Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overstappen van Evolution naar Thunderbird.  (gelezen 2282 keer)

michey

  • Gast
Overstappen van Evolution naar Thunderbird.
« Gepost op: 2008/05/05, 21:00:38 »
Tot nu toe gebruikte ik evolution, maar zou willen overschakelen naar thunderbird.
Heb het programma reeds geinstalleerd, maar weet niet hoe ik mijn mailmappen en adresboek van  evolution kan importeren  ( of exporteren vanuit evolution zelf)

Overstappen van Evolution naar Thunderbird.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/08, 15:39:36 »
Exporteren kan in mbox formaat http://email.about.com/cs/evolutiontips/qt/et110103.htm volgens mij kan thunderbird het mbox formaat importeren.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Overstappen van Evolution naar Thunderbird.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/08, 21:34:37 »
Het is geen kwestie van exporteren: beide programmas gebruiken het mbox formaat. Je kan derhalve de mailboxen (alleen deze, grote bestanden zonder extensie) zonder meer verplaatsen. Thunderbird maakt dan wel de nodige indexen aan bij de eerstvolgende opstart.

Offline joseph

  • Lid
Re: Overstappen van Evolution naar Thunderbird.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/11, 12:33:17 »
Even een oudje ophalen met een aanvulling.

Waar ik n.l. tegenaan liep was het adresboek.
Kreeg dit met geen tien paarden fatsoenlijk overgezet en vond niet wat ik nodig had op het forum.
Probleem is n.l. dat Evolution niet anders wil exporteren dan een vcf en Thunderbird alleen LDIF, tab, csv, txt wil importeren.

Uiteindelijk https://help.ubuntu.com/community/MigrateEvolutionToThunderbird gevonden wat wel werkt (met kantekening dat niet alles mee gaat, zie cursieve deel).

Even kort de werkwijze in NL:
- exporteer adresboek als vCard (vcf)
- converteer vCard naar LDIF met behulp van de "online conversion utility" van genoemde link.
- importeer het geconverteerde adresboek in Thunderbird


=====
Overigens ben ik overgestapt omdat Evolution bij mij er wel erg lang over deed om af te sluiten (heb er een ug-jaar aan mail in staan en bij afsluiten werd scherm grijs en moest ik een keer op annuleren klikken bij vraag "Evolution reageert niet meer" waarna Evolution kennelijk weer tot leven kwam en deftig afsloot) en Thunderbird dit probleem in het geheel niet bleek te kennen.
Kan daarnaast in Evolution niet uitvogelen hoe ik mijn oude mail kan archiveren (zoals b.v. in Foutlook kan).

Mijn voorkeur is echter Evolution. Met name door de ruimere mogelijkheden in adresboek (probeer in TB maar eens meer dan 2 e-mailadressen of 3 telefoonnummers bij een contact in te voeren....).
Dus info hoe ik mijn mail (bv per jaar) kan archiveren in Evolution zodat hij weer soepel werkt is bijzonder welkom..

Re: Overstappen van Evolution naar Thunderbird.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/04, 10:02:35 »
Het is geen kwestie van exporteren: beide programmas gebruiken het mbox formaat. Je kan derhalve de mailboxen (alleen deze, grote bestanden zonder extensie) zonder meer verplaatsen. Thunderbird maakt dan wel de nodige indexen aan bij de eerstvolgende opstart.

Ik ben nu ook bezig om vanuit Thunderbird de mappen te importeren uit Evolution maar zonder succes. Moet ik eerst vanuit Evolution de mappen exporteren en deze ergens in een voorlopig bestandje plaatsen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Overstappen van Evolution naar Thunderbird.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/04, 10:31:18 »
Je kan de mailboxen (alleen deze, grote bestanden zonder extensie) zonder meer verplaatsen. Plaats ze op de bestemming eenvoudig samen in de directory van de lokale folders. Je kan ze dan achteraf vanuit het email programma eventueel weer in subfolders onderbrengen.