8 april is het zover: D-day voor XP. Komende week wil ik dus Linux gaan installeren op mijn hoofdpc, na een tijd ermee gestoeid te hebben op een oude Toshiba.
Wat ik graag zou willen is dat wanneer ik straks een bestand wil openen of opslaan, dit automatisch op / van MijnDocumenten (die van Windows) gebeurt. In Linux is dat nu steevast /home/[gebruiker]/documents. Als ik google kom ik wel wat verhalen en tips daarover tegen, maar het is hier een kreet en daar een tip, maar echt duidelijk wordt het me niet. Zo lees ik ergens: "gewoon /home/<gebruiker>/Documenten koppelen aan een windows partitie of rechtstreeks naar 'mijn documenten'. Werkt net zo makkelijk, maar zonder de gevaren." OF: "Toen ik jaren geleden met Mandrake Linux een dual boot deed, was het heel eenvoudig: een symbolisch linkje naar mijn documenten op de Windows partitie."
Maar ik als dat wil proberen, zie ik niet hoe dat moet. Een verwijzing maken van Documenten (L-muisknop -- verwijzing maken) levert een duplicaat van Documenten op in dezelfde map en dat was niet de bedoeling. (Ter info: MijnDocumenten staat op een 2e interne harde schijf in mijn hoofdpc.)
Een backup staat op mijn NAS - ik zou eventueel ook daarheen een verwijzing kunnen maken, maar nogmaals, het is me nog niet helder hoe ik dat doe.