Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pc start niet meer op  (gelezen 2165 keer)

Offline Ivy

  • Lid
Pc start niet meer op
« Gepost op: 2011/06/08, 18:13:27 »
Hallo,

Ik heb een vraag, vanmorgen was ik updates aan het installeren, ik kreeg een melding dat niet alle updates geinstalleerd konden worden en dat ik de pc moest herstarten, dat deed ik dus en vanaf die tijd kom ik niet meer op internet.
Als ik de pc opstart dan komt er dit te staan:

0.682591] Kernel panic - not syncing: UFS: Unable to mount root fs unknow - block ( 0,0 )
Ook knipperen er 2 lampjes op het toetsenbord Caps Lock en Scroll Lock

Kan iemand mij helpen, want ik snap er niets van.

Bvd !

Offline Dave

  • Lid
Re: Pc start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/08, 19:25:02 »
Had haar al geadviseerd om eens via een oudere kernel op te starten, esc toets gebruiken maar dat werkt niet meer tegenwoordig blijkbaar.
Ook de Shift niet.

Gezien het duidelijk door een mislukte update komt snap ik niet waarom het toetsenbord niet werkt bij het opstarten (geen usb ofzo)

Ze werkt nu via de live cd dus wie een idee heeft daar rekening mee houden


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Pc start niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/08, 19:29:16 »
Heel erg foute boel, lijkt me.... Stervende harde schijf?

Sowieso een herinstallatie, denk ik. Maar eerst even met schijfgereedschap van de harde-schijffabrikant kijken of de schijf nog gezond is (harde-schijffabrikanten Seagate en Western Digital bieden diagnosegereedschap aan, in de vorm van Live-CD's).

Offline jan11000

  • Lid
Re: Pc start niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/08, 19:56:16 »
Linker shift indrukken dan kom je in de grub menu.
Maar soms werkt het indrukken niet, probeer dan de linker shift op en neer te bewegen, dus drukken, los, drukken, etc.
Dit hielp bij 1 van mijn moederborden.

Doe eens fsck (scandisk).
Start vanaf de livecd,
start gparted,
kies de goede harde schijf, rechtsboven,
kies met de muis de partitie die je wilt checken,(in de balk)
Dan muis boven partitie houden, rechtertoets, dan check kiezen, dit is fsck,
doe dit voor alle partities.
Rebooten.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/08, 20:01:10 door jan11000 »

Offline Ivy

  • Lid
Re: Pc start niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/08, 21:55:27 »
Bedankt voor alle tips, ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik ga wat uitproberen.

Offline Ivy

  • Lid
Re: Pc start niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/08, 21:59:02 »
Wat ik kan vinden zo 1,2,3 is dat de kernel sneller iets probeert te lezen dan de HD aan kan. Dus de HD is of een oudje of is misschien stervende.

En opstarten met een oudere kernel? Moet je natuurlijk wel in de grub kunnen komen. Ik heb het ook eens bij de hand gehad, toen werkte shift echt niet en alle andere toetsen ook niet.
Geen idee of ik die topic nog kan vinden en wat ik toen gedaan heb.

Maar ik denk sowieso een herinstallatie.

Edit: welke versie heb je?

10.04

Offline heir4c

  • Lid
Re: Pc start niet meer op
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/12, 12:57:25 »
Met de LiveCD ga je op zoek naar het bestand van je geïnstalleerde Ubuntu in /etc daar staat het bestand (géén map): fstab
Open dit en laat dit open staan.

Open nu een terminal (via Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminal of toetsencombinatie: Ctrl+Alt+T) en tik in:
blkid -o value -s UUID /dev/sdaXWaarbij X het cijfer krijgt van de partitie waar Ubuntu opstaat.
Hiermee kom je het UUID nummer te weten van die partitie.
Vergelijk die nu met degene die in je fstab staat.
Je kan dit ook doen voor de swap.

Komen die overeen?

Als die niet overeenkomt dan open je fstab met rootrechten. Klik op Alt+F2 en tik in:
gksudo nautilusNu gaat het bestandsbeheer opnieuw open maar met rootrechten. Navigeer opnieuw naar /etc/fstab en open het opnieuw. Nu kan je met rootrechten het bestand aanpassen.
Met de pijltjestoets kan je naar de lijn van de UUID van de ubuntu install gaan en die vervangen door degene die je te zien kreeg na het commando: blkid -o value -s UUID /dev/sdaX
Opslaan! en computer herstarten.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Pc start niet meer op
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/13, 15:22:46 »
Kernel panics ftw. Dat betekent inderdaad een her-installatie of een hoop gekloot. Grub zoekt naar een OS op een HD die hij niet kan vinden trouwens.

Re: Pc start niet meer op
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/21, 21:43:08 »
vergeet je topic niet op [opgelost] te zetten.
bedankt.

Offline Ivy

  • Lid
Re: Pc start niet meer op
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/02, 10:25:01 »
Sorry dat ik niet meer gereageerd heb, de pc is een paar weken geleden opgestuurd en zelf ben ik 14 dagen weggeweest.

Bedankt iig voor alle tips.