Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rara waar staat dit shutdown icoon?  (gelezen 907 keer)

Offline wowo

  • Lid
Rara waar staat dit shutdown icoon?
« Gepost op: 2020/06/09, 21:30:59 »
Zowel in Ubuntu 18.04 als in Ubuntu 20.04 zie ik bij het intypen van "shu"  bij  "Toepassingen tonen", een zwart icoon met wit erin. Bij dit icoon staat de tekst "Uitschakelen" vermeld.

Vreemd vind ik dat je deze "Uitschakel toepassing" niet via de rechter muisknop aan de Starter (Launcher = Linker menu-balk) als favoriet kan toevoegen.

Daarom heb ik dan ook zelf een "afsluitknop" gemaakt en heb daarbij altijd gebruik gemaakt van het volgende icoon: Icon=/usr/share/icons/Humanity/apps/48/gnome-session-halt.svgDat is een rechthoekige rode afsluitknop.

Nu wil ik graag de zwarte (met wit erin) uitschakel icoon gaan gebruiken.
Verandering vind ik nu eenmaal leuk. ;)
Ik krijg echter dit icoon nergens op mijn desktop gevonden.
Wie weet waar Ubuntu dit icoon ergens verstopt heeft?

Zie de (nu correcte) afbeelding van het originele shutdown icon van Ubuntu 20.04 (focal)
(voorheen per ongeluk die van Ubuntu 18.04 toegevoegd)
« Laatst bewerkt op: 2020/06/11, 17:14:19 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline HWE64

  • Lid
Re: Rara waar staat dit shutdown icoon?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/09, 21:51:53 »
@wowo, misschien is het heel anders maar ik doe dit zo in Xubuntu. Misschien heb ik je verkeert begrepen????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline wowo

  • Lid
Re: Rara waar staat dit shutdown icoon?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/09, 22:45:47 »
Bedankt voir je reactie maar in Xubuntu is dit anders (makkelijker ;)) geregeld dan in Ubuntu.
En ik wil ook niet meer die rode afluitknop maar die zwarte volgens de afbeelding die ik had toegevoegd
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rara waar staat dit shutdown icoon?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/09, 23:27:12 »
Waar het originele icoon staat, weet ik ook niet. Hier vindt je er één dat er zeer goed voor kan doorgaan. Je kan dit in je starter gebruiken.

Offline wowo

  • Lid
Re: Rara waar staat dit shutdown icoon?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/11, 15:05:37 »
Waar het originele icoon staat, weet ik ook niet. Hier vindt je er één dat er zeer goed voor kan doorgaan. Je kan dit in je starter gebruiken.
Dat is vals spelen. ;)
En is, zoals je zelf zegt, niet helemaal gelijk.
Ik kan hem echter ook niet gebruiken want het witte in deze afbeelding is niet wit maar doorzichtig.
Je ziet dus alleen wit wanneer de achtergrond ook wit is. :(

Zelf heb ik ook geprobeerd om van een screen foto van de echte button een goede .png afbeelding te maken. Dat mislukte omdat de randen van het zwarte vlak "zacht" zijn , waardoor bij de randen de paarse achtergrond van Ubuntu er altijd doorheen komt.

Vreemd blijft het dat ik die zwarte afsluit button niet kan vinden. Hij zal toch ergens moeten staan?
Ik heb gezocht in Nautilus oa op afbeeldingen met in de naam "shutdown" of "exit".

Wel heb ik een vector afbeelding gezien van "het rechte balkje en de doorbroken cirkelvormige balk" die volgens mij de echte is maar dan wel in het zwart. Zie bijgevoegde afbeelding.

Misschien dat iemand die behendig is met Inkscape voor mij een juiste vector afbeelding kan maken?
Beloning: Eeuwige Ubuntu roem. :)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline peer

  • Lid
Re: Rara waar staat dit shutdown icoon?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/11, 15:43:46 »
als je googelt op "shutdown ico" vind je een enorme hoeveelheid icons. Daar zal vast wel wat bijzitten.

Offline peer

  • Lid
Re: Rara waar staat dit shutdown icoon?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/11, 15:43:59 »
als je googelt op "shutdown icon" vind je een enorme hoeveelheid icons. Daar zal vast wel wat bijzitten.

nahjo

  • Gast
Re: Rara waar staat dit shutdown icoon?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/11, 16:35:37 »
« Laatst bewerkt op: 2020/06/11, 16:38:23 door nahjo »

Offline wowo

  • Lid
Re: Rara waar staat dit shutdown icoon?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/11, 17:09:04 »
Ik ben misschien een beetje veeleisend, maar ik wil gewoon het officiële shutdown icoon van Ubuntu 20.04.

