Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] beeldbewerking gimp-files naar svg  (gelezen 2820 keer)

Offline evarie

  • Lid
[OPGELOST] beeldbewerking gimp-files naar svg
« Gepost op: 2010/09/12, 19:14:33 »
Van te voren heb ik gezocht op google maar mijn zoekwoordenschat heeft niet geholpen en zoeken in synaptic pakketbeheer gaf geen passend bestand voor mijn lage niveua. Ik had wel een website die van de xfc converteerde naar svg, maar dit is niks geworden, omdat ik niet weet hoe je dat moet instellen: http://image.online-convert.com/convert-to-svg

Met het handige gimp kan je icoontjes maken voor je desktop. Nu heb ik dus van de firewall een schermafbeelding gemaakt en daar het icoontje uit gehaald voor de firewall in ubuntu. Maar is dat wel bruikbaar. Ik denk van niet omdat er svg-afbeeldingen worden gebruikt. Is dat zo? En hoe maak je dan een svg bestand van een bestand dat met gimp is gemaakt?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/15, 20:59:13 door evarie »

Offline evarie

  • Lid
beeldbewerking gimp-files naar svg
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/12, 19:41:03 »
Uit eindelijk toch een oplossing gevonden. Neen, dat lijkt maar zo. Want het bestand kan ik niet importeren in een toepassingstarter/snelkoppeling.

Maak van je schermafruk een png bestand met gimp.
Installeer met synaptic pakket beheer het programma "inkscape".
Je kan daarmee het png bestand openen en direct opslaan als svg-bestand.
Dat is dus niet genoeg. Er moet nog iets gebeuren of er moet een andere methode
zijn om een png bestand om te zetten.
Ik weet allen niet hoe?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/12, 19:48:08 door evarie »

Offline jan11000

  • Lid
Re: beeldbewerking gimp-files naar svg
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/12, 21:55:45 »
Inkscape openen, linker pulldown, import foto, dan opslaan.
Welke formaat je kunt importeren moet je even testen, anders foto in gimp anders opslaan tav de extensie(jpg npg etc).

of

Misschien werkt kopie(van de foto) in gimp en dan plakken in inkscape.

of
Phatch PHoto bATCH Processor in ubuntu, of het met dit programma gaat weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/12, 22:20:07 door jan11000 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: beeldbewerking gimp-files naar svg
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/13, 09:35:48 »
Iconen moeten niet in svg, maar kunnen ook in png of een ander bitmap formaat.

Een vectorformaat als svg levert de beste kwaliteit: dergelijk icoon kan vergroot/verkleind worden zonder kwaliteitsverlies.

Nu is Gimp een grafisch bewerkingsprogramma dat met bitmaps werkt, niet met vectorformaten. Zelfs al zou je nog de resulterende bitmap omzetten naar svg, at je inderdaad met Inkscape kunt, dan nog heb je niet de voordelen van een vectorformaat: je bitmap wordt namelijk als bitmap opgeslaan in het svg bestand.

Je kan enkel iconen maken die zonder kwaliteitsverlies te vergroten/verkleinen zijn met een programma dat met vectorgraphics werkt. Inkscape is de uitgelezen kandidaat: specifiek ontworpen voor illustraties, en werkt standaard met het svg formaat.

Offline evarie

  • Lid
Re: beeldbewerking gimp-files naar svg
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/15, 20:58:10 »
Altijd even netjes bedanken, dus bedankt voor je antwoord.

Ik wis niet dat een png ook als icoontje voor een snelkoppeling gebruikt kan worden. Dus dat is de oplossing.