Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bootable usb drive, geen live.  (gelezen 1622 keer)

Bakvisch

  • Gast
Bootable usb drive, geen live.
« Gepost op: 2009/11/07, 22:42:13 »
Hoe kan ik Ubuntu 9.10 installeren op een usb drive die ook zelf opstart. Opstartbare usb stick LIVE is gelukt, maar dat is niet wat ik wil. Via de live cd installeren op een usb drive werkt niet, 'geen besturingsysteem gevonden' verschijnt op het scherm.

Offline track

  • Lid
Re: Bootable usb drive, geen live.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/08, 12:35:28 »
Hoi Bakvisch,

welkom op het forum !

Als je een opstartbare usb-stick hebt (en dus de live-sessie kunt starten) heb je eigenlijk alles toch ?
Vanaf de live-desktop is er  een starter "installeren" toch ?  Of lukt dat niet bij jou ?

track

Bakvisch

  • Gast
Re: Bootable usb drive, geen live.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/08, 13:22:28 »
track,

Bedankt voor je reactie.

Zo als ik al schreef: Via de live cd installeren op een usb drive werkt niet, 'geen besturingsysteem gevonden' verschijnt op het scherm.

Er moet dus nog iets bij waarmee de stick kan opstarten.

Groetjes,

Bakvisch


Offline track

  • Lid
Re: Bootable usb drive, geen live.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/08, 13:33:02 »
Oja, jouw stick is dus nog niet opstartbaar.  Daar is er een trucje voor:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UNetbootin

track

Bakvisch

  • Gast
Re: Bootable usb drive, geen live.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/09, 12:14:42 »
Track,

Fijn dat je mee denkt, maar op de site die je aangeeft staat: UNetbootin is een programma voor zowel Linux als Windows, waarmee u een opstartbare Ubuntu Live USB-stick wordt gemaakt. Zo'n USB-stick kunt u bijvoorbeeld gebruiken als u Ubuntu wilt installeren op een computer zonder cd-romspeler of als u een beschrijfbare cd wilt uitsparen.
Een opstartbare usb-stick om een live versie te starten is me gelukt, maar dat zoek ik niet. Ik wil een volledige versie op een usb-drive van 100BG gaan gebruiken.

Bakvisch

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bootable usb drive, geen live.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/09, 12:37:57 »
Track,

Fijn dat je mee denkt, maar op de site die je aangeeft staat: UNetbootin is een programma voor zowel Linux als Windows, waarmee u een opstartbare Ubuntu Live USB-stick wordt gemaakt. Zo'n USB-stick kunt u bijvoorbeeld gebruiken als u Ubuntu wilt installeren op een computer zonder cd-romspeler of als u een beschrijfbare cd wilt uitsparen.
Een opstartbare usb-stick om een live versie te starten is me gelukt, maar dat zoek ik niet. Ik wil een volledige versie op een usb-drive van 100BG gaan gebruiken.

Bakvisch

Dat is een afrader. Een besturingssysteem, elk besturingssysteem, hoort te worden geïnstalleerd op een *interne* harde schijf. Installeren op een externe USB-harde schijf geeft vertragingen (USB is relatief langzaam) en gedonder met Grub. Dat laatste kun je wel weer omzeilen, maar het blijft aanmodderen.

Offline track

  • Lid
Re: Bootable usb drive, geen live.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/09, 15:44:51 »
+1
Zo'n Linux op een externe usb-schijf zou ik ook niet doen.  Te instabiel en traag.
Als je maar een redelijk grote interne schijf hebt zal je zeker die 5 Gieg vrij kunnen maken
dat je Uby intern kunt installeren. (En van mij je eigen data dan op de externe usb-schijf)

Trouwens, die live-stick is net als de live-CD geschikt om Uby -waar dan ook - te installeren.

track