Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual-boot => windows compleet verwijderen  (gelezen 789 keer)

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Dual-boot => windows compleet verwijderen
« Gepost op: 2008/04/13, 22:45:19 »
Sinds ik met Ubuntu bezig ben (ondertussen al meer dan een jaar) staat mijn pc in dual-boot met de oude windows xp installatie. Nu kan ik die schijfruimte een VEEL nuttigere invulling geven dus wil ik van die windows-partities af.
Wat wil ik nu concreet bereiken?
1) Windows partities weg, één partitie terugzetten in ext3
2) Zorgen dat deze partitie automatisch gemount wordt in mijn bestaande Ubuntu

Kan iemand me kort uitleggen hoe ik dit voor mekaar krijg? Ik heb al even op het forum rondgezocht maar ik heb niet zo direct een antwoord kunnen vinden.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Erik_m

  • Lid
Dual-boot => windows compleet verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/13, 22:55:38 »
Meest simpele oplossing: installeer je pc opnieuw. kan je meteen een verse install doen. (wacht dan wel even 11 dagen, heb je meteen de nieuwe ubuntu)

Voor lastigere oplossingen weet ik het niet precies, iets met gparted denk ik.

Dual-boot => windows compleet verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/13, 23:04:53 »
Gparted Live downloaden en op een schijfje branden http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843
Vervolgens je PC opstarten met het schijfje erin overal accoord meegaan, dan kom je vanzelf in het scherm waar je je partities ziet. Windows partities kan je aan elkaar koppelen met de schuifjes/met depijltjes erop. Alles gekoppeld tot 1 Partitie?, formateren maar tot ext3.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Dual-boot => windows compleet verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/13, 23:12:20 »
Pak je LiveCd, of

Installeer Gparted en unmount alle NTFS schijven (sudo umount /media/schijfnaam)

Verwijder daar met gparted alle NTFS partities, en maak er een grote partitie van. Kijk welkeaanduiding deze krijgt, bijv /dev/hda3 of iets dergelijks.

Open daarna met gedit /etc/fstab en verwijder daar alle NTFS partities. maar een nieuwe regel aan en zet daar dit in

/dev/hda3 /media/Stable ext3 defaults 0 2

Even met tabs alles uitlijnen,opslaan en sluiten
daarna testen met sudo mount -a
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal