Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HandBrake bestandsgrote en RF bitrates  (gelezen 1256 keer)

Offline jos34

  • Lid
HandBrake bestandsgrote en RF bitrates
« Gepost op: 2019/10/03, 15:28:17 »
Wat zijn de bitrate van

H264
RF 0 t/m 51 @ 576p
RF 0 t/m 51 @ 720p
RF 0 t/m 51 @ 1080p

H265/HEVC
RF 0 t/m 51 @ 576p
RF 0 t/m 51 @ 720p
RF 0 t/m 51 @ 1080p

Ik kan geen info zien over de doel bestandsgrote.

Weet trouwens iemand een Ubuntu tool waarmee ik eenvoudig naar 720p of 1080p H264 en evt. H265 kan converteren met de DVD5 doelgrote?
(maar GEEN MPEG2 DVD-Video dus)

Re: HandBrake bestandsgrote en RF bitrates
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/03, 21:58:02 »
Wat betreft de bitrates denk ik niet dat iemand daar zo rechtstreeks een antwoord op kan geven.
Ik stel voor dat je de proef op de som neemt en laat ons het resultaat weten zou ik zeggen.
Als je met de muis boven de schuifknop gaat hangen dan komt er een uitleg te voorschijn, heb je die al gelezen?
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline jolo

  • Lid
Re: HandBrake bestandsgrote en RF bitrates
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/04, 08:28:45 »
Verder geeft terminalvensterapplicatie mediainfo wellicht nuttige info.
sudo apt install mediainfo [Enter]

Of de grafische versie daarvan
sudo apt install mediainfo-gui [Enter]

Een applicatie waarmee je eenvoudige kunt converteren, is bijvoorbeeld Winff.
sudo apt install winff [Enter]

Winff maakt in Ubuntu 18.04 gebruik van terminalvensterapplicatie ffmpeg.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: HandBrake bestandsgrote en RF bitrates
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/04, 10:22:33 »
RF is een "kwaliteitsfactor". De gemiddelde bitrate hangt af van de instelling van die RF. Als je nu zegt "RF 0 t/m 51: , dan zal je een lage bitrate hebben als je de RF instelt op 51, en een zeer grote bitrate (met bestanden groter dan het origineel) als je RF op 0 zet. Ik begrijp dat gedeelte van je vraag daarom niet goed.

Wat betreft je tweede vraag: Handbrake is wellicht het meest gebruiksvriendelijke tooltje, maar om je doelgrootte te bepalen moet je wellicht met de optie "bitrate" werken:  de totale bitrate maakt uit hoe groot het bestand wordt. Dan zal je zelf moeten zien te berekenen met welke bestandsgrootte een zekere bitrate (ongeveer) overeenkomt. Je stelt dan, voor optimale kwaliteit, de '2-Pass encoding' in. Resultaat is dan variabele bitrate, met een gemiddelde bitrate hoogstens gelijk aan de ingestelde waarde, zodat de vooropgesteldegrootte van het bestand niet overschreden wordt.

Offline jos34

  • Lid
Re: HandBrake bestandsgrote en RF bitrates
« Reactie #4 Gepost op: 2019/10/04, 13:21:24 »
RF is een "kwaliteitsfactor". De gemiddelde bitrate hangt af van de instelling van die RF. Als je nu zegt "RF 0 t/m 51: , dan zal je een lage bitrate hebben als je de RF instelt op 51, en een zeer grote bitrate (met bestanden groter dan het origineel) als je RF op 0 zet. Ik begrijp dat gedeelte van je vraag daarom niet goed.

Wat betreft je tweede vraag: Handbrake is wellicht het meest gebruiksvriendelijke tooltje, maar om je doelgrootte te bepalen moet je wellicht met de optie "bitrate" werken:  de totale bitrate maakt uit hoe groot het bestand wordt. Dan zal je zelf moeten zien te berekenen met welke bestandsgrootte een zekere bitrate (ongeveer) overeenkomt. Je stelt dan, voor optimale kwaliteit, de '2-Pass encoding' in. Resultaat is dan variabele bitrate, met een gemiddelde bitrate hoogstens gelijk aan de ingestelde waarde, zodat de vooropgesteldegrootte van het bestand niet overschreden wordt.

Die andere optie is geen Constant bitrate, daarom kan ik niet rekenen met die KBPS toch?

