Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Apache onder root draaien  (gelezen 804 keer)

Apache onder root draaien
« Gepost op: 2010/09/15, 23:12:15 »
Na het lezen van deze en deze tutorials, heb ik een LAMP op mijn desktop. Ik gebruik 'm om websites te bouwen en te testen voordat ze online gaan. Om het CMS te draaien (Contao), moet ik volgens een system-check scriptje Apache onder root draaien (om mappen en bestanden aan te maken met de juiste rechten), maar hoe doe ik dat?
Voor de live webserver is er een andere oplossing, de zogenaamde FTP-hack, waarmee met de FTP-gegevens de mappen en bestanden met de nodige rechten kunnen worden aangemaakt, maar volgens mij werkt dat niet op de lokale webserver (op mijn desktop).
Apache geeft allerlei waarschuwingen als ik de gebruiker op "root" zet en wil niet zonder meer herstarten. Kan iemand mij uitleggen hoe ik Apache onder root draai? Het is enkel om mijn websites op mijn computer te testen en op te bouwen; zijn al die waarschuwingen van Apache dan ook van kracht?

Alvast bedankt.

Re: Apache onder root draaien
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/17, 23:22:00 »
Waar lees je dat Apache als root gestart moet worden? Want dat is belachelijk, het kan niet eens met goed fatsoen zoals je zelf ook al ondervonden hebt.
Citaat
maar volgens mij werkt dat niet op de lokale webserver (op mijn desktop).
Dat werkt wel, jou desktop is een complete server met alles erop en er aan, tis maar net wat je allemaal installeert. En je moet in dit geval wel een ftp-server geïnstalleerd hebben. Dat zal je misschien nog niet gedaan hebben, die heb je verder namelijk niet echt nodig op een lokaal test servertje...

Is het niet mogelijk om de betreffende file's handmatig te chmodden zodat het script verder hobbelt??
« Laatst bewerkt op: 2010/09/17, 23:24:30 door Nickname55 »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Apache onder root draaien
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/18, 17:14:12 »
....
Om het CMS te draaien (Contao), moet ik volgens een system-check scriptje Apache onder root draaien (om mappen en bestanden aan te maken met de juiste rechten), maar hoe doe ik dat?

Voor de live webserver is er een andere oplossing, de zogenaamde FTP-hack, waarmee met de FTP-gegevens de mappen en bestanden met de nodige rechten kunnen worden aangemaakt, maar volgens mij werkt dat niet op de lokale webserver (op mijn desktop).
Je wilt apache liever niet onder root draaien. Probeer die zogenaamde 'FTP-hack' lokaal uit te voeren. Wat doet die hack dan? Als het alleen permissies van bestanden aanpassen is heb je daar geen ftp server nodig. Je kunt dat gewoon met chmod in een Termnial of nautilus bijvoorbeeld...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!