Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lokaal ip-adres vast zetten  (gelezen 17835 keer)

Offline Math.

  • Lid
lokaal ip-adres vast zetten
« Gepost op: 2007/03/24, 14:51:44 »
kort vraagje: hoe zet ik het lokale ip-adres vast?
ik had m'n server herstart en had ineens een ander ip-adres, heel irritant...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/24, 15:31:04 »
Kun je in de router niet de leasetime op een paar jaar zetten ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

CrazyCentaur

  • Gast
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/24, 16:28:37 »
Je router werkt als DHCP-server en wijst de computers op je interne netwerk IP-adressen toe. Dan kan gaan variëren, vooral als je een computer meer toevoegt. In veel routers/ADSL-modems kun je die IP-nummers vastzetten. Je moet daartoe inloggen op die router via een webbrowser (de gegevens over het IP-adres en zo staan vast ergens). Bij DHCP kun je de server lease bijvoorbeeld op infinite zetten, zoals Ron zegt. Of anders de zaak opnemen onder DNS (servername en IP-nummer).

En dan maar hopen dat de stroom niet uitvalt, zoals bij ons gisteren. Dan mag je alles weer opnieuw invoeren. :)

Offline Math.

  • Lid
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/24, 16:33:17 »
Citaat van: r0n.
Kun je in de router niet de leasetime op een paar jaar zetten ?
Leasetime in de router? Als het goed is moet ik m'n ip-adres toch gewoon op m'n pc kunnen vastzetten via een config file?

Offline Math.

  • Lid
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/24, 16:34:26 »
Citaat van: CrazyCentaur
Je router werkt als DHCP-server en wijst de computers op je interne netwerk IP-adressen toe. Dan kan gaan variëren, vooral als je een computer meer toevoegt. In veel routers/ADSL-modems kun je die IP-nummers vastzetten. Je moet daartoe inloggen op die router via een webbrowser (de gegevens over het IP-adres en zo staan vast ergens). Bij DHCP kun je de server lease bijvoorbeeld op infinite zetten, zoals Ron zegt. Of anders de zaak opnemen onder DNS (servername en IP-nummer).

En dan maar hopen dat de stroom niet uitvalt, zoals bij ons gisteren. Dan mag je alles weer opnieuw invoeren. :)
oh, appart... ik dacht dat het aan de pc lag, hoe deze was ingesteld...

Offline siegi

  • Lid
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/24, 16:39:20 »
Persoonlijk zou ik eerder een vast ip instellen op voor de server.  Je moet alleen zien dat je niet twee keer hetzelfde ip hebt,  op een netwerk.  
Je moet natuurlijk ook de gataway instellen die kan je eerst eens opzoeken.  
systeem > beheer > netwerk.

Offline Math.

  • Lid
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/24, 16:41:52 »
Ik zag de dhcp server lease er tussen staan, maar kon daar niks verder aan wijzigen.
Moet ik anders hiero zijn...?

Sorry, ben nog niet echt zo bekend op dit gebied...

CrazyCentaur

  • Gast
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/24, 16:48:43 »
Je hebt dezelfde als ik, zie ik. Let op de tabbladen!! De bruine is actief. Je moet de eerste van boven en de tweede van onder hebben. Ik heb zelf ook ooit zitten zoeken :) Je ziet niet dat de eerste laag de hoofdindeling is en de tweede laag het submenu.

Offline Math.

  • Lid
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/24, 16:55:00 »
Ja, maar bij 'server leases' zie ik alleen 3 adressen staan, kan er verder niks mee. Ja, ik kan het aanklikken, maar dan gebeurd er niks. :/

CrazyCentaur

  • Gast
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/24, 16:58:38 »
Ik denk dat je bedoelt dat je ze niet kunt editen. Klik in ieder geval op dat kleine driehoekje aan de linkerkant. Dan kun je Lock doen. Ja het is een geweldige interface. Zo subtiel :)

Volg daarna de DNS - weg en zet je hosts met hun IP-adressen daar in. Volgens mij is dat voldoende.

Offline Math.

  • Lid
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/24, 17:02:03 »
Hmm... volgens mij doe ik het helemaal verkeerd nu. Ik had dat driehoekje aangeklikt, maar wist daarna niet meer waar ik moest zijn, dus ik dacht; ik druk wel op 'lock', om hem misschien te unlocken, zodat ik wat kan bewerken...? Maar dit blijkt dus echt lock te zijn en kan hem nu dus niet meer unlocken...

CrazyCentaur

  • Gast
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/24, 17:08:15 »
ALs je Lock doet wordt die lease dus Infinite, dat kun je zien. En inderdaad dan is er geen Unlock. Je kunt wel nieuwe items aanmaken. Gewoon dingen overnemen. En dan de andere wissen. Zoiets? et is soms lastig helpen op afstand.

Offline Math.

  • Lid
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/24, 17:09:35 »
ik neem aan dat ik nu dat adres gewoon vast heb gezet?
Tabelletje ziet er nu zo uit:
 1   01:00:0c:f6:08:99:de   10.0.0.3   LAN_private   infinite   used

2   01:00:15:f2:4e:1a:95   10.0.0.5   LAN_private   01:18:05   used

3   01:00:08:a1:8b:5d:a5   10.0.0.4   LAN_private   01:55:43   used
Of is dat niet zo handig om hier te plaatsen, wegens veiligheid ofzo? Kweenie... :/

CrazyCentaur

  • Gast
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/24, 17:18:00 »
Je hebt het dan over 10.0.0.3? Ja, dat is nu infinite.