DevedeNG heeft trouwens een optie DVD target size bij Matroska /H264, (DVD5 en DVD9) of deze ook goed werkt weet ik nog niet.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/04, 13:41:07 door jos34 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: HandBrake bestandsgrote en RF bitrates
« Reactie #5 Gepost op: 2019/10/04, 18:53:40 »
Citaat
Die andere optie is geen Constant bitrate, daarom kan ik niet rekenen met die KBPS toch?
De eerste optie, "Constant Quality", is al helemaal geen constant bitrate optie. Het is een "constant quality" optie. Dat betekent dat elk stuk van je film de nodige bitrate krijgt om de vereiste "kwaliteit" te halen. Bij éénzelfde instelling van RF zal een "gemakkelijk" encodeerbare film kleiner zijn dan een even lange (en zelfde beeldformaat natuurlijk) "moeilijk" encodeerbare film (veel bewegende beelden, enz.)

De enige "Constant bitrate" optie is als je "Bitrate" kiest, en "2-pas encoding" NIET inschakelt. Dan zal elk fragment van de film inderdaad met éénzelfde bitrate geëncodeerd worden.

Met "2-pass encoding" ingeschakeld zijn er twee rondes. Tijdens de eerste ronde "verkent" de encoder de film en registreert waar gemakkelijker en waar moeilijker segmenten zitten. TIjdens de tweede ronde gebeurt het eigenlijk encoderen. De moeilijke stukken krijgen meer bitrate, de gemakkelijke minder. De bitrate wordt zo bijgesteld, dat voor de gehele film gemiddeld de ingestelde bitrate geldt.

De lengte van het filmbestand blijft dus dezelfde als wanneer je "2 pass" niet inschakelt. De kwaliteit is, voor dezelfde bestandsgrootte, echter beter omdat de bitrate met 2-pass aangepast wordt aan het te encoderen fragment.   

Hier vindt je een "bitrate calculator".
« Laatst bewerkt op: 2019/10/04, 19:01:42 door vanadium »

Offline jos34

  • Lid
Re: HandBrake bestandsgrote en RF bitrates
« Reactie #6 Gepost op: 2019/10/05, 15:01:55 »
Er is dus eigenlijk niet echt een Constant bitrate oiptie, en als DevedeNG goed werkt heb ik handbrake natuurlijk niet meer nodig.

Offline vanadium

  • Lid
Re: HandBrake bestandsgrote en RF bitrates
« Reactie #7 Gepost op: 2019/10/05, 15:28:21 »
Er is dus eigenlijk niet echt een Constant bitrate oiptie, en als DevedeNG goed werkt heb ik handbrake natuurlijk niet meer nodig.
Jawel. Lees eens terug.

Offline jos34

  • Lid
Re: HandBrake bestandsgrote en RF bitrates
« Reactie #8 Gepost op: 2019/10/05, 21:49:15 »
Ja maar dat ondervond ik pas na jouw uitleg. Ik zie nergens letterlijk "constant bitrate" staan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: HandBrake bestandsgrote en RF bitrates
« Reactie #9 Gepost op: 2019/10/06, 12:16:09 »
Inderdaad, en bij nader toezien was mijn uitleg niet juist: er verschijnt een tooltip als je over een optie gaat, en daar blijkt dat het over een gemiddelde bitrate gaat, ook als er geen double pass is. Ik vraag mij dan wel af hoe de codec met één enkele pass erin slaagt bitrate te alloceren en op het juiste gemiddelde uit te komen. Het lijkt me dat je dan bij een complexe film de kans loopt dat de codec naar het einde toe niet genoeg meer over heeft om de rest ook behoorlijk te encoderen. Hier is alvast heel goede uitleg over hoe het in elkaar zit met h264. Constante bitrate kan "afgedwongen" worden door  -minrate en -maxrate op dezelfde waarde te zetten. Ik vermoed dat je die opties in Handbrake in het textvakje "More settings" kan toevoegen (vb: "-minrate 1M -maxrate 1M").

Offline jos34

  • Lid
Re: HandBrake bestandsgrote en RF bitrates
« Reactie #10 Gepost op: 2019/10/06, 16:24:46 »
Waarom moeilijk doen met dat handbrake? Dan gebruik ik DevedeNG wel.

Hoewel gezien deze bevindingen Ubuntu op de desbetreffende PC zeer waarschijnlijk gaat verdwijnen: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106792.msg1036945#msg1036945
 >:( >:(