Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met externe monitor  (gelezen 11878 keer)

problemen met externe monitor
« Reactie #25 Gepost op: 2008/03/26, 16:57:30 »
Lijkt me best zinnig. Op een maand tijd kan je een hoop bijleren en dan weet je wat beter waar de problemen juist zouden zitten.  Bovendien is het best mogelijk dat het dan "out of the box" werkt. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

r_heliman

  • Gast
problemen met externe monitor
« Reactie #26 Gepost op: 2008/03/26, 16:59:55 »
hoi,

Inderdaad, ik wacht gewoon, en zal eerst eens mijn ubuntu straks gewoon updaten naar 8.04. En als tja dan moet allweer weer nieuw geïnstalleerd worden.
Maarja we zullen zien. Het installeren van ubuntu was niet echt het probleem, maar alle dinger eromheen
- Latex
- tweede monitor
- Uni wireless

etc.. dus we wachten wel af..

toch bedankt, we hopen maar op het best
Roel

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
problemen met externe monitor
« Reactie #27 Gepost op: 2008/03/26, 17:02:58 »
Citaat van: r_heliman
hoi,

Inderdaad, ik wacht gewoon, en zal eerst eens mijn ubuntu straks gewoon updaten naar 8.04. En als tja dan moet allweer weer nieuw geïnstalleerd worden.
Maarja we zullen zien. Het installeren van ubuntu was niet echt het probleem, maar alle dinger eromheen
- Latex
- tweede monitor
- Uni wireless

etc.. dus we wachten wel af..

toch bedankt, we hopen maar op het best
Roel
Ach, de eerste keer is het een hele klus, vooral omdat je nog moet wennen aan Linux. De tweede installatie gaat veel sneller en makkelijker, dat zul je zien.

Overigens:
http://computertip.googlepages.com/opwaarderen

Groet, Pjotr.

problemen met externe monitor
« Reactie #28 Gepost op: 2008/03/26, 17:05:31 »
Edit: Overbodige post
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

r_heliman

  • Gast
problemen met externe monitor
« Reactie #29 Gepost op: 2008/03/26, 17:19:56 »
OF,,,

Je wacht tot er ergens een avond is waar iedereen je kan helpen.. zoals in Eindhoven HCC of in Amsterdam de lauch party ;-)

Hhahahha tja twee keer zo veel leren. ;-)

Groeten
Roel

r_heliman

  • Gast
problemen met externe monitor
« Reactie #30 Gepost op: 2008/03/27, 11:42:42 »
Hoi,

IK HEB HET PROBLEEM "zelf" opgelost.. HET WERKT....

- Wat heb ik gedaan?
in de xconfig file de resolutie van de laptop monitor naar onder gegooid (gelijk aan die van de externe monitor)
dus van 1400x1050 naar 1280x1024 gebracht.

NU WERKT HET...

Maar het beeld op de laptop is om koppijn van te krijgen. Maar nu weten we wel in welke hoek we het probleem moeten zoeken. De resoluties moeten aan elkaar gelijk zijn..
Maar hoe lossen we dit op?

Groeten
Roel

PS ik denk dat we daar ergens de oplossing moeten zoeken.. bijvoorbeeld allebij monitor noemen of allebij screen? Zou dat wat brengen?

Offline tabasco

  • Lid
problemen met externe monitor
« Reactie #31 Gepost op: 2008/03/27, 12:49:41 »
leuk om te horen dat je iets dichterbij bent! (met het cursor probleem)
Ik begrijp dat nu alleen de verhouding op je notebookscherm niet meer klopt.

Je zou kunnen proberen om alleen de horizontale of verticale waarde gelijk te houden.
Bijvoorbeeld:
externe monitor 1280 x 1024
notebook monitor 1280 x 960

Misschien dat dan ook wel je muiscursor goed blijft. Het probleem blijft dat tft schermen vaak op maar één resolutie een goede weergave hebben.

r_heliman

  • Gast
problemen met externe monitor
« Reactie #32 Gepost op: 2008/03/27, 15:28:36 »
Hoi,

Tja,, Ik heb de horizontale al geprobeerd etc

- Horizontale werkt niet
- Verticale nog niet geprobeerd (nadeel is dat bij mijn 15 inch Laptor 1400x1050 de letters echt voor koppijn van te krijgen worden)

- ANDERE optie
- de EXTERNE monitor de hoofd monitor maken, en de laptop de tweede monitor.. Misschien dat die de muis niet naar naar lagere resolutie schalen kan, maar wel naar hogere? Zou daar iets in zitten?

MAAR het fijnste zou een GOEDE oplossing zijn ;-) Zou het werken met Ubunutu 8.04? Of zal het probleem blijven?

Groeten
Roel

Offline tabasco

  • Lid
problemen met externe monitor
« Reactie #33 Gepost op: 2008/03/27, 15:35:05 »
Persoonlijk denk ik dat het probleem een combinatie is van de kracht van de videokaart en de geschreven drivers ervoor. Dus als er in 8.04 andere drivers zitten, misschien wel, en anders niet.
Maar misschien heeft het een heel andere oorzaak...

r_heliman

  • Gast
problemen met externe monitor
« Reactie #34 Gepost op: 2008/03/27, 15:41:34 »
hoi,

En kan dat nu al gezien worden of er in 8.04 andere drivers zitten? Want de kaart die ik nu heb is een:
Ati Radeon 9600 64Mb
Laptop: TFT 1400x1050
Monitir: TFT 1280x1028

Tja en de de laptop is krachtig genoeg met 1,5Gig RAM en Mobile 735 processor (1,7 Ghz 2Mb L-2 Cash)

dan moet het toch de driver zijn?

Groeten
Roel

Offline tabasco

  • Lid
problemen met externe monitor
« Reactie #35 Gepost op: 2008/03/27, 15:48:29 »
Als je de laptop kunt missen als werkend systeem, dan kun je de volgende dingen proberen:
- Installeer de Betaversie van ubuntu 8.04 (uiteraard nog niet zeker of het daar AL werkt)
- Probeer een windows (xp) installatie en kijk of het daar uberhaupt mogelijk is.

Als je het huidige systeem 'werkend' wilt houden:
- Test met een andere externe monitor.
- Kies voor de radeloze optie om alleen de externe monitor als scherm te gebruiken en niet het laptop scherm.

r_heliman

  • Gast
problemen met externe monitor
« Reactie #36 Gepost op: 2008/03/27, 16:57:08 »
hoi,

De Laptop momenteel kan ik niet missen. Dus BETA 8.04 kan ik niet gaan testen. Dat zit er niet in.

Ik weet wel dat als ik de andere monitor EXTERN alleen gebruik de muis ook werkt. Dus het probleem moet ergens liggen dat er verschillende resolties zijn. Maar hoe en wat ? Tja daar ben ik een echt LEEK in hoe dit nog op te lossen. Begin nu mee en mee Ubuntu / Linux te begrijpen.

Is er nergens een groot "officieel" forum waar iemand deze BUG kan melden? Zodat er ook na gekeken wordt?

Groeten
Roel

Offline tabasco

  • Lid
problemen met externe monitor
« Reactie #37 Gepost op: 2008/03/27, 17:11:36 »
Het is niet helemaal zeker waar de bug zit... hardware of software. In de post hierboven lees ik dat je al heel wat geprobeerd hebt, en dat je er uiteindelijk voor gekozen hebt om 28 dagen te wachten op Hardy.

Uiteindelijk is er een officieel bug report systeem, daarvoor kun je het beste eerst dit grondig doorlezen. Hierin staat gedefinieert wanneer een bug te melden of niet.
http://www.ubuntu.com/community/reportproblem

r_heliman

  • Gast
problemen met externe monitor
« Reactie #38 Gepost op: 2008/03/27, 23:45:45 »
Hoi,

Ik lees over het internet dat dit probleem ook al met versie 6.04 er was.. Dus als het bij 7.10 ook nog fout is, dan zal 8.04 ook wel niet opgelost zijn.

We zoeken verder ;-)

Groeten
Roel

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
problemen met externe monitor
« Reactie #39 Gepost op: 2008/03/27, 23:56:53 »
Citaat van: r_heliman
Hoi,

Ik lees over het internet dat dit probleem ook al met versie 6.04 er was.. Dus als het bij 7.10 ook nog fout is, dan zal 8.04 ook wel niet opgelost zijn.

We zoeken verder ;-)

Groeten
Roel
Toch wel. In 8.04 zit een compleet nieuw grafisch systeem, dat juist bedoeld is om dit soort problemen uit de wereld te helpen.

r_heliman

  • Gast
problemen met externe monitor
« Reactie #40 Gepost op: 2008/03/28, 00:30:05 »
Hoi,

Dat klinkt dan zeer belovend. Maar ik ga de BETA echt niet testen. Wil wel de "live" cd eens testen ervan. Of het dan misschien wel werkt...

Dan nog maar 27 dagen zonder duidelijke muis op de tweede monitor.
Groeten
Roel