Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NVMe M.2 SSD wil niet booten.  (gelezen 2399 keer)

NVMe M.2 SSD wil niet booten.
« Gepost op: 2021/08/01, 12:20:07 »
In mijn (oude) laptop zitten 2 SSD's en een NVMe M.2 SSD.
Een SSD voor Windows en een SSD voor Ubuntu.
De NVMe M.2 SSD heb ik vaak gebruikt voor data opslag voor zowel Windows als Ubuntu en al tig keer geformatteerd.
Op een gegeven moment leek met het me wel leuk om er als 3e optie Fedora op te zetten.
Het installeren was zo klaar en gelukt. Maar booten ho maar, de NVMe M.2 SSD is zelfs niet zichtbaar in Grub.
Wat is de oorzaak? Misschien verkeerd geformatteerd?
Moet ik de de NVMe M.2 SSD voor booten met andere opties formateren?
De laptop boot via efi, booten vanaf USB is geen probleem maar ik heb geen verloop van M.2 naar USB A.
Ik heb de NVMe M.2 SSD laten formateren bij de installatie van Fedora met de gedachte dan komt het vast goed, nee dus.
Wat heb ik fout gedaan?
« Laatst bewerkt op: 2021/08/02, 19:29:42 door hkevers »

Offline Bloom

  • Lid
Re: NVMe M.2 SSD wil niet booten.
« Reactie #1 Gepost op: 2021/08/01, 12:57:20 »
De meest voorkomende fout is dat UEFI uitgeschakeld staat en de BIOS in CSM of "Legacy" start, dus als een gewone BIOS. Dat werkt prima voor usb-sticks en harde schijven, maar een nvme m.2 ssd vereist UEFI voor het booten vrees ik.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: NVMe M.2 SSD wil niet booten.
« Reactie #2 Gepost op: 2021/08/01, 13:11:13 »
Workaround:

Voor de NVMe M.2 SSD gezien word door Linux dient deze eerst drivers te laden.
Maak een aparte ext4 partitie aan op de standaard SSD schijf, 500MB en wijs deze tijdens installatie aan met mountpoint /boot
daar zijn dan de benodigde opstartopties aanwezig om de NVMe M.2 SSD aan te sturen.
Tijdens installatie wijs je de NVMe M.2 SSD partitie(s) aan met mountpoint / (evt. extra onderverdeeld met /home en swap)
De EFI partitie op je bootschijf wordt meestal automatisch herkend, zoniet kies deze met mountpoint /boot/efi

P.S. als je meer Linux-en op je NVMe M.2 SSD wenst dien je voor ieder een eigen /boot aan te maken op de standaard SSD.
« Laatst bewerkt op: 2021/08/01, 13:24:49 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: NVMe M.2 SSD wil niet booten.
« Reactie #3 Gepost op: 2021/08/02, 10:54:09 »
@ Bloom en DeBaas, deze laptop is gekocht in 2016 en de BIOS is van 2012.
Destijds bewust een wat oudere laptop gekocht omdat er toen nogal veel geroepen werd dat op de nieuwste laptops geen Linux geinstalleerd kon worden.
De laptop boot via efi en het klopt wat je zegt, ik heb ook op internet gezocht en inderdaad kun je deze SSD niet vanaf efi booten, jammer maar geen ramp.
De optie die DeBaas aangeeft is mogelijk een werkende optie maar wat ik dan niet goed begrijp is dat De Baas meldt dat er eerst drivers geladen moeten worden voordat
deze SSD door Linux gezien wordt terwijl de installatie vanaf USB met uitsluitende de M2 SSD in de laptop perfect verliep.
Het is me nu te mooi weer om de optie van DeBaas nu uit te voeren want voor mij is dat best complex, bewaar het voor later op slecht weer hoef je in dit land niet lang te wachten.
« Laatst bewerkt op: 2021/08/02, 11:05:08 door hkevers »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: NVMe M.2 SSD wil niet booten.
« Reactie #4 Gepost op: 2021/08/02, 20:28:46 »
De USB start ook de benodigde M2 ondersteuning, zodra volledig opgestart is en je wenst te installeren is de M2 aanwezig. Eenmaal geïnstalleerd staat de ondersteuning in /boot. Als /boot op de M2 staat wordt deze bij opstarten niet gezien, op de standaard SSD wel en start alles in /boot normaal op, inclusief de ondersteuning voor de M2.
Zodra de ondersteuning voor de M2 is geladen is, is deze beschikbaar voor doorstarten van de rest van de programmatuur.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline heir4c

