Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: evolution in ubuntu 11  (gelezen 1732 keer)

Offline ana

  • Lid
evolution in ubuntu 11
« Gepost op: 2012/03/22, 15:15:51 »
Ik installeerde Ubuntu 11.10 op m'n laptop, maar was hier niet tevreden over. ik wou 10.4 terug installeren, dit lukte volledig, enkel de backup van evolution wordt niet meer herkend. Is dit omdat het terug omgezet wordt naar een oudere versie? Kent iemand hier een oplossing voor?
Ik heb dus nu een evolution backup van 11.10, die eerdere backup heb ik niet meer.

Alvast bedankt!

Ana

Offline Dave

  • Lid
Re: evolution in ubuntu 11
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/22, 17:51:18 »
Wat was het probleem met 11.10? Toch niet enkel de looks he want dat is eenvoudig weer op het klassieke te zetten.

Ben bang dat enkel een nieuwere versie van Evolution op het oudere systeem ook problemen gaat geven.

Offline ana

  • Lid
Re: evolution in ubuntu 11
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/22, 20:10:03 »
Met de looks bedoel je de werking? Ik vond het heel moeilijk om bepaalde dingen terug te vinden. Ook lastig dat er onderaan geen tabs waren om naar andere schermen te gaan. Pop-ups opzij en onderaan het scherm waren ook niet mijn ding. Kan ook zijn dat ik zeer tevreden was over versie 10.4 :)
De nieuwe versie van Evolution wordt eenvoudig niet herkend op het oude systeem, voorlopig gebuik ik een online versie van telenet webmail ipv outlook.

Re: evolution in ubuntu 11
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/22, 21:12:01 »
Evolution werkt toch ook met mbox bestanden, waarin de mails terecht komen? Kan je deze er niet uit halen en overzetten in de oudere versie van Evolution? Persoonlijke map> .evolutuion>mail>local
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dave

  • Lid
Re: evolution in ubuntu 11
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/22, 21:58:26 »
Met de looks bedoel je de werking? Ik vond het heel moeilijk om bepaalde dingen terug te vinden. Ook lastig dat er onderaan geen tabs waren om naar andere schermen te gaan. Pop-ups opzij en onderaan het scherm waren ook niet mijn ding. Kan ook zijn dat ik zeer tevreden was over versie 10.4 :)


precies. Vandaar dat velen 11.10 er weer net zo uit laten zien als oudere versies.

Offline ana

  • Lid
Re: evolution in ubuntu 11
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/28, 11:35:15 »
hoe doe je dat dan? eruit laten zien als 10.04?

Offline plek

  • Lid
Re: evolution in ubuntu 11
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/31, 16:00:08 »
@ana. Ik heb een oplossing voor terugkrijgen van e-mailberichten. Terughalen van andere gegevens (bijv agenda en contactpersonen) heb ik nog niet onderzocht. De oplossing is omslachtig, maar ik heb - met precies hetzelfde probleem als jij - er wel mijn e-mail mee terug.
De stappen die ik heb doorlopen zijn de volgende.

1. Installeer 11.10 opnieuw, naast 10.04
Eigenlijk moet je direct na installatie nog enkele andere zaken doen (zoals updates binnenhalen en hardware controleren), maar dat heb ik niet gedaan. Dat bleek geen probleem.

2. Zet in 11.10 de backup van Evolution terug
Als het goed is, is Evolution dan weer zoals op het moment van maken van de backup.
Wellicht handig om vervolgens alle e-mails die je - ná de backup van Evolution - via Telenet webmail hebt gemaakt, in Evolution binnen te halen (misschien kan dat door al die e-mails naar het mailadres te sturen waarmee je in Evolution werkt). Voordeel is dat je dan met de stappen hierna de actuele stand in 10.04 krijgt.

3. Maak in 11.10 in Evolution een IMAP-account aan
Ik neem aan dat je nu een POP-account hebt. Dat heeft als eigenschap dat e-mails die je vanaf de server van je provider binnenhaalt, na het binnenhalen niet meer op die server staan.
Bij een IMAP-account blijven berichten die je hebt binnengehaald wèl op de server van je provider staan. Bovendien vindt er synchronisatie van die berichten plaats tussen die server en je PC.

