Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met NVIDIA kaart ...  (gelezen 3150 keer)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Problemen met NVIDIA kaart ...
« Gepost op: 2005/10/08, 10:52:35 »
Gisteren start ik mijn computer op en wat krijg ik ... zwart scherm. Oh nee, dacht ik, here we go again. Na lang zoeken ben ik deze thread tegengekomen: http://www.nvnews.net/vbulletin/archive/index.php/t-44075.html. Blijkt dus dat Debian/Ubuntu een aantal .so bestanden opruimt die niet moeten opgeruimt worden. Dit probleem heb je alleen als je:
- NVIDIA drivers gebruikt van de NVIDIA site
- EN NVIDIA drivers geinstalleerd hebt van Debian/Ubuntu site
Oplossing voor mij was het verwijderen met --purge optie van de Debian/Ubuntu drivers. Dezelfde info vind je ook in mijn blog: http://kennywest.blogspot.com/

Problemen met NVIDIA kaart ...
« Reactie #1 Gepost op: 2005/10/09, 13:39:15 »
Nvidia drivers gebruiken van de nvidia site levert vaker problemen op, je kunt beter alleen de drivers gebruiken die Ubuntu aanlevert.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Problemen met NVIDIA kaart ...
« Reactie #2 Gepost op: 2005/10/10, 13:46:27 »
Misschien inderdaad beter de drivers gebruiken van Ubuntu, maar (gezien mijn allereerste post op dit forum) draai ik de laatste 2.6.13.3 kernel en ik denk niet dat Hoary daar nvidia drivers voor heeft. Of ben ik nu uit mijn nek aan het kletsen ;)

Problemen met NVIDIA kaart ...
« Reactie #3 Gepost op: 2005/10/10, 17:25:44 »
Je kunt de source van de module pakken en tegen 2.6.13.3 compileren :)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Problemen met NVIDIA kaart ...
« Reactie #4 Gepost op: 2005/10/10, 18:03:58 »
Inderdaad. Maar NVIDIA_blabla.run uitvoeren lijkt mij eenvoudiger. Bovendien beschik ik dan altijd over de meest recente drivers. Ik vind het overigens zeer leuk dat NVIDIA ook zelfgebakken kernels ondersteunt. Niet alle kaarten, zoals bijvoorbeeld ATI, hebben deze optie.

Leon

  • Gast
Problemen met NVIDIA kaart ...
« Reactie #5 Gepost op: 2006/03/18, 10:00:32 »
Hoe heet de package van de NVIDIA driver? Nadat ik ze geinstalleerd heb kom ik op command line terecht met de melding dat X Server niet gestart kon worden..

Gelukkig heb ik nog WinXP op me computer...

Die link op je blog naar die discussie is dood, en ik kan hem niet meer vinden op dat forum...

Offline @nermos

  • Lid
Problemen met NVIDIA kaart ...
« Reactie #6 Gepost op: 2006/03/19, 00:48:03 »
Had in de week ook een zwart geblokt scherm zo werkte het bij mij.

Via de commandline.

eerst  "sudo apt-get install nvidia-glx" voor de driver te installeren

dan  "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg uitgevoerd"
en alles default gekozen behalve de driver daar heb ik dan nvidia genomen en de geheugengrootte van de grafische kaart  ingesteld . De geheugengrootte werd wel in Kb gevraagd was dus aantal MB x 1024 .

Daarna heb ik gereboot en alles werkte.

Hopelijk ben je hier iets mee.

Grtz,

Jurgen

Leon

  • Gast
Problemen met NVIDIA kaart ...
« Reactie #7 Gepost op: 2006/03/19, 11:43:38 »
Het heeft bij mij niet geholpen.. ik krijg nog steeds die error van Xserver met de volgende melding:

GDM: Xserver not found: /usr/X11R6/bin/X :0 -br -audit 0 -auth /var/lib/gdm/:0.Xauth -nolisten tcp vt7
Error: Command could not be executed!
Please install the X server or correct GDM configuration and restart GDM.

Na het reconfiguren van xserver-xorg kreeg ik alleen een warning dat er een bestand overschreven werd, maar het lijkt me niet dat het daaraan ligt. Mijn setup is verder verkloot dan dat ik overal guides en hulp kan vinden, eerst bestond de X11 map niet eens terwijl op veel fora mensen het over die map hebben. Mijn X bestand in de map /usr/X11R6/bin/X is ook leeg en ik heb geen idee waar ik die vandaan moet halen...