Het is een LOKAAL netwerk, Math. Die hebben altijd dat soort adressen op 10.0.0.xxx of - euh - (die andere groep die Windows altijd gebruikt), daar zijn vaste afspraken over. Iedereen weet dat dat zo is. En je firewall (in je router en NAT en weet ik veel wat nog meer) scheidt de boze buitenwereld echt wel van jouw persoonlijke binnenwereld.

Offline Math.

  • Lid
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/24, 17:23:22 »
Citaat van: CrazyCentaur
Je hebt het dan over 10.0.0.3? Ja, dat is nu infinite.
Dat betekend dus dat wanneer ik de pc zou gaan ontkoppelen en er weer opnieuw op zou gaan zetten het ip-adres gewoon dat nummer blijft? dat het straks niet wéér iets van 10.0.0.6 ofzo wordt?

Citaat
Het is een LOKAAL netwerk, Math. Die hebben altijd dat soort adressen op 10.0.0.xxx of - euh - (die andere groep die Windows altijd gebruikt), daar zijn vaste afspraken over. Iedereen weet dat dat zo is. En je firewall (in je router en NAT en weet ik veel wat nog meer) scheidt de boze buitenwereld echt wel van jouw persoonlijke binnenwereld.
..oké :P

CrazyCentaur

  • Gast
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/24, 17:29:27 »
Citaat van: Math.
Citaat van: CrazyCentaur
Je hebt het dan over 10.0.0.3? Ja, dat is nu infinite.
Dat betekend dus dat wanneer ik de pc zou gaan ontkoppelen en er weer opnieuw op zou gaan zetten het ip-adres gewoon dat nummer blijft? dat het straks niet wéér iets van 10.0.0.6 ofzo wordt?
Als je opnieuw opstart zou dat hetzelfde moeten zijn. Probeer dat eerst eens uit.

Jij bedoelt fysiek losmaken van je router? Ik vermoed dat als je hem weer op hetzelfde poortje inplugt, dat het hetzelfde zou zijn, er van uitgaande dat je niets aan de configuratie op je PC hebt veranderd.

Offline Math.

  • Lid
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #16 Gepost op: 2007/03/24, 17:33:35 »
Ja, want daar ging het mij eigenlijk om... ik had de pc opnieuw opgestart en toen bleek het inet addr. bij ifconfig ineens 10.0.0.4 te zijn, inplaats van 10.0.0.2.

CrazyCentaur

  • Gast
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #17 Gepost op: 2007/03/24, 17:35:38 »
En nu voor die 10.0.0.3 ?

Offline Math.

  • Lid
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #18 Gepost op: 2007/03/24, 17:39:42 »
Citaat van: CrazyCentaur
En nu voor die 10.0.0.3 ?
Nee, dat was eigenlijk niet de bedoeling... :P Ik verwijder die wel en voeg wel een nieuw toe met dezelfde gegevens (mac adres ofzo?)

CrazyCentaur

  • Gast
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #19 Gepost op: 2007/03/24, 17:44:33 »
Ja, dat zal MAC zijn.

Je computers hebben hostnamen ook. Doe dat DNS-ding waarover ik het had. Dan is het voor het systeem van de router duidelijk dat host XX Ip-nummer YY nodig heeft. Ook al heb je ze afgekoppeld gehad of wat ook.

Succes, ik moet nu gaan koken en zo.

Offline Math.

  • Lid
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #20 Gepost op: 2007/03/24, 17:47:56 »
Citaat van: CrazyCentaur
Ja, dat zal MAC zijn.

Je computers hebben hostnamen ook. Doe dat DNS-ding waarover ik het had. Dan is het voor het systeem van de router duidelijk dat host XX Ip-nummer YY nodig heeft. Ook al heb je ze afgekoppeld gehad of wat ook.

Succes, ik moet nu gaan koken en zo.
Hey thnx voor de hulp, ik kom er nu denk wel uit. :)
En anders spam ik hier nog wel weer even door... ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #21 Gepost op: 2007/03/24, 17:55:26 »
Ik heb op mijn computer dhcp uitgezet en handmatig de instellingen ingevoerd, dus heeft hij een vast IP.

Op de router staat dhcp nog wel aan voor o.a. het draadloze netwerk.

Offline Math.

  • Lid
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #22 Gepost op: 2007/03/24, 20:31:18 »
Citaat van: Johanvd
Ik heb op mijn computer dhcp uitgezet en handmatig de instellingen ingevoerd, dus heeft hij een vast IP.

Op de router staat dhcp nog wel aan voor o.a. het draadloze netwerk.
Hoe heb je dat op je pjoeter gedaan dan (bij welke config moet ik wezen)? :)

Offline siegi

  • Lid
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #23 Gepost op: 2007/03/24, 20:43:49 »
zie mijn vorige post als je systeem > beheer > netwerk doet dan kan je toch je netwerk verbinding configuren en dus ook een vast ip geven.

Offline Math.

  • Lid
lokaal ip-adres vast zetten
« Reactie #24 Gepost op: 2007/03/24, 21:16:06 »
Ik wil graag weten waar die config zit, heb namelijk een Ubuntu LAMP server. ;)