Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: sinds Jaunty weer geluids en wifi problemen  (gelezen 1681 keer)

Offline fred101

  • Lid
sinds Jaunty weer geluids en wifi problemen
« Gepost op: 2009/08/04, 10:12:14 »
ALSA_MixerInit No master control found on HDA ATI HDMI, disabling mixer

Ik heb sinds de laatste versie (al weer een tijd geleden) geen ingebouwde wifi meer dus zit weer met zo'n dongel te werken. Het audio doet het sinds Hardy eindelijk maar niet foutloos. Dat was niet zo'n probleem want Amarok deed het in ieder geval. Linux programma's als UnixCW doen het echter niet. Heel hard en vervormd geluid, ook als ik een fout maak krijg ik een kompleet overstuurde piep die door merg en been gaat en ik nergens af kan zetten. Dat gebeurde spontaan op een gegeven moment (zal wel iets met een update te maken hebbben gehad)

Maar nu heb ik geluid onder wine nodig om een applicatie te testen (is een voor XP geschreven programma wat een vector network analyser aanstuurd en naast usb de soundcard gebruikt voor magnitude en fase info, de maker is zou het wel leuk vinden als het onder linux ook kan omdat er meer zoals ik dat vragen maar hij wil het niet porten , is ook een zendamateur en het is hobby dus 2 versies upto date houden is wat te veel. Het programma loopt wel maar er is geen geluid en dat ligt zover ik nu dus zie aan mijn PC) en dan komt steeds bovenstaande melding.

Ik kan in winecfg ook niets met geluid doen. Dan komt er een melding dat er iets niet nog geimplementeerd is. Ik heb wine al 4x opnieuw geinstalleerd. 2x synaptics, 1x adept en 1x terminal. Hij ziet altijd twee soundcards maar ik heb er maar een.

Het heeft lang geduurd voor ik geluid had op deze laptop en met hulp hier is dat vorig jaar gelukt. De soundcard was te nieuw en iets fout met drivers. Ik heb toen een andere pc gekozen in alsa ofzo, kan me niet meer precies herrineren. Het is een ASUS laptop met Kubuntu. Ik werk graag met KDE, dat werkt voor mij erg vertrouwd maar ik vraag me steeds vaker af of ik niet beter naar gnome kan gaan. Vroeger met gnome deed eigelijk altijd alles het goed (oude laptop welliswaar) Ik heb nu ook problemen met het afspelen van media, kan geen youtube en javascrips aan terwijl dat wel geinstalleerd is. (sinds jaunty is dat erger geworden) Vroeger had ik gnome met daar naast KDE en kon ik kiezen. Ik ben later op Kubuntu overgegaan. Wat is wijsheid ?

Er is vast nu ook wel weer iemand die aan de hand van terminal commando's in een oogopslag ziet wat ik moet veranderen  :D

Offline fred101

  • Lid
Re: sinds Jaunty weer geluids en wifi problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/04, 14:55:54 »
Ik heb nu gnome erbij geinstalleerd. Moet zeggen dat ik het aardig verbeterd vind tov een paar jaar geleden. Ik laat hem maar eens een tijdje op gnome.
Flash doet het nog steeds niet maar verder lijkt alles goed te werken (wifi nog niet kunnen testen, zit hier aan een kabel), onder wine heb ik nu wel een toontje als ik op test druk maar bij instellingen (rechter muisknop op alsa) in winecfg komt hij met de melding:

audio control panel not yet impemented

Ik kan in synaptics geen wine audio control panel vinden.

Waar doe ik dat.


Offline fred101

  • Lid
Re: sinds Jaunty weer geluids en wifi problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/05, 13:40:07 »
Het is nu helemaai een puinhoop. Ik heb nu geen wifi meer onder KDE en gnome. Alleen met wat gepriegel lukt dat handmatig. Ik denk dat ik eens een hele verse install moet doen. Ik heb altijd maar upgegrade en nog al wat geexperimenteerd. Dat is het nadeel van Kubuntu, vaak is het net iets anders als ubuntu en die links geven vaak mooie terminal regeltjes  die je dan plakt en knipt maar dat gaat dan net fout omdat het voor een andere versie of gnome is bedoeld. Ik heb met audio en wifi van alles geprobeerd en dat zal wel van update tot update doorwerken. Ik heb een backup van mijn documenten map. Want in de home map staan denk ik ook al die foute dingen. Maar alle software ben ik den kwijt. Daar zit ook spul bij wat ik niet zomaar meer terug vind en even via synaptics weer haal. oa private use versies van speciale toepassingen die je via registratie en codes kan gebruiken. Dat moet ik dan allemaal weer opnieuw doen. Is er geen schoonmaak of herstel optie ? De laaste keer ben ik een week bezig geweest voor alles weer een beetje werkte. Daar heb ik nu niet zo'n zin in. Ik heb eventueel een tweede pc waarop ik een install zou kunnen doen maar die kan ik dan natuurlijk niet overzetten. Er gaat bij mij altijd wat fout bij dit soort dingen  :-[
Zou een upgrade van kubuntu naar ubuntu een oplossing zijn en hoe doe je dat ?