Het icon wat jij laat zien heeft ook transparantie in plaats van wit, dus om die reden al onbruikbaar.
Het rechte balkje is in het officiële icoontje ongeveer even lang als de straal van de (ingekorte) cirkel.
Het inkorten van de cirkel gebeurt ook op een andere manier.

Het icoon wat ik zelf gemaakt heb van een screen foto, heb ik bijgevoegd.
Dit ging helaas mis omdat je bij een screenfoto een .png afbeelding krijgt en natuurlijk geen .svg (vectorafbeelding) die ik moet hebben.
Verder heb ik nogmaals een screen foto van het icon bijgevoegd zoals hij moet wezen.

Iemand die bedreven is met Inkscape zal waarschijnlijk het originele icoon precies kunnen namaken.

Ps normaal gesproken kan je alle icons die Ubuntu gebruikt vinden in de map /usr/share/icons, maar dit icon op een of andere manier niet.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/11, 17:16:31 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rara waar staat dit shutdown icoon?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/11, 17:29:23 »
Dat is vals spelen. ;)
Ik weet het  ;)

Mooi en zeer bruikbaar werk van nahjo alvast. Met Gimp maak je de binnenkant gemakkelijk wit in plaats van transparant.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rara waar staat dit shutdown icoon?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/11, 18:09:24 »
Als beter antwoord op je vraag (hopend dat ik nog iets kan goedmaken  :evil:).

Het icoon blijkt niet in die vorm op zich te bestaan. Het wordt aangemaakt met behulp van css-code en het shutdown icoon van het paneel: /usr/share/icons/Yaru/scalable/actions/system-shutdown-symbolic.svg. Zie https://askubuntu.com/questions/1077057/how-to-remove-black-icons-lock-screen-log-out-power-off-suspend-switch-user, maar voor 20.04 kloppen de details niet meer: ik heb geen gdm3.css bestand.

Met een beetje Inkscape wizardry kan je zelf je icoon maken.

Interessante vraag die hier op volgt: hoe ga je dan de bestaande knoppen verbergen, als je zef een launcher toevoegt?
« Laatst bewerkt op: 2020/06/11, 18:11:20 door vanadium »

Offline wowo

  • Lid
Re: Rara waar staat dit shutdown icoon?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/11, 20:03:38 »
@Vanadium weer goed gevonden! Nu ben ik pas tevreden. ;)
Interessante kost. Zo leer je bij elke nieuwe versie van Ubuntu weer het nodige bij. :)

Ik had langzamerhand ook al het vermoeden dat met behulp van system-shutdown-symbolic.svg (die ik al gevonden had) "on the fly" het juiste icon aangemaakt werd. Dat blijkt dus mbv css-code te gaan.

Met system-shutdown-symbolic.svg zal ik dus toch zelf aan de gang moeten gaan met Inkscape.
Misschien valt het wel mee.

NB Die Zwarte Afsluitknop gebruik ik vervolgens in de Ubuntu Launcher (Ubuntu Dock) .
In /usr/share/applications maak ik daarvoor een afsluiten.desktop.
[Desktop Entry]
Name=Shutdown
Comment=Power off the computer
GenericName=Shut Down
Exec=gnome-session-quit --power-off
Terminal=false
Type=Application
Categories=Utility
Icon=/usr/share/icons/Humanity/apps/48/gnome-session-halt.svg
NotShowIn=GNOME-Flashback;
X-AppStream-Ignore=true
X-Ubuntu-Gettext-Domain=session-shortcuts
Name[nl_NL]=Afsluiten

NB als ik het juiste icoon heb zal het pad naar dat icoon natuurlijk aangepast gaan worden.

Iets anders ben ik niet van plan met die "Afsluitknop".
Ik vind het  gewoon handig om die afsluitknop ook in de Launcher te hebben (evenals een icoontje om naar het bureaublad te gaan)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Rara waar staat dit shutdown icoon?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/18, 23:00:38 »
Ik heb wat gestoeid met Inkscape.
Het resultaat heb ik bijgevoegd.
Voor een amateur is het resultaat toch best wel professioneel.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Rara waar staat dit shutdown icoon?
« Reactie #13 Gepost op: 2020/06/18, 23:01:16 »
En hier het .svg bestand:
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS