Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe installatie met 18.04.1 LTS mislukt vanwege grub2 kan niet schrijven erro  (gelezen 1027 keer)

Offline zdkdick

  • Lid
Ik heb met mijn HP 500-110ed ervaring opgedaan met UEFI als met MBR.

Omdat ik per vergissing partities op mijn eerste schijf verwijderd heb ben ik zowel mijn efi  als windows kwijt.

USB nieuwe installatie naar 16.04.1 met UEFI liep vast, maar via ubgrate ben ik toch in deze LTS versie gekomen.
Ook omdat deze installatie met een error komt, maar ook om te vernieuwen ben ik bezig voor een nieuwe installatie.
De drie bestaande schijven heb ik afgekoppeld en ben met een 500GB sata een nieuwe installatie gedaan.
1 eerst zonder installatie de installatie gestart vanaf het bureaublad, maar installatie is niet opstart baar vanwege grub2 error.
2 installatie vanuit het start menu, maar een zelfde resultaat.
3 idem met aanpassingen van de verschillende partities, stap voor stap.

Een bestaande uefi installatie heb ik weten te herstellen als ook bestaande MBR installaties.

Is het mogelijk om nadat de installatie gestopt is met de grub2 error,
de installatie opstartbaar te maken, door vervolg opdracht,
met als resultaat het aanpassen van het MBR van de schijf?

Zoals dat voorheen bij installaties automatisch ging? (kon je opgeven)

Ik zie uit naar jullie hulp.

b.v.d. Dick

Offline DeBaas

  • Lid
Geef bij de installatie aan WAAR de Grub moet komen te staan.
Wordt bij installatie vaak over het hoofd gezien.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline zdkdick

  • Lid
bedank voor reactie, ik zal bij gelegenheid nogmaals goed kijken c.q. zoeken.
Eerste vervolgvaststelling c.q. nadere verduidelijkig.

De USB krijg ik alleen opstartbaar als ik met uefi op laat starten.
Ik snap niet waarom hij niet start van USB zonder uefi.
Opstartschijf maken pakt de iso en zet hem netje op de USB, geen instellingen mogelijk.

In tegenstelling met mijn vorige pogingen met 16.04 welke met efi melding vast liep, wordt nu met 18.04 de installatie wel afgerond, maar is niet opstartbaar, mogelijk omdat ik mijn orginele efi kwijt ben.

Maakt wel een partitie aan maar kan niet daarin schrijven, lijkt.
Dit is denk ik in EFI mode.
Als nog in MBR mode hem opstartbaar maken lijkt mij fijn, maar zit niet de installatie.

Bij eerdere installaties kon ik wel aangeven waar het MBR geschreven moest worden en met maar 1 schijf kan dat niet mis gaan denk ik.

Hoe ik nog gebruik kan maken van de MBR weet ik niet.
Vandaag opnieuw mijn schijf leeg gemaakt en aangeboden aan ubuntu en nu is het gelukt, fijn.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/29, 15:46:26 door zdkdick »

Offline zdkdick

  • Lid
De USB krijg ik alleen opstartbaar als ik met uefi op laat starten.
Ik snap niet waarom hij niet start van USB zonder uefi.
Opstartschijf maken pakt de iso en zet hem netje op de USB, geen instellingen mogelijk.
Het MBR is goet te begrijpen, maar bijna verleden tijd?

Vandaag opnieuw mijn schijf leeg gemaakt en aangeboden aan ubuntu en nu is het gelukt, fijn.

Ook de andere schijven weer aangesloten en hoewel de volgorde niet klopte eerst ontdekte ik dat ook de andere (oude) installaties in een extra opstartmenu kwamen.
Uefi ubuntu gaat standaard denk ik via het MBR naar de installatie.
Het zoeken naar installaties ken ik vanuit een nieuwe installatie, maar gaat nu kennelijk vanzelf.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/29, 21:36:08 door zdkdick »