Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2e schijf verbinden  (gelezen 809 keer)

2e schijf verbinden
« Gepost op: 2013/04/01, 15:19:59 »
Hallo Ubunters,

Ik heb een schone installatie gemaakt van 12.10.  100 gb voor de programma's,  190 gb voor de data met daarop o.a. Writer en Calc als ik echter calc c-q writer oproep  en open ziet hij niet meteen de bestanden die moet ik gaan vinden op de data schijf. Verder moet ik hem nog laten synchroniseren met Ubuntu One wat hij ook niet doet. Kan iemand mij hiermee helpen.
Diplomsommelier 

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2e schijf verbinden
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/01, 17:13:04 »
Volgens mij is het niet Calc of Writer die de bestanden moet vinden, maar jij via de "Bestand - open dialoog" of via "bestandsbeheer".

Je bestanden staan op een andere partitie, 190 GB. Waar je die bestanden vindt, hangt af van waar die partitie aangekoppeld is. Je zal er wellicht je voordeel mee doen die partitie gemakkelijk vanuit je home directory bereikbaar te maken. Dat kan met symbolische links of met een "mount bind".

Ubuntu One synchroniseert (standaard) enkel met de bestanden in de "Ubuntu One" folder in je home. Met de instellingen van Ubuntu One kan je daar andere folders aan toevoegen, als je wil. Let wel op dat je standaard maximaal 4 GB kan synchroniseren. Voor meer online opslagruimte moet je een betalend abonnement nemen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: 2e schijf verbinden
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/01, 18:38:45 »
Controleer of je data schijf/partitie in je fstab zit, vermoedelijk wordt je partitie niet direct gemount.

Met "storage device manager" kun je schijven of partities erin zetten.(dit even installeren).
let op, blijf van alle andere partities af, wijzig hier niks in, en maak een copie van de fstab file, zodat bij het fout doen je dit terug kunt zetten. Met gparted kun je goed kijken dat je de goede partitie pakt.

Met storage device manager kun je de partitie koppelen aan een map die jij maakt, bijv in je home partitie.
Met gksudo nautilus, jezelf eigenaar maken van deze map.
Dan rebooten en kijken of het werkt.
Indien goed dan fstab openen, dan zie je bij je schijf sdx staan, hier moet eigenlijk de UUID staan.
Door met geparted de partitie/schijf te bekijken, dan informatie aanklikken, dan zie je de UUID nummer, dit in de fstab zetten en de sdx weghalen.
Weer rebooten, en kijken of het werkt.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/01, 18:42:40 door jan11000 »

Re: 2e schijf verbinden
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/01, 23:01:43 »
Hartelijk bedankt voor de informatie, maar ik kan in Software centrum geen Storage manager vinden, ik heb het gezien in een ander antwoord.Is voor mij als leek eenvoudiger mee te werken. Waar kan ik dit dan vinden.???
groeten diplomsommelier

Re: 2e schijf verbinden
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/01, 23:02:25 »
media/data staat op de dev/sda3

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2e schijf verbinden
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/02, 09:37:46 »
Storage device manager moet je niet gebruiken. Je kan gnome-disks gebruiken, dat standaard geïnstalleerd is.

"Disks" kan je opstarten door in het zoekveld "Disks" te typen, of in een terminal het commando "gnome-disks" in te geven.

- Klik in het linker paneel op je harde schijf.
- Klik in het rechterpaneel in het schema op de betreffende partitie. Klik op het zwarte rechthoekje (net als een "stop" teken van een media recorder) om de partitie af te koppelen.
- Als je nu op de tandwieltjes klikt, kan je "Edit mount options" kiezen.
- In de "mount options" dialoog staat "Automatic mount options" waarschijnlijk op "On". Je moet dat af zetten. Dan kan je daar handmatig een koppelpunt ingeven onder "mount point".

Dat koppelpunt is een lege folder die al moet bestaan. Je kan bijvoorbeeld in je home directory een folder "Data" maken, en die partitie daaraan koppelen. Of you zou zelfs de partitie meteen aan de "Documenten" folder kunnen hangen. Zorg er dan wel voor dat alles wat reeds in Documenten staat, verplaatst wordt naar de andere partitie. Van zodra de andere partitie aangekoppeld is, zal je in Documents de inhoud van die partitie zien, en niet meer wat er vooraf al in Documents stond.

Re: 2e schijf verbinden
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/15, 09:59:52 »
Hallo Vanadium,

ik heb "disks" niet gevonden in Software centrum. Ook niet met de Terminal ingave.
veel geprobeerd het is niet gelukt om de data schijf te verbinden.
mijn kennis daarover is gewoon niet aanwezig zonder duidelijke stap voor stap informatie
kan ik het niet. via omwegen kan ik wel de data vinden maar niet zoals het hoort.
bijvoorbeeld in Calc met openen een bestand zoeken die na invulling en afsluiting het toch weer op de
Home partitie 1 zet .
Hetzelfde met Ubuntu One ik kan deze niet verbinden met de dat schijf.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp.
Diplomsommelier

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2e schijf verbinden
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/15, 10:47:23 »
ik heb "disks" niet gevonden in Software centrum. Ook niet met de Terminal ingave.
Dan heb je wellicht een andere variant van Ubuntu (Kubuntu, Xubuntu?), want gnome-disks is standaard geïnstalleerd op Ubuntu.
Anders kunnen we gemakkelijk aangeven hoe je handmatig de partitie automatisch kunt doen opstarten door ons wat informatie te geven. Open de terminal, geef volgende commando's in (kopieer en plak in de terminal) en kopieer/plak de uitkomst in je bericht:
sudo blkid
cat /etc/fstab
mount
Na het ingeven van het eerste commando moet je je gebruikerspaswoord ingeven. Terwijl je dat ingeeft, zie je niets: dat is normaal.

Offline jan11000

  • Lid
Re: 2e schijf verbinden
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/15, 20:28:00 »
Programma heet, "disk utility", bij xubuntu moet je deze installeren, bij ubuntu is deze al aanwezig.
Met terminal kun je deze ook starten, start een terminal, en typ, palimpsest en druk enter.

Re: 2e schijf verbinden
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/15, 20:58:29 »