Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Moederbord en/of grafische kaart kapot?  (gelezen 7087 keer)

Offline 10o

  • Lid
Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Gepost op: 2010/09/02, 19:36:57 »
Het opstarten van Lucid ging steeds moeilijker (zie mijn topic). Er zijn inmiddels afwisselend reeds diverse foutmeldingen voorbij gekomen tijdens de boot:
error: hd0,3 out of diskerror: couldn't read file
error: you need to load the kernel first
Failed to boot both default and fallback entries

Tijdens een Lucid Live-USB sessie wilde ik gaan installeren op de tweede harde schijf (van de vier). Toen ging er iets mis. Ik rook een 'brandluchtje' en heb alles meteen uitgezet.

Toen ik de desktop vervolgens weer aanzette was het beeld vreemd. Allerlei kleuren en trilling met hier en daar de BIOS tekst er doorheen. Tevens was plotseling mijn BIOS splash weer zichtbaar en was Floppy weer terug in de settings. Het leek wel of BIOS een soort reset had gekregen.

Nu heb ik de grafische kaart eruit gehaald. Ik van harte dat die niet kapot is, want die bevalt erg goed. Het is een Asus EN8600GT Silent, Nvidia dus, met 2 DVI uitgangen waarop ik 2 monitoren van 1900x1200 heb aangesloten.

Omdat ik via de grafische kaart geen leesbaar beeld meer kreeg, heb ik één monitor aangesloten op de DVI-uitgang van de onboard grafische kaart (Ati Radeon 1250 als ik het goed heb) en deze via BIOS weer geactiveerd. Nu heb ik wel beeld, maar zo ongeveer om de 30 seconden gaat het beeld even anderhalve seconde op zwart.

Nu zou ik van de hardware kenners graag willen weten of er een inschatting te maken valt van welk onderdeel stuk is. Moederbord en/of grafische kaart? Helaas heb ik geen tweede desktop om de grafische kaart in te stoppen en te testen...

Als het moederbord stuk is, is natuurlijk de vraag of ik weer een AM2-bord koop waarin de huidige processor past (AMD Athlon X2 6000+) of dat ik dan meteen beter beide kan vervangen. Beide onderdelen hebben overigens wel nog garantie. 't Moederbord is 2 jaar en 10 maanden oud. De grafische kaart pas 1 jaar en 4 maanden. Maar goed, als ik deze terugstuur naar Azerty, zit ik een tijdje zonder productiesysteem...

Hoe kan zoiets gebeuren? Kan er oververhitting in het spel zijn?

Een heel verhaal, maar goede ideeën en adviezen worden zeer gewaardeerd!
« Laatst bewerkt op: 2010/09/02, 20:06:57 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/02, 19:42:49 »
Ik zou eerst eens goed ruiken aan de onderdelen of je brandlucht kan traceren, of brand/rook plekken ziet.

Dan zoveel mogelijk onderdelen verwijderen en weer proberen. Vooral de hd's verwijderen voordat deze in rook opgaan(de data die erop zit).
Dus minimale onderdelen zodat de pc start.

Dan zoveel mogelijk onderdelen gaan uitwisselen, om vast te stellen welke onderdeel fout is.

Offline 10o

  • Lid
Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/02, 19:56:54 »
Data heb ik verspreid staan (niet op dezelfde schijf als OS) en ben ik nu naar extern aan het kopiëren.

Er was geen rook in het spel en brandlucht is een groot woord. Maar bij de grafische kaart rook het volgens mij het vreemdst. Of de lucht van de kaart zelf is of op die plek op het moederbord, is niet helemaal duidelijk.

Er valt nu niet zo heel veel meer te wisselen, de harde schijven an sich kunnen niet de oorzaak zijn, of wel?

Er zit nu alleen nog maar een mini sata-kaartje in t.b.v. de DVD brander. Inmiddels waren 4 SATA poorten op het moederbord te weinig omdat ik 4 HD's erin heb zitten.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline 10o

  • Lid
Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/02, 20:10:04 »
Stel dat de grafische kaart stuk is, hoe is dan te verklaren dat het beeld nu om de 30 seconden heel even wegvalt?
Voordat ik de grafische kaart ging gebruiken heb ik ruim anderhalf jaar zonder problemen gebruik gemaakt van de onboard grafische chip.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline 10o

  • Lid
Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/03, 11:23:36 »
BIOS now sais: "CMOS checksum error: Defaults loaded"...

Ik lees hier en daar dat dat aan de batterij zou kunnen liggen, maar dat lijkt me na gisteren niet de primaire oorzaak...
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/03, 11:53:00 »
"Brandlucht" + allerlei vage problemen = 99,99% kans op kapotte hardware.
Zoek dat eerst eens uit, zoals jan11000 al zegt, voordat er nog meer kapot gaat.
Brand/schroeiplekken, vieze lucht die van een bepaalde plek komt, bol staande condensatoren, enz...

Nu is het misschien alleen je moederbord dat kapot is, maar straks komt daar de rest van je onderdelen misschien wel bij. Een voeding die overlijdt zou wel eens hele rare spanningen op andere onderdelen kunnen zetten.
Hetzelfde geldt voor een moederbord dat kapot gaat, of andere onderdelen.
220 V wisselspanning op een schijf die normaal 12 V gelijkstroom nodig heeft... doe eens een gok wat er dan met je data gebeurt  :rolleyes:

Zorg dus dat je eerst een goede backup hebt op een extern systeem voordat je verder gaat kijken.
Voor je het weet zeggen alle vier de harde schijven dat je het maar zelf moet uitzoeken en ben je al je data kwijt.

Mogelijk scenario als je verder niks uit wil zoeken en gewoon door wil draaien:
Een harde plof, alle lichten in het huis uit en er komt rook uit verschillende onderdelen in je kast.
Voeding stuk, schijven overleden, DVD brander die letterlijk in brand staat en al je belangrijke data in de bitjeshemel.

Offline 10o

  • Lid
Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/03, 12:02:26 »
Bedankt voor de waarschuwingen Johan!  :o

Alle belangrijke data is nu extern veilig gesteld.
Er zijn nergens brand/schroeiplekken te bekennen of zaken die bol staan.

Inmiddels heb ik nieuwe basisonderdelen besteld (moederbord, processor, koeler, fan, geheugen, grafische kaart). Ik ben voor mijn werk zo zeer afhankelijk van dit systeem, dat ik het zekere voor het onzekere wil nemen. De boel na bijna drie jaar vervangen is administratief ook niet zo'n ramp.  :|

Ik heb sterk het vermoeden dat de grafische kaart de oorzaak is geweest. Ik meende dat daar in eerste instantie de meeste 'lucht' aan hing. Misschien is 2x1900x1200 toch te zwaar voor dit kaartje, alhoewel het volgens de specs wel moet kunnen.

Maar jij noemt ook de voeding. Daar had ik niet eens aan gedacht. Misschien is het wijs deze ook maar mee te vervangen?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/03, 12:05:32 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/03, 12:31:17 »
die grafishe kaart moet 2x1900x1200 wel aan kunnen, anders zou hij het niet eens als instellings optie geven.

het beste lijkt me wel om de voeding ook te vervangen, het systeem had nogal problemen en dat kan invloed gehad hebben op de voeding.
die is dus mogenlijk niet zo veilig meer, hoewel de kans groot is dat daar (nog) niks mee is kan je beter gewoon een andere nemen, zo duur zijn die dingen ook weer niet.
(ok, kost wat, maar in mijn PC is het het, op een na, goedkoopste onderdeel)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline 10o

  • Lid
Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/03, 12:43:47 »
het beste lijkt me wel om de voeding ook te vervangen, het systeem had nogal problemen en dat kan invloed gehad hebben op de voeding.
die is dus mogenlijk niet zo veilig meer, hoewel de kans groot is dat daar (nog) niks mee is kan je beter gewoon een andere nemen, zo duur zijn die dingen ook weer niet.
Oké bedankt, heb 'm bijbesteld...
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/03, 14:19:49 »
De grafische kaart die je eerst had was er 1 zonder ventilator.
Lekker stil, dat wel, maar hij kan ook erg warm worden als er geen fris windje door je kast waait.
Dat zou een oorzaak kunnen zijn geweest.

Maar als je computer ook zonder die kaart rare problemen geeft, dan is er waarschijnlijk toch iets meer aan de hand.

Offline 10o

  • Lid
Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/04, 00:50:23 »
De grafische kaart die je eerst had was er 1 zonder ventilator.
Lekker stil, dat wel, maar hij kan ook erg warm worden als er geen fris windje door je kast waait.
Dat zou een oorzaak kunnen zijn geweest.
Maar als je computer ook zonder die kaart rare problemen geeft, dan is er waarschijnlijk toch iets meer aan de hand.
Zeker, om die redenen had ik 'm ook gekocht (zonder ventilator = lekker stil).
De kast stond op 't "moment supreme" zelfs helemaal open en de kaart werd ook daarvoor bij lange na niet tot het uiterste gedreven.
Misschien is het toch iets als 'n kortsluiting geweest op het mobo, wellicht bij 't slot van de grafische kaart? Maar ja, 't blijft gissen...

Is deze kaart straks überhaupt nog veilig te testen op een ander moederbord? Of loopt een nieuw mobo daarbij teveel risico.

