Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe ubuntu instaleren , Bios heeft ww.  (gelezen 542 keer)

Hoe ubuntu instaleren , Bios heeft ww.
« Gepost op: 2024/03/21, 13:50:30 »
Hallo beste vrienden :  ik heb een HP laptopje 14 inch bij een handelaar spotgoedkoop gekocht
Er is een probleem  , Bios is met een ww. vergrendeld en de handelaar is het ww.onbekent.
Is windows 10 aanwezig  en heb er ubuntu willen instaleren  , maar dit is niet te doen.
Met HP kontakt genomen en moederbord vervangen is het antwoord.
Is er ergens een tussenweg om ubuntu er op instaleren?
Recent heb ik bij deze handelaar een pc gekocht , heb voordien gevraagt om geen ww.
Gelukkig niet , had ik het voordien  met de aanschaf van het laptopje het geweten , was de koop niet doorgegaan.
3jaar terug is nu niet meer onderhandelbaar.

Offline wcrash

  • Lid
Re: Hoe ubuntu instaleren , Bios heeft ww.
« Reactie #1 Gepost op: 2024/03/21, 14:21:09 »
Hallo Hendrik43,

Ik ben ook eens tegen dit probleem aangelopen, kijk eens op de volgende site: https://bios-pw.org/
Hoop dat dit werkt
AMD Ryzen 5 2600,  250Gb NVMe, 500Gb HDD, en Ubuntu 22.04
HP i 5 11e gen. laptop,  512Gb NVMe met Ubuntu 22.04.2

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe ubuntu instaleren , Bios heeft ww.
« Reactie #2 Gepost op: 2024/03/21, 14:34:33 »
Schroef het ding open, verwijder de harde schijf, stop de harde schijf tijdelijk in een andere computer, installeer Ubuntu op de schijf, haal 'm weer uit de tijdelijke computer en stop 'm weer terug in je laptop.

Re: Hoe ubuntu instaleren , Bios heeft ww.
« Reactie #3 Gepost op: 2024/03/21, 16:57:11 »
@ Wcrash  , niets gelukt.

@ Pjotr  ,  liefst had ik naast windows  , dit had ik moeten ook melden.


Offline Oesje

  • Lid
Re: Hoe ubuntu instaleren , Bios heeft ww.
« Reactie #4 Gepost op: 2024/03/21, 18:31:19 »
Als je Ubuntu wiil installeren naast windows moet je de laptop laten booten met een live Ubuntu USB stick .
Hiervoor moet je dan ook in het BIOS gaan aanpassen dat je de laptop wil laten booten via USB , maar daar het BIOS werd beveiligd met een wachtwoord kun je ook geen aanpassingen doen als je het BIOS wachtwoord niet kent .
Dus vrees ik ook wat HP zegt , er niets anders opzit dan het moederbord te vervangen .
https://support.hp.com/be-nl/document/ish_9127887-9371600-16
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline HWE64

  • Lid
Re: Hoe ubuntu instaleren , Bios heeft ww.
« Reactie #5 Gepost op: 2024/03/21, 18:36:19 »
@Oesje, waarom kan de oplossing van Pjotr niet?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Oesje

  • Lid
Re: Hoe ubuntu instaleren , Bios heeft ww.
« Reactie #6 Gepost op: 2024/03/21, 19:01:32 »
Citaat
@Oesje, waarom kan de oplossing van Pjotr niet?

Kan altijd geprobeert worden maar ik vrees ervoor .
Je laptop beveiligen met een BIOS wachtwoord doe je zomaar niet , en zou het ook wel eens kunnen dat de HDD/SSD ook nog eens versleuteld werd .
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe ubuntu instaleren , Bios heeft ww.
« Reactie #7 Gepost op: 2024/03/21, 19:09:04 »
Kan prima. Zelf ook wel eens zo gedaan, om dezelfde reden.

Alleen geen extra stuurprogramma's installeren terwijl de schijf nog in de tijdelijke computer zit. Een standaardinstallatie van Ubuntu zal op vrijwel elke andere computer ook opstarten.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/21, 19:16:45 door Pjotr »

Offline softbart

  • Lid
Re: Hoe ubuntu instaleren , Bios heeft ww.
« Reactie #8 Gepost op: 2024/03/21, 19:47:19 »
batterij van het moederbord tijdelijk verwijderen Wil ook weleens helpen om het ww te verwijderen.

grt,

Theo

Online DeBaas

  • Lid
Re: Hoe ubuntu instaleren , Bios heeft ww.
« Reactie #9 Gepost op: 2024/03/21, 22:32:10 »
Die BIOS wachtwoorden in refurbished HP machines zijn door de oorspronkelijke gebruiker/bedrijf/kantooromgeving ingegeven en staan in de BIOS chip.
Dat word onthouden in de BIOS chip, OOK zonder batterij.
Op het internet zwerven voorbeelden van HOE deze te vervangen en hoe van te voren te programmeren.
Je hebt er nogal wat ervaring met solderen, het juiste gereedschap een programmer en de juiste bios file voor nodig.
HP leverde voorheen, binnen de garantietijd ook geen voorgeprogrammeerde BIOS maar verving altijd tegen de nodige kosten het MoBo.
Zonder het wachtwoord kun je het BIOS NIET updaten of wijzigen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline softbart

  • Lid
Re: Hoe ubuntu instaleren , Bios heeft ww.
« Reactie #10 Gepost op: 2024/03/25, 12:24:23 »
Sorry voor de late reactie.
Bedankt voor de uitleg.

mvg

Theo

Online peer

  • Lid
Re: Hoe ubuntu instaleren , Bios heeft ww.
« Reactie #11 Gepost op: 2024/03/26, 09:10:59 »
Het idee van Pjotr om de disk eruit te halen, in een andere pc/laptop te plaatsen en dan ubuntu te installeren vind ik erg slim. Zou ik zeker uitproberen.
Ik heb thuis een rescuedisk gemaakt met debian. En deze startte op al mijn pc's en laptops zonder problemen. Wel moest ik wat extra firmware installeren. Ging allemaal prima.

Een andere mogelijkheid is om Plop Boot Manger te installeren vanuit windows op de interne disk. Dan krijg je daarna bij het opstarten een menu waarin je kan kiezen om vanaf een usb-stick te starten. Ik heb een oude linux laptop waarop ik Plop Boot Manager op de interne disk heb geïnstalleerd . En dat werkt. Binnen windows moet het ook mogelijk zijn om  Plop Boot Manager op de interne disk te installeren maar dat heb ik nog nooit gedaan. Maar de methode van Pjotr lijkt mij veel makkelijker.

Re: Hoe ubuntu instaleren , Bios heeft ww.
« Reactie #12 Gepost op: 2024/03/26, 09:50:34 »
Kiezen tussen Linux en Windows10. Beide zal waarschijnlijk niet kunnen.

Wat Pjotr en Peer zeggen over de schijf in een andere computer zetten en daar installeren, en daarna terug in de originele laptop: dat werkt, ik heb het zelf ook reeds gedaan.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Noidem

  • Lid
Re: Hoe ubuntu instaleren , Bios heeft ww.
« Reactie #13 Gepost op: 2024/03/31, 15:37:38 »
Een standaardinstallatie van Ubuntu zal op vrijwel elke andere computer ook opstarten.
Geldt dat ook voor Mint?