  • Lid
Re: NVMe M.2 SSD wil niet booten.
« Reactie #5 Gepost op: 2021/08/02, 23:26:16 »
Workaround:

Voor de NVMe M.2 SSD gezien word door Linux dient deze eerst drivers te laden.
Maak een aparte ext4 partitie aan op de standaard SSD schijf, 500MB en wijs deze tijdens installatie aan met mountpoint /boot
daar zijn dan de benodigde opstartopties aanwezig om de NVMe M.2 SSD aan te sturen.
Tijdens installatie wijs je de NVMe M.2 SSD partitie(s) aan met mountpoint / (evt. extra onderverdeeld met /home en swap)
De EFI partitie op je bootschijf wordt meestal automatisch herkend, zoniet kies deze met mountpoint /boot/efi

P.S. als je meer Linux-en op je NVMe M.2 SSD wenst dien je voor ieder een eigen /boot aan te maken op de standaard SSD.

Dit moet je dus doen als je ENKEL ubuntu installeerd? Ik heb een dualboot met Windows en heb daarvoor niets speciaals moeten doen. ???
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline DeBaas

  • Lid
Re: NVMe M.2 SSD wil niet booten.
« Reactie #6 Gepost op: 2021/08/03, 00:03:18 »
@heir4c
Jij hebt een andere machine met ander bios en andere opslag.
Mijn uitleg is bedoeld voor de machine van hkevers waar de M2 opslag door de bios niet gezien word als opstartmedium.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline heir4c

  • Lid
Re: NVMe M.2 SSD wil niet booten.
« Reactie #7 Gepost op: 2021/08/03, 00:07:27 »
@heir4c
Jij hebt een andere machine met ander bios en andere opslag.
Mijn uitleg is bedoeld voor de machine van hkevers waar de M2 opslag door de bios niet gezien word als opstartmedium.

ok
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline wim1948

  • Lid
Re: NVMe M.2 SSD wil niet booten.
« Reactie #8 Gepost op: 2021/10/09, 10:34:40 »
Bericht verwijderd, evenals (bijna) alle reacties hierop.
(topic was gekaapt)
« Laatst bewerkt op: 2021/10/10, 15:03:40 door Ron »

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: NVMe M.2 SSD wil niet booten.
« Reactie #9 Gepost op: 2021/10/10, 13:37:18 »
Waarom je eerst een topic van iemand anders kaapt en daarna een eigen topic over hetzelfde onderwerp opent is mij een raadsel. Het is beter om verder te gaan in je eigen topic lijkt mij:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=109550.0
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline wim1948

  • Lid
Re: NVMe M.2 SSD wil niet booten.
« Reactie #10 Gepost op: 2021/10/10, 16:39:36 »
sorry, het was niet mijn bedoeling om dit topic te kapen.

Ik weet ook niet hoe dit gekomen.
vr gr
Wim

Offline bart85

  • Lid
Re: NVMe M.2 SSD wil niet booten.
« Reactie #11 Gepost op: 2021/10/10, 18:35:47 »
Citaat
De laptop boot via efi en het klopt wat je zegt, ik heb ook op internet gezocht en inderdaad kun je deze SSD niet vanaf efi booten, jammer maar geen ramp.
Voor UEFI ben je GPT disklabel nodig. In te zien met onderstaande.
sudo fdisk -lVerder moet de efi partitie, de eerste zijn met FAT32 en type nummer EF00

Met efibootmgr kun je controleren of hij juist boot.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/10, 18:40:17 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline wim1948

  • Lid
Re: NVMe M.2 SSD wil niet booten.
« Reactie #12 Gepost op: 2021/10/10, 21:21:02 »
bedankt voor de reactie.

Maar ook dit werkt niet. Ik stop er nu mee.
De PC wilde niet meer opstarten maar gelukkig had ik nog een bootrepair stick liggen.

Nu na veel gedoe gelukkig weer aan de gang kunnen krijgen.
Ik maak van de SSD maar een gewone opslag disk.

Ik werd ook nog beschuldigd dat ik dit topic gekaapt zou hebben. ??????

bedankt en tz
Wim