Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen basisbestandssysteem gedefinieerd? geen installatie mogelijk!  (gelezen 28987 keer)

jhl

  • Gast
wat moet ik met zo'n melding?

ik kies voor een handmatige indeling daar er op de schijf behalve de partitie met windows ook nog andere staan met data dat ik niet kwijt wil.

ik heb 15 Gb vrij op mijn harde schijf en wil hiervan een 14 gb partitie (ext3) voor ubuntu  maken en een swab partitie van 1 gb. alles keurig lijkt me, maar als ik dan op volgende klik krijg ik altijd de melding

Er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd.

Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu


en kan ik alleen maar terug.

ik heb geen idee hoe ik verder kan komen met mijn installatie.

ik kom deze melding, en hoe ik daar mee om moet gaan, nergens in handleidingen op het web tegen (nog beter zoeken misschien) maar kan iemand anders mij helpen?

ik heb op een andere pc xubuntu gezet en dat ging ook alleen maar goed toen ik de hele schijf beschikbaar stelde. dat kan en wil ik hier niet.

JimZ

  • Gast
geen basisbestandssysteem gedefinieerd? geen installatie mogelijk!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/26, 17:11:16 »
Bij een handmatige indeling moet je zelf de aankoppelpunten (mountpoints) opgeven, als je dat nalaat weet de installer niet waar hij de boel naartoe moet schrijven.

Dus kies bij de schijfindeler de partitie waar je Ubuntu op wilt hebben en stel die in als "/" (die slash staat voor "root"), vervolgens doe je hetzelfde voor de swap, dus partitie kiezen en toewijzen aan "swap".

Dan gaat het wel goed.

Gr,
Jim

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
geen basisbestandssysteem gedefinieerd? geen installatie mogelijk!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/26, 17:16:14 »
Kijk eens naar de handleidingen in onze docu, ook voor tweevoudige opstartbaarheid:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

jhl

  • Gast
geen basisbestandssysteem gedefinieerd? geen installatie mogelijk!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/26, 18:03:33 »
warempel ik ben aan het installeren en over de drempel heen gekomen.
het enige wat ik dus niet goed gedaan had, was inderdaad de mountplaats juist benoemen. middels een slash
ik had ze alle namen gegeven met een slash ervoor (bijv. \ ubuntu)  maar nooit alleen een slash. dat was het "toverwoord"

wat ik buitengewoon vind, is hoe snel je reactie op je vraag krijgt in dit forum.
(ik vrees dat ik nog regelmatig een vraag zal stellen)
bedankt en tot hoors.

JimZ

  • Gast
geen basisbestandssysteem gedefinieerd? geen installatie mogelijk!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/26, 22:16:13 »
Drempels zijn er om geslecht te worden......

Trouwens, was ik even vergeten: Welkom bij de club !

En vraag gerust door. Maarre... pjotr heeft natuurlijk wel een punt, veel vragen zijn al eerder aan de orde gekomen en vaak ook royaal voorzien van antwoorden dus eerst een "zoekslagje" kan nooit kwaad ;) .

Gr,
Jim

jhl

  • Gast
geen basisbestandssysteem gedefinieerd? geen installatie mogelijk!
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/30, 16:50:52 »
Ik heb eindelijk ubuntu op mijn pc kunnen installeren (lange tijd kreeg ik niet voor elkaar om de juiste partitie aangewezen te krijgen, maar daarvoor bleek slechtes het plaatsen van een / afdoende) maar na de eerste reboot, was de lol van de installateie ook meteen het begin van mijn nachtmerrie en nu staat de pc in de winkel voor reparatie.

Na reboot kreeg ik uiteindelijk de tekst         grub loading please wait

 en daarna de melding                            error 21.