4. Verplaats in 11.10 de e-mails van het POP-account naar het IMAP-account
Heb je eerder in Postvak IN in je POP-account mappen gemaakt, verplaats die dan map voor map naar Postvak IN in je IMAP-account. Begin met de mappen op het laagste niveau in de mappenstructuur. Zorg dat elke map die je plaatst in je IMAP-account een submap van Postvak IN wordt, en geen submap van een submap van een submap.
Ik weet niet of je de standaardmappen in je POP-account (zoals Concepten en Verzonden) ook kan verplaatsen naar Postvak IN in je IMAP-account. Kan dat niet, maak dan in Postvak IN in je IMAP-account mappen aan met de naam van de standaardmap en verplaats de e-mails uit de echte standaardmap naar de gelijknamige onechte map.
Vergeet niet ook de e-mails in Postvak IN in je POP-account te verplaatsen naar Postvak IN in je IMAP-account.
Het kan even duren voordat een verplaatsactie is voltooid. De synchronisatie die hoort bij IMAP betekent namelijk dat een actie die je in je IMAP-account uitvoert (bijv een submap uit je POP-account plakken in Postvak IN) ook op de server van je provider wordt uitgevoerd.

Het resultaat van deze stap is:
- dat Postvak IN in je IMAP-account alle e-mails en mappen bevat van je Postvak IN uit je POP-account
- dat op de server van je provider een exacte kopie staat van je Postvak IN in je IMAP-account

5. Herstart de PC en kies in het opstartmenu voor 10.04
Het keuzemenu verschijnt omdat er twee Ubuntu-versie op de PC staan. Bij mij waren de versienummers (11.10 en 10.04) nergens zichtbaar. Ik heb gekozen voor Linuxversie 2.6.32-40-generic; de andere code (3.0.0-12-generic) hoorde bij 11.10.

6. Maak in 10.04 in Evolution een IMAP-account aan
In stap 4 heb je Postvak IN in je IMAP-account gevuld met mappen en e-mails. Door de synchronisatie van IMAP werd op de server van je provider een exacte kopie van dat Postvak IN gemaakt.
Bij deze stap gebeurt het omgekeerde: na het maken van het IMAP-account zorgt de synchronisatie ervoor dat in Postvak IN daarvan een exacte kopie van de server van je provider wordt gemaakt. Net als bij stap 4 kan ook dit enige tijd duren.
Als het goed is heb je na enige tijd al je e-mail uit de backup van 11.10 èn het mailverkeer via Telenet webmail van na die backup terug in 10.04.

7. Verplaats in 10.04 de e-mails en mappen van het IMAP-account naar het POP-account
Hierbij kan je de mappenstructuur van Postvak IN in je POP-account zo maken als je wil. Vergeet niet ook de e-mails in Postvak IN in je IMAP-account te verplaatsen naar Postvak IN in je POP-account.

8. Afronding
Verwijder in 10.04 desgewenst het IMAP-account.
Verwijder desgewenst 11.10 van de laptop.

Succes!
Groet, Peter
« Laatst bewerkt op: 2012/03/31, 16:45:17 door plek »

Offline HarzG

  • Lid
Re: migratie van mails evolution->thunderbird in ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/31, 22:13:04 »
De installatie van een andere Ubuntu-versie is niet perse noodzakelijk. Het zou trouwens ook met een live-CD geregeld kunnen worden.
Het werkt volgens mij niet alleen van Evolution naar Thunderbird maar ook van Evolution-versieX naar Evolution-versieY.
Tante Google (via StartPage.com) leverde deze opties voor een mail-migratie zonder IMAP:
een oudere
en een nieuwere
« Laatst bewerkt op: 2012/03/31, 22:16:13 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline plek

  • Lid
Re: evolution in ubuntu 11
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/04, 20:50:19 »
@ana. In aanvulling op mijn post van 31-3 jl hierbij wat ik heb gedaan om mijn contactgegevens van 11.10 terug te zetten in 10.04.

Start in 11.10 Evolution. Klik onderin op de knop Adresboek. Doe vervolgens Bestand->Adresboek opslaan als VCard. Zorg dat je dit bestand kan bereiken vanuit 10.04.
Herstart de PC, kies 10.04 en start Evolution. Doe daar Bestand->Importeren. Kies in het eerste scherm voor 'een enkel bestand importeren'. Selecteer in het volgende scherm het bestand waaronder je de contactgegevens in 11.10 hebt opgeslagen. Klik op bestandstype en kies in de lijst voor vCard (.vcf).

Hoewel ik geen agendagegevens hoefde terug te zetten, gaat dat volgens mij op dezelfde manier, al moet je dan natuurlijk kiezen voor kalenderitems in menu's.