Re: sinds Jaunty weer geluids en wifi problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/05, 17:48:13 »
Kubuntu is een grafische schil(KDE) net als Ubuntu(Gnome) om de kernel, dus daarvoor hoef je niet alles voor te verwijderen. Kubuntu zit inderdaad iets anders in elkaar dan Ubuntu. De programma's zijn onderling uitwisselbaar, dus dat is ook geen probleem.
In je /home map staan alleen de persoonlijke instellingen van programma's, zoals Firefox, Thunderbird etc. Alle programma's en besturing van de hardware, de drivers, staan hier niet in, dit staat in andere mappen zoals /etc, /var etc.
Heb je Ubuntu op een aparte partitie geïnstalleerd of "naast" Kubuntu? Heb je een aparte home partitie? Ik moet nog even op zoek hoe je de KDE-desktop en nog een aantal programma's kan verwijderen zodat je alleen Ubuntu over hebt. Een beetje duidelijk zo?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline fred101

  • Lid
Re: sinds Jaunty weer geluids en wifi problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/05, 18:24:35 »
ik heb gewoon kubuntu geinstalleerd. Alles op een partitie en had ik er alleen gnome bijgezet via synaptics. Ik wilde wel meerdere partities maar dat is mislukt. Ik heb nu 45GB in een partitie waar ik niets mee kan. Ik heb geprobeerd dat te veranderen maar daarna starte het systeem niet meer op dus dat heb ik maar weer terug veranderd en hoop het ooit wel te kunnen veranderen. Ik heb vanmiddag wat zitten zoeken en nu het ubuntu metapakket geinstalleerd en nu werkt in ieder geval mijn wifi weer. Gnome ziet er nu ook anders uit. Het wifi gaat nog wel via de dongle en niet helemaal vanzelf maar hij ziet het ding in ieder geval weer. Ik heb ook gebroken bestanden verwijderd en een opruimprogrammatje gedraaid (janitor). Hij start nu nog op als kubuntu maar dan wel met gnome als werkomgeving.

Ik ben wel blij dat die home map dus geen kernelafhankelijke data bevat. Dat is een goed gevoel mocht ik weer eens wat verknoeien.

Maar als je erachte kunt komen hoe ik kde/kubuntu kan verwijderen hoor ik dat graag. Als ik dan weer een "fris" systeem heb ga ik proberen of ik de interne wifi goed krijg, onder Hardy deed hij het ook goed en daarna het geluid. Wine geeft wel geluid maar nog steeds die melding over dat audio contol panel en terminal applicaties geven nog steeds beroerd geluid
« Laatst bewerkt op: 2009/08/05, 18:27:25 door fred101 »

Re: sinds Jaunty weer geluids en wifi problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/05, 19:23:35 »
Dit zou het moeten zijn  sudo apt-get remove kde kubuntu-desktop  Hierna gdm weer de login manager maken sudo dpkg-reconfigure gdm Weer opnieuw opstarten en het zou weer in orde moeten zijn.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline fred101

  • Lid
Re: sinds Jaunty weer geluids en wifi problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/05, 20:39:21 »
het lijkt te zijn gelukt. hij geeft alleen steeds nog een foutmelding over een ssh server. dat moet ik nog uitzoeken maar ik heb nu nog alleen Gnome en wifi start (met dongle) in ieder geval weer vanzelf op. Ik heb de boel nog niet herstart maar ik denk dat ik al een stuk verder ben

Bedankt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: sinds Jaunty weer geluids en wifi problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/05, 21:35:02 »
Lijkt me toch een nogal vervuild systeem als eindresultaat... Ik zou in jouw plek een volledige schone herinstallatie overwegen, van Ubuntu met Gnome:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Offline fred101