Oftewel de pc wist niet wat hij moest aanvangen. Dat is niet zo erg, dacht ik, want ik kan altijd nog rebooten vanaf mijn cdrom, maar helaas, helaas, ik kon wel de cd erin doen (en er weer uit ook) maar afspelen of rebooten middels bijvoorbeld een XP schijf (maar andere schijven evenmin) dat ging dus niet.
Alles hield dus op. Daarvoor heb ik nog XP opnieuw geinstalleerd, dus in de bios zat het wel goed.
Wat deed ik verkeerd?
Ubuntu heb ik dus keurig op een eigen partitie op dezelfde schijf gezet als XP (ik heb maar 1 HD) en toch ging het vreselijk fout.
Als ik de pc al zonder veel schade terug kan krijgen, zult u begrijpen dat ik niet direct weer aan dit avontuur opnieuw begin.
Of u moet me heel goed duidelijk kunnen maken waar de schoen wringt en hoe ik dit probleem de volgende keer makkelijk omzeilen kan.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
geen basisbestandssysteem gedefinieerd? geen installatie mogelijk!
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/30, 17:06:28 »
Grub error 21:
Citaat
21 : Selected disk does not exist
This error is returned if the device part of a device- or full file name refers to a disk or BIOS device that is not present or not recognized by the BIOS in the system.
De configuratie van grub klopt blijkbaar niet, dit is te herstellen via de live cd.

En waarom kon je niet meer opstarten van een CD? Hoe heb je Windows daarna weer geïnstalleerd, zonder cd?

JimZ

  • Gast
geen basisbestandssysteem gedefinieerd? geen installatie mogelijk!
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/30, 18:00:31 »
Het is naar mijn bescheiden mening volstrekt onmogelijk om een pc fysiek te mollen door het installeren van Ubuntu of welk ander besturingssysteem dan ook.

Ik hou het dus op stom toeval en dikke pech dat er juist tijdens je eerste Ubuntu-pogingen iets stuk is gegaan in het machientje. De tijd zal het hopelijk leren als de winkel er weer mee klaar is.

Hou ons aub wel op de hoogte van de afloop.

Gr,
Jim

Vera

  • Gast
geen basisbestandssysteem gedefinieerd? geen installatie mogelijk!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/11, 21:00:34 »
Hallo,
De harde schijf van mijn computer was kapot en ik heb nu een nieuwe, maar het installeren van Ubuntu lukt steeds niet.
Ik heb nu hetzelfde probleem, maar ik begrijp nog niet alles; waar zit de schijfindeler?
Trouwens, als ik iets probeer te veranderen lukt dat steeds niet, ik krijg steeds een melding dat ik de eigenaar niet ben of zoiets...
Groeten,
Vera

Offline Anco

  • Lid
geen basisbestandssysteem gedefinieerd? geen installatie mogelijk!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/11, 21:06:40 »
Je krijgt de melding dat je niet de eigenaar bent? En je bent bezig met de live-cd om te instaleren?
want dan vind ik het een vrij rare melding, of is het een harde schrijf die je erbij hebt gestopt en op een andere ubuntu al stond?
Linux user #485563

Vera

  • Gast
geen basisbestandssysteem gedefinieerd? geen installatie mogelijk!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/12, 14:31:12 »
Ik heb de harde schijf gekregen van iemand van mijn vaders werk, en hij zij dat er inderdaad al Ubuntu op staat, maar het lukt niet om de computer op te starten zonder cd. Een cd van windows xp werkt ook niet.

Offline Anco

  • Lid
geen basisbestandssysteem gedefinieerd? geen installatie mogelijk!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/13, 17:36:28 »
als ik jou was zou ik ff de tip van arie volgen en even een nieuw topic maken. Als ik jou was zou ik gewoon de ubuntu live cd opstarten, kiezen voor instaleren en dan als hij erom vraag hoe hij de schrijf moet indelen kiezen voor, gebruik de hele harde schrijf.
Linux user #485563

brouwser

  • Gast
Re: geen basisbestandssysteem gedefinieerd? geen installatie mogelijk!
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/13, 17:02:14 »
Dank, JimZ en Piotr voor jullie antwoorden met die slash. Heeft mij erg snel verder geholpen.