Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies gevraagd: HDD met mijn Home-partitie vervangen door SSD met Home partitie  (gelezen 2144 keer)

Damens, heren,
Ik ben toe aan een nieuw avontuur. Nadat ik mijn nieuwe pc in elkaar had geschroefd en daar de bestaande SSD uit de oude pc had ingebouwd met daarbij ook de 2 HDD's had ingezet (ook uit de oude) startte ik opnieuw op in verwachting dat ik alles opnieuw moest installeren (uiteraard waren alle belangrijke gegevens gebackuped) Tot mijn stomme verbazing werkte alles direct, myn ubuntu (syteempartitie op SSD) startte op, vond ook mijn home-partitie op de HDD en bootte als normaal ! Was wel verrast om dat voor de rest de pc echt totaal nieuw was (wel op basis van AMD-processor en Nvidia graka). Ik ben nu van plan mijn HDD met daarom mijn home-partitie te vervangen door een SSD. Als ik alle data daarop zet en in de pc hang, verwacht ik problemen, de data staan misschien wel op de SSD maar herkent mijn systeem die dan wel als zijnde de home-schijf?? IK denk het niet, wat kan ik verwachten en wat ik moet ik doen om die 2 weer netjes te laten samenwerken??
Graag jullie advies !
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline vanadium

  • Lid
De /home partitie wordt aangegeven in het configuratiebestand /etc/fstab. Als je je oude HDD (oude home partitie) vervangt door een SSD met daarop de data gekopieerd, dan zal dat inderdaad in eerste instantie niet werken. Het enige wat je hoeft te doen om het wel te laten werken, is de UUID aanpassen in /etc/fstab: daar moet de UUID van de nieuwe SSD komen in plaats van de oude.

En om de uuid van de nieuwe schijf te weten te komen type je het volgende in een terminal:
$ blkid

Dus, in de goede volgorde:
1 Haal een redundante HD eruit
2 Stop op die plek de nieuwe ssd erin.
3 Start op; zoek de uuid op de nieuwe ssd
4 kopieer alle data van de home-partitie die op de HDD staat naar de nieuwe ssd.
5 pas in fstab de uuid aan van de nieuwe ssd
start opnieuw op?

Dit zie ik overigens in fstab:
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sdc1 during installation
UUID=8fabfc6f-a6c0-439a-b44a-b889e3aee07e /               ext4    noatime,errors=remount-ro 0       1
# /home was on /dev/sdb1 during installation
UUID=f3c00b0c-2dcd-427d-a02b-4991390ca06f /home           ext4    defaults        0       2
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=556a3803-7b17-46f7-b08f-a16f29327fe8 none            swap    sw              0       0
#
# Aanpassing voor SSD
tmpfs      /var/log        tmpfs        defaults           0    0
« Laatst bewerkt op: 2013/03/04, 19:42:56 door Goldfingers »
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline vanadium

  • Lid
Dus, in de goede volgorde:
1 Haal een redundante HD eruit
2 Stop op die plek de nieuwe ssd erin.
3 Start op; zoek de uuid op de nieuwe ssd
4 kopieer alle data van de home-partitie die op de HDD staat naar de nieuwe ssd.
5 pas in fstab de uuid aan van de nieuwe ssd
start opnieuw op?
Aangezien je oude /home harde schijf erin blijft zitten, moet het in principe op die manier kunnen. Om permissieproblemen bij het kopieren van de /home te vermijden, is het echter best denk ik vanaf een live CD te werken. Bij stap 3 moet je dan met een live CD opstarten. De uuid van de nieuwe partitie zal je vinden met het commando "sudo blkid" zoals Paul Matthijsse reeds aangaf.

Stap 4: Ik zou dan de oude en nieuwe home partities aankoppelen onder /mnt/oldhome en /mnt/newhome

sudo mkdir /mnt/oldhome /mnt/newhome
sudo mount /dev/sd? /mnt/oldhome
sudo mount /dev/sd? /mnt/newhome
waarbij je telkens /dev/sd? vervangt door de juiste verwijzing (zie uitvoer van blkid).

Dan kopieer je de oude /home
sudo rsync -aHv /mnt/oldhome/ /mnt/newhome/
(slashen op het einde zijn belangrijk!)

Nota: Psychocats (http://psychocats.net/ubuntu/separatehome) heeft hiervoor een ingewikkeld, archaisch commando dat wellicht wel garandeert dat alles exact gekopieerd wordt.
find /mnt/oldhome/ -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /mnt/newhome/
Met rsync moet dat ook lukken (heb het zelf trouwens eens zo gedaan). Met de H optie worden ook hardlinks op de bestemming hersteld.

Stap 5: In je fstab moet je dan de UUID van de /home veranderen.
# /home was on /dev/sdb1 during installation
UUID=f3c00b0c-2dcd-427d-a02b-4991390ca06f /home           ext4    defaults        0       2
Je kan rechtstreeks uit de output van blkid het gedeelte "UUID=..."voor je ssd plakken in fstab.

Opgelet: de fstab die je wil aanpassen is niet /etc/fstab van je live sessie, maar het fstab bestand op de harde schijf die normaal je root partitie is. Mogelijk moet je die ook eerst aankoppelen:
sudo mkdir /mnt/rootpartition
sudo mount /dev/sdc1  /mnt/rootpartition
Vergewis je ervan dat /dev/sdc1 wel degelijk je root partitie is (je kan zien in de uitvoer van blkid of the UUID van /dev/sdc1 wel degelijk dezelfde is als die in je fstab; eens partitie aangekoppeld kan je met ls /mnt/rootpartition eens zien wat eropstaat)

Dan kan je fstab aanpassen met
gksudo gedit  /mnt/rootpartition/etc/fstab

Daijum !! daar moet ik even voor gaan zitten !! dank je voor de diepgang, je hebt er over nagedacht. Nou moet ik het alleen nog zien te begrijpen !  :laugh:
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline Dave

  • Lid
of even een image maken en plaatsen.
Is meerdere software voor.
Alleen het mbr even instellen dan nog.

of even een image maken en plaatsen.
Eh ja, da's natuurlijk duidelijk voor iedereen (behalve voor mij want ik gebruik nog maar een jaar of 8 full-time Linux dus zonder Wxx).
Is meerdere software voor.
Uiteraard, maar welke softwares, om een voorbeeld te noemen?
Alleen het mbr even instellen dan nog.
Ja natuurlijk, eerste wat we altijd doen! Maar waar? Hoe? Waarom? En vooral: waaro?

Bref, je hebt een hoog jargongehalte! Niet zeker of iedereen meteen doorhebt wat je bedoelt. Dat laatste lijkt me toch de bedoeling van een forum als dit. :-)