  • Lid
Re: sinds Jaunty weer geluids en wifi problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/05, 21:44:27 »
dit is mijn harddisk. Ik wilde toen een aparte home partitie maar weet niet of dat gelukt is. Een herinstallatie betekend volgens mij dat ik alle software moet terug halen via synaptics enz. Ik heb in die jaren nogal wat geinstalleerd...daar moet ik niet aan denken

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: sinds Jaunty weer geluids en wifi problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/05, 21:49:03 »
Rare indeling... je hebt een aparte bootpartitie (waarom?). Geen aparte /home. Een aparte /home vind ik zelf trouwens geen voordeel; ik maak die niet meer.

Tja, je moet het zelf weten... Als je een schone herinstallatie doet en daarna alleen datgene erbij installeert wat je extra wil, dan ben je toch niet zoveel tijd kwijt? Wat gebruik je nog, in de praktijk, van wat je ooit erbij installeerde?

Ik reken zelf altijd op twee uur. Half uurtje standaardinstallatie, anderhalf uur wat zooi erbij installeren, netjes afwerken en de instellingen zetten zoals ik wil. Klaar.  :-)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/05, 21:50:37 door Pjotr »

Offline fred101

  • Lid
Re: sinds Jaunty weer geluids en wifi problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/05, 23:22:18 »
Ik ben zendamateur en doe veel electronica ontwikkeling. Ik heb daar in de loop der tijd een aantal pakketen voor verzameld die ik veel gebruik. Dat zullen er zo'n 20 tot 30 zijn. Die staan voor het grootste deel niet in synaptic, een deel is ook windows wat draait onder wine. Ik denk niet dat ik de meeste nog kan vinden maar dat ga ik dan wel uitzoeken. Ben bang dat dat toch het beste is want er gebeuren nog steeds vreemde dingen met wifi, wine en het geluid. Ik had gewoon bij hardy en KDE3 moeten blijven denk ik (of ipv deze asus weer een HP moeten kopen).

Die rare indeling is het gevolg van ubuntu wiki's volgen in kubuntu. Dan gaat het soms net even mis. In dit geval was ik mijn XP partitie kwijt en blijkt mijn home dir nu dus geen aparte partitie te zijn. Laatste keer installeren heeft me twee weken gekost

Nou ja, ik lig weer eens plat vanwege een handicap  :'( dus ik heb tijd genoeg om dan maar de software bronnen uit te zoeken. Ik bedenk dat ik de meeste trouwens als TAR ofzo heb binnen gehaald en die sla gooi ik meestal niet weg. Dan zou het mee kunnen vallen. Moet ik eerst wel weer een iso-CD zien te maken en sinds jaunty wil mijn dvd/cd brander ook niet lekker meer, meestal kost het me een halve doos voor het lukt.

Wel een goede wiki die er nu is over wat te doen na een install, die had ik moeten weten toen ik net met ubuntu begon (edgy was net uit) Ik heb 20 jaar geleden wel met unix (system V en later AIX en HP-UX maar meer als gebruiker) gewerkt maar dat is niet meer te vergelijken met nu
« Laatst bewerkt op: 2009/08/05, 23:23:56 door fred101 »

Offline fred101

  • Lid
Re: sinds Jaunty weer geluids en wifi problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/06, 20:48:20 »
Het viel mee, ik ben een nu bijna klaar met een herinstall. Hij is nu stukken sneller geworden. De interne wifi werd zo herkend alleen thunderbird mail wil zijn google agenda niet meer laten zien (heeft de systeembeheerder op het werk er op gezet want daar gebruiken we dat, en ik weet niet hoe dat terug moet en hij is op vakantie.)
Verder nog niets raars tegengekomen. Muziek doet het, You tube en java eindelijk ook.

Ik ben alleen mijn vertiual machine kwijt. Ik heb nog wel de .map en de XP.iso maar niet meer de VM en ik weet alleen dat hij van Sun was. Een kennis heeft herm voor mij geinstalleerd maar dat vind ik wel weer

Was achteraf toch het beste advies om een herinstall te doen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: sinds Jaunty weer geluids en wifi problemen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/06, 21:04:54 »
Mooi dat het nu werkt! Bedankt voor het melden.  :-)

Maak van de resterende punten eens aparte vragen? Misschien dat we je ook daar mee kunnen helpen.