//Edit

Ik heb nu in de /etc/R11 map gekeken, en die ziet er een stuk voller uit dan /usr/X11R6 (het betand X bestaat niet eens daar). Hoe kan ik zorgen dat de Xserver kijkt in de /etc/R11 map ipv dat hij kijkt in /usr/X11R6?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Problemen met NVIDIA kaart ...
« Reactie #8 Gepost op: 2006/03/19, 11:57:43 »
De map in kwestie is een 'fake'. Er zit enkel een symbolische link in.
Linux heeft een bepaalde structuur. In /usr zitten 'toepassingen van de gebruiker'. In een /bin map altijd programma's zelf. libraries in /lib. Omdat die structuur echter niet standaard is, er zijn verschillende interpretaties voor, en omdat sommige progs daar X zullen zoeken, is er daar een link. My guess, je hebt tutorials gelezen van bv. Redhat/Fedora. Juist voor die compatibiliteit werd die link daar gezet, maar je kan zien dat het eigenlijk verwijst naar /usr/bin/X Configuratie van X zal je vinden in

/etc/X11/xorg.conf

Dat is ook het bestand dat je aanmaakt en overschrijft.
Als je de drivers wil van NVIDIA, doe zoals @nermos beschrijft, maar purge eerst drivers van Ubuntu.

sudo dpkg -P xserver-xorg-driver-nv

(Als ik mij niet vergis!, Ikzelf heb ATI...)

Leon

  • Gast
Problemen met NVIDIA kaart ...
« Reactie #9 Gepost op: 2006/03/19, 12:11:47 »
Citaat van: zappa
sudo dpkg -P xserver-xorg-driver-nv
Als ik dat doe krijg ik een error met dependency problems, xserver-xorg is namelijk dependent on xserver-xorg-driver-nv... Wat doe ik hier aan?

//Edit
Ik heb het opgegeven en Ubuntu opnieuw geinstalleerd, het eerste wat ik ga doen is die nvidia drivers installeren via de manier die @nermos beschrijft...

En is die nvidia-glx hetzelfde als de drivers die je van de NVIDIA site haalt? Ik wil graag Cedega runnen en daarvoor heb ik hardware acceleration nodig... Dat werkte niet met de Ubuntu drivers...

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Problemen met NVIDIA kaart ...
« Reactie #10 Gepost op: 2006/03/19, 14:58:48 »
Wel neen, dat is het hem juist. Bij herinstallatie zal je ook eerst de Ubuntu drivers moeten purgen, xserver incluis dan I guess. Daarna alles weer installeren, maar dan van NVIDIA. Download die eerst ergens, want die zullen niet in de repo's zitten denk ik.

Leon

  • Gast
Problemen met NVIDIA kaart ...
« Reactie #11 Gepost op: 2006/03/19, 19:28:14 »
Dus met die nvidia-glx haal ik niet hetzelfde als met de NVIDIA driver van de website?

Hoe moet ik dit dan in stappen doen? Het installeren van de officiele NVIDIA drivers in een verse install van Ubuntu?

Offline @nermos

  • Lid
Problemen met NVIDIA kaart ...
« Reactie #12 Gepost op: 2006/03/20, 11:43:03 »
Op de manier die ik beshreven heb een beetje hoger haal je volgens mij toch de nvidia driver binnen. Bij het opstarten krijg ik het nvidia logo. Als je de stappen volgt zoals ze daar beschreven staan moet het normaal wel lukken. Wel zien als je X terug instelt dat je nvidia neemt ipv nv en dat je de juiste grootte ingeeft van het geheugen van je videokaart aantal MB x 1024

Leon

  • Gast
Problemen met NVIDIA kaart ...
« Reactie #13 Gepost op: 2006/03/20, 14:11:56 »
Zoals in m'n edit beschreven, heb ik Ubuntu opnieuw geinstalleerd en toen lukte het wel met die stappen die je beschreef. Het klopt dat er een nvidia splash screen komt bij het booten.

Toen ik die stappen volgde die je gaf toen X server het niet deed, kon ik niet eens drivers kiezen en het hielp niet die stappen te nemen. Het is dus wel belangrijk dat X server werkt als je die nvidia-glx installeert...

Bedankt voor de hulp!