Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: toegang tot Windows schijven  (gelezen 2362 keer)

Offline Joeridoe

  • Lid
toegang tot Windows schijven
« Gepost op: 2006/02/11, 13:58:07 »
Hallo,
ik heb net de installatie van Edubuntu achter de rug, en heb tijdens die installatie opgegeven dat mijn Windowsschijven automatisch gemount worden.
Het leuke gevolg was dat ik bij de allereerste opstart van Edubuntu op de desktop mijn windowsschijven beschikbar had, waar ik al behoorlijk wat inormatie van deze fora op gedownload had als eerste hulp.
Een van mijn schijven was echter niet toegankelijk voor "iedereen": de permissies stonden alleen open voor root. Ik heb die schijf ge-unmount.
Ik ben dan als root ingelogd(was ook al een heel karwij om te mogen inloggen in gnome als root) , en heb de permissies van die schijf verzet.
Nu slaag ik er echter niet in om die schijf, die in de dir /dev staat , naar mijn desktop te slepen. Hoe maak ik een nieuw icoontje voor deze schijf aan op de desktop?

toegang tot Windows schijven
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/11, 14:10:48 »
Hier maak je 3 fouten:
* Als root inloggen is ZEER onverstandig, met sudo kun je tijdelijk root worden en dit soort dingen veranderen
* Toegang tot schijven krijg je niet via de device node in /dev, maar via het zogenaamde mountpoint
* Windows partities snappen niets van permissies, dus het is hopeloos om daar iets mee te doen

En Ubuntu maakt de allergrootste fout:
* Je schijven zijn niet te benaderen.

Er is een hele simpele oplossing: verwijder beide schijven uit het bestand /etc/fstab. (met gksudo gedit /etc/fstab kun je het bewerken) en download het bestand http://www.ubuntulinux.nl/files/diskmounter
Als je dan in de terminal het commando 'sudo bash diskmounter' (zonder '') geeft dan worden ze op de juiste manier in /etc/fstab gezet en gemount.

Gast

  • Gast
toegang tot Windows schijven
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/11, 16:05:14 »
jep, en vervolgens heb je nog geen flauw idee waarom je ze nu wel kunt gebruiken als gewone gebruiker..

Daarom zou ik zeggen: type eens 'man mount' en 'man fstab' in. Lees welke opties je mee kunt geven aan mount en wat de functie is van /etc/fstab. Pas /etc/fstab zelf aan, doe een 'umount' en vervolgens een 'mount /media/windows' (of iets dergelijks).

Offline Joeridoe

  • Lid
toegang tot Windows schijven
« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/11, 17:44:20 »
Dat bedoel ik dus met "Ubuntu is niet voor beginners".
Waarom bestaat de grafische omgeving van Gnome met mappen e.d. als jullie terugkeren naar de terminal en alles met commando's uitvoeren?
Begrijp mij niet verkeerd: bedankt voor de uitleg :-)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
toegang tot Windows schijven
« Reactie #4 Gepost op: 2006/02/11, 18:44:36 »
Het gaat allemaal via venstertjes ook, meestal. Maar een terminal hoeft niet moeilijk te zijn. Waarom daar zo van afschrikken? Als ik nu zeg ga naar sys -> admin -> synaptic en druk op reload of ik zeg open een prompt en zet daar
sudo apt-get update
Wat is de moeilijkheid? Ik ben zelf ook een klikker, daar niet van, maar soms is een commando-lijn toch echt wel handig. En niet voor *alles* bestaat een GUI.

toegang tot Windows schijven
« Reactie #5 Gepost op: 2006/02/11, 19:52:05 »
Dit is gewoon een bug, dat betekent niet dat Ubuntu niet voor beginners is...

Gast

  • Gast
toegang tot Windows schijven
« Reactie #6 Gepost op: 2006/02/12, 14:23:26 »
"Een van mijn schijven was echter niet toegankelijk voor "iedereen": de permissies stonden alleen open voor root. Ik heb die schijf ge-unmount."

Dat durf ik geen bug te noemen.. integendeel zelfs.

Zoals al gezegd wordt: het aanpassen van een text-file met een text-editor is niet moeilijk. Het wordt er echt niet makkelijker op als je moet klikken in plaats van typen.

Het gebruik van Windows is net zo eenvoudig als dat van Linux. Het beheer van Windows is net zo lastig als dat van Linux (dit is een punt van discussie :-)). Windows is iets anders dan Linux, dus zul je dingen opnieuw moeten leren. Net als toen je voor het eerst Windows ging gebruiken (toen iedereen nog met DOS werkte). Je vroeg je af wat je ermee op schoot en alles was lastig..

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
toegang tot Windows schijven
« Reactie #7 Gepost op: 2006/02/12, 15:25:55 »
Martin gaat hier nog vrienden maken, ik voel het ;)

toegang tot Windows schijven
« Reactie #8 Gepost op: 2006/02/13, 00:19:04 »
De bedoeling was dat het voor iedereen bereikbaar zou zijn - het is dus een bug :)

Offline Joeridoe

  • Lid
toegang tot Windows schijven
« Reactie #9 Gepost op: 2006/02/13, 08:15:44 »
ik wou hier nog het volgende aan toevoegen:"Als root inloggen is ZEER onverstandig, met sudo kun je tijdelijk root worden en dit soort dingen veranderen".
Ik was niet als root ingelogd, maar als je in gnome geen toegang hebt tot een map, en je vaststelt dat je deze permissies enkel kan verzetten door als root in te loggen, dan is dat de logische volgende stap als beginneling:zorgen dat je wel toegang krijgt en de permissies proberen te verzetten. Dit heeft niets te zien met onverstandig, maar alles met logsiche volgorde van redeneren.

toegang tot Windows schijven
« Reactie #10 Gepost op: 2006/02/13, 12:15:32 »
Neuh, een beginneling kent root niet eens :)