Anyway, ik wacht vol goede moed op nieuwe (supersnelle 8)) spullen en ga tot die tijd maar gebruik maken van de laptop van mijn vriendin. Staat ook Lucid op, inmiddels inclusief al mijn hidden home mapjes.   :P
« Laatst bewerkt op: 2010/09/04, 00:52:30 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/05, 23:27:00 »
Ik zou het toch eens proberen met een nieuwe batterij, misschien (ik weet niet of dit mogelijk is) is er "interne kortsluiting", zeg maar dat de min-pool van de batterij ineens niet meer afgescheiden is van de plus-pool, anders denk ik ook aan de voeding.

Offline 10o

  • Lid
Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/05, 23:45:20 »
Oké, ik ga morgen eens een nieuwe batterijtje halen en kijken wat er dan gebeurt. Moet toch nog even wachten op mijn mooie nieuwe spullen...   :P

Overigens blijft de BIOS-klok wel op mijn eerder ingestelde tijd en datum meelopen. Of loopt die op 'stand-by' stroom? Moet bijna wel want alle andere instellingen worden gewoon niet meer opgeslagen...

Nu heb ik één monitor aangesloten via de VGA-uitgang van het mobo. Beeld is minder, maar hij valt nu niet steeds meer even weg ieder halve minuut zoals bij de DVI.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/05, 23:48:58 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/09, 20:39:41 »
Hmm, als hij de klok wel gelijk laat lopen (wat hij volgens mij doet op die batterij), dan lijkt het probleem bij het moederbord zelf te zitten, misschien iets met (zoals eerder al gesuggereert) de poort waarop de grafische kaart is, al denk ik dat het hele moederbord gewoon "naar zijn grootje" is.

Offline 10o

  • Lid
Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/09, 20:45:54 »
Daar ga ik nu ook vanuit.
Gelukkig komt er een dezer dagen een nieuw i7 bordje + toebehoren binnen...  :D
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/09, 21:23:54 »
Oja,die stille kaart van ASUS ken ik!Heeft ook mijn moederbord er bij kapot gemaakt,omdat hij dicht tegen de koeling van noord/zuidbrug zat is die te heet geworden en toen was het gedaan met het moederbord.
Kreeg alleen nog maar blokjes te zien eerst en toen ik wou herstarten niks meer......Als ik die kaart nu in een andere moederbord stopt nog steeds blokjes.Maar dat eerste moederbord ligt nu bij de recycleraar......Overigens ook ASUS en dat is de clou daar bij.Andere moederborden hebben een andere opstelling en zit de noord/zuidbrug op een andere plek,ver weg van de grafische kaart.Gewoon slecht gemaakt door ASUS!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline 10o

  • Lid
Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/09, 21:30:01 »
Oké, geen toeval dus... Die blokjes had ik ook! Dus zowel moederbord als grafisch kaart (beide Asus) kunnen naar de milieustraat...
Dan is de voeding waarschijnlijk nog wel oké.

't Nieuwe moederbord is trouwens van Gigabyte (GA-P55M-UD2).
De grafische kaart wederom van Asus (EAH4870/2DI/1GD5), maar dan wel actief gekoeld...
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/09, 22:03:34 »
Nouja,misschien is die passief gekoelde wel goed,alleen je moet alle warmtebronnen er ver van weg houden.Al moet ik ook zeggen dat die gewoon verkeerd is gemaakt,de koelvinnen zitten bij een staande pc aan de onderkant.Scheelt enorm in de koelingsfactor....Ze hebben gewoon hetzelfde gemaakt als eentje met een ventilator...Maar dat kan dan eigenlijk niet.
Kortom,voor mij geen ASUS spullen meer.....
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/12, 01:45:54 »
Nouja,misschien is die passief gekoelde wel goed,alleen je moet alle warmtebronnen er ver van weg houden.Al moet ik ook zeggen dat die gewoon verkeerd is gemaakt,de koelvinnen zitten bij een staande pc aan de onderkant.Scheelt enorm in de koelingsfactor....Ze hebben gewoon hetzelfde gemaakt als eentje met een ventilator...Maar dat kan dan eigenlijk niet.
Kortom,voor mij geen ASUS spullen meer.....

Zoals eerder gemeld alles even nalopen. In de voeding en op het moederbord kunnen bollenden of lekkende elco's zitten.
Als er een bolt of lek is gaan er meer. Het kan er voor zorgen dat sommige dingen het even wel of niet doen. Op een gegeven moment
kunnen veel dingen in een keer stuk gaan. Even een andere voeding en kaartje aanbrengen (afzonderlijk) en je moet er uit komen volgens mij.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/12, 09:40:50 »
Ach man,ik heb al al lang een ander moederbord,en geen ASUS natuurlijk.ICS deze keer..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: Moederbord en/of grafische kaart kapot?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/09/12, 17:56:09 »
Ach man,ik heb al al lang een ander moederbord,en geen ASUS natuurlijk.ICS deze keer..

Sorry hoor
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..