Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf toevoegen  (gelezen 459 keer)

Offline kage

  • Lid
Harde schijf toevoegen
« Gepost op: 2015/05/23, 23:27:46 »
Hoi,

Probleempje waar ik niet uitkom:
Mijn kubuntu 15.04 bak heeft 2 schijven, 1 ssd 60gb met daarop swap en kubuntu. Intern bekend vlgs blkid als sda
Aansluiting Sata: 1
Een tweede hd 2 TB met data met div partities. Vlgs blkid bekend als sdb, Aansluiting Sata: 3

Ik heb na het slopen van een oude bak een 500 gb hd over die ik erbij wil zetten.
Gewoon erbij geprikt op Sata 6

Computer start op prima op.
Al een tijdje behoefte om KXstudio apart te installeren en aldus 100g gereserveerd voor KXstudio en de rest voor data.

Na het installeren van KXstudio zie ik in Grub een verwijzing naar sda1. Dat kan niet kloppen want daar staat Kubuntu 15.04
KXstudio start ook niet op.

Terug in Kubuntu in CLI blkid gegeven en tot mijn stomme verbazing krijgt de net geplaatste 500gb schijf ineens sda mee
terwijl mijn 60gb ssd schijf is opgeschoven naar sdb en de 2tb schijf naar sdc

Hoe krijg ik mijn systeem zover dat de laatst geplaatste schijf van 500gb zal worden herkend als sdc ipv sda?

Wie weet raad op de late zaterdagavond (of vroege zondagmorgen?)

greetz kage




Offline jan11000

  • Lid
Re: Harde schijf toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/24, 08:01:12 »
De sda of b of c , dit is door op welke poort je harde schijf zit op je moederbord, en welke controller).
De poorten tellen 0 1 2 3 4 5 6(meestal begint het met 0), hier wordt sda is 0,
Dus voor installatie is het beste om je hd's op de juiste volgorde te zetten, dit moet niet, maar kan.
Om bovenstaande te voorkomen, wordt er nu in de fstab gewerkt met UUID en niet met sda, dus zet je fstab om naar UUID, dan zou je probleem weg moeten zijn.
En of je hd om sda of sdb staat zou niks mogen uitmaken, linux kijkt naar UUID, misschien zie je in bepaalde software wel sda die misschien fout is.

Offline kage

  • Lid
Re: Harde schijf toevoegen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/24, 10:38:27 »
Dank voor je reactie,

Ik heb de schijven ook oplopend aan de sata sloten gezet (zie mijn originele post.
Vanavond zal ik ff in fstab duiken om daar eens te kijken.

grtz kage