Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .ogg  (gelezen 2409 keer)

Offline vissertw

  • Lid
.ogg
« Gepost op: 2011/05/05, 20:43:59 »
Ik heb een map met .ogg bestanden, kan ik die zo op een CD branden om op een gewone speler in de huiskamer of op de autoradio af te luisteren?
Ik heb gezien dat gewone muziek CD's een andere extentie hebben, .CDA dacht ik maar ik kan niets vinden om ogg daar naar toe te converteren.
Bedankt voor de hulp,

Ton.

Offline vilamar

  • Lid
Re: .ogg
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/05, 20:51:59 »
gewoon branden met het standaard programma "Brasero", kiezen voor "audioproject"

Offline liawim

  • Lid
Re: .ogg
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/05, 20:56:02 »
de meeste cd spelers draaien ook gewoon mp3. in het softwarecentrum zitten divers converters zoals soundconverter of xcfa. waarmee je de bestanden kan omzetten naar mp3 ;)

Offline vissertw

  • Lid
Re: .ogg
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/05, 21:01:57 »
Geldt dat ook voor MP3 bestanden, is zo'n CD na het branden dan ook overal te beluisteren?
Uit de laatste reactie maak ik op dat ik beter MP3 bestanden kan branden dan OGG, of maakt dat niet uit?

Ton.

Offline liawim

  • Lid
Re: .ogg
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/05, 21:09:23 »
Ik zou zeggen gewoon proberen. Met brasero direkt .ogg bestanden branden. Ik weet namelijk niet of brasero de .ogg bestanden gelijk omzet naar een afleesbare cd. Mocht dat niet werken kan je de bestanden altijd nog converteren naar mp3, en ze dan alsnog branden met brasero. ;)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: .ogg
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/05, 21:26:30 »
Ik heb gezien dat gewone muziek CD's een andere extentie hebben, .CDA dacht ik maar ik kan niets vinden om ogg daar naar toe te converteren.

De cda-extensie is het standaard formaat van de tracks op een audio-cd. Brand een audio-cd van je muziekbestanden en je zult zien dat het brandprogramma ze als .cda-bestanden op de cd zet. Zelf converteren kan niet.
Wil je ze weer vanaf die audio-cd naar de harde schijf kopiëren, dan zul je daarvoor een rip-programma moeten gebruiken. Vanaf een audio-cd kopiëren naar de harde schijf levert slechts cda-bestanden op waar je muziek-programma niets mee kan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: .ogg
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/06, 09:38:07 »
Een universele klassieke audi CD maak je inderdaad met Brasero. Brasero doet automatisch de conversie
Wil je ze weer vanaf die audio-cd naar de harde schijf kopiëren, dan zul je daarvoor een rip-programma moeten gebruiken.
Dat herhaal je best niet te veel, want je verliest telkens aan geluidskwaliteit wanneer je de audio terug in een gecomprimeerd bestand zoals mp3, m4a of ogg, opslaat.

Het rippen zelf is zonder kwaliteitsverlies. Maar in jou geval is het geluid afkomstig van een ogg bestand, en is dus al eens gecomprimeerd geweest. Probeer dus zoveel mogelijk de originele oggbestanden te bewaren, en die te gebruiken voor toekomstige noden.

Beter nog, her-rip je originele CD's opnieuw indien nodig.

Handiger: rip je audio CD's één keer naar een FLAC bestand. Die FLAC bestanden comprimeren ook je geluid, maar doen dit op een wijze dat geen informatie verloren gaat. De bestanden zijn dan ook veel groter dan ogg of mp3 bestanden, maar toch al eens stuk  kleiner (zowat 50-60%) dan de niet gecomprimeerde audio.

Op basis van zo een FLAC archief bewaar je je muziek op een veel betrouwbaarder manier dan op CD. Vanuit dat FLAC archief kan je in optimale kwaliteit omzetten naar elk gecomprimeerd audio formaat van nu en van de toekomst.

Offline vissertw

  • Lid
Re: .ogg
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/06, 14:55:52 »
Zo makkelijk is het inderdaad, ik was niet bekend met het branden van muziek en zocht de oplossing veel te ver weg.
Iedereen weer bedankt,

Ton.

Offline vilamar

  • Lid
Re: .ogg
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/06, 22:11:00 »
Als alternatief voor 'Brasero' kan je in Ubuntu eventueel ook kiezen voor 'Gnomebaker', te installeren vanuit Synaptic.


Offline Mikkel

  • Lid
Re: .ogg
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/06, 22:49:27 »
Wil je ze weer vanaf die audio-cd naar de harde schijf kopiëren, dan zul je daarvoor een rip-programma moeten gebruiken.
Dat herhaal je best niet te veel, want je verliest telkens aan geluidskwaliteit wanneer je de audio terug in een gecomprimeerd bestand zoals mp3, m4a of ogg, opslaat.

Heb je 100% gelijk in, vanadium. Ik heb dat verkeerd geschreven, het woord 'weer' had er niet bij gemoeten. Ik bedoelde feitelijk dat je om de cda-bestanden van een audio-cd op de harde schijf te krijgen, niet simpelweg kunt kopiëren maar een rip-programma moet gebruiken. En die audio-cd moet dan wel een originele cd zijn. Bestanden rippen vanaf een gebrande cd is iets dat ik niemand aanraad.