Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Niet verplaatsbare bestanden  (gelezen 7391 keer)

Niet verplaatsbare bestanden
« Gepost op: 2007/09/16, 20:23:11 »
Ik heb deftig grote kuis gehouden op de harde schijf van m'n XP-desktop (37 G) zodat er nu 18 G vrij is om een dual-boot te installeren. Zonet heb ik 'm (onder Windows) aan het defragmenteren gezet, want dat is niet alleen aangeraden, het is in dit geval ook méér dan nodig (m'n harde schijf ziet er zowat uit als een zebrapad met veel dunne rode lijntjes).
Het probleem is nu dat ik daar zo ergens op pakweg (ik schat) vier-vijfde van het begin een groene band zie van "niet-verplaatsbare bestanden".  Die vallen dus binnen een uur of twee, wanneer ie klaar is, pal midden in mijn vrije ruimte...
Nu had ik begrepen uit de handleiding bij GParted dat ik normaal gezien enkel de Windows-partitie verklein en de overblijvende ruimte niet toewijs. Wanneer ik dan handmatig mijn partities zou kiezen bij de AlternateCD zou ik die volledige ruimte kunnen laten gebruiken. In de huidige situatie vrees ik echter enkel de ruimte na die groene band te kunnen gebruiken, en ik schat die op slechts 6 of 7 G, terwijl er voor die groene band zeker nog een vrije ruimte van 10 zal ontstaan die ik dus niet kan benutten.
Ziet er iemand een oplossing ???
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Niet verplaatsbare bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/16, 20:31:38 »
Gewoon nog een (paar) keer defragmenteren wil wel eens helpen.

Niet verplaatsbare bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/16, 23:27:34 »
Bon, nu is eindelijk de eerste keer defragmenteren gedaan.  Hij was wel een keer gecrasht na 3 % en dan heb ik een uur of wat gespendeerd met checkdisk.  Ik heb nu 19 G vrije ruimte, dat is net iets meer dan de helft. Maar: die groene balk met niet verplaatsbare Windowsbestanden staat daar dus middenin. Ik heb ingesteld dat m'n firewall niet meer start bij het opstarten, en ik heb zelfs het systeemherstel uitgeschakeld, maar na een reboot stond die groene balk daar nog. Ik heb 'm dan nu weer aan 't defragementeren gezet, hoewel ie zij dat het niet nodig was.  Straks doe ik dat waarschijnlijk nog een keer, tenzij ik eerder ga slapen of (hopelijk) iemand van jullie een beter idee heeft...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Niet verplaatsbare bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/16, 23:33:32 »
Die groene balk is schijnbaar een behoorlijk bestand. Is dit niet het swap-bestand van Windows? Je zou kunnen proberen om windows even in safemode op te starten, het wisselbestand even uit te schakelen en dan te defragmenteren. Nu even dus onder het defragmenteren niets anders doen, want je hebt nu geen wisselgeheugen...

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Niet verplaatsbare bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/17, 00:09:37 »
ik dacht altijd dat het systeembestaden waren, kernel, actieve processen etc.. Misschien kun je een andere defragmenter gebruiken, eentje die bij het booten defragmenteert. Weet er zo geen gratis uit mijn hoofd, ik gebruikte altijd Diskeeper, maar die is niet gratis
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Niet verplaatsbare bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/17, 08:11:51 »
Die groene balk is volgens mij echt
*niet-verplaatsbaar* - het is mij althans nooit gelukt het te verplaatsen.

Overigens is het ook niet echt verkeerd, om Windows iets meer te geven - bijvoorbeeld tot aan die groene balk? Je moet Windows niet te strak in het jasje hebben.

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
Niet verplaatsbare bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/17, 08:53:31 »
Die groene balk is verplaatsbaar weet ik uit ervaring. Het is alleen wel een gigantische tijd geleden dat ik ermee te maken heb gehad. Volgens mij gebruikte ik partition magic (niet vrij) hiervoor.

Niet verplaatsbare bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/17, 17:32:33 »
@ riny:
Yep, de Swap van Windows is groen... Alleen moet ik er bij zeggen dat er ook altijd een tweede groene balk links op ongeveer één vijfde was: die is nu in veilige modus en met "schrijfcache" niet aangevinkt ergens diep verborgen in apparaatbeheer, verdwenen !  Maar die stoorde me niet, want die zat toch midden tussen al die andere bestanden...  En ja, je hebt het begrepen, die rechtse groene balk staat daar nog altijd parmantig te pronken... Ik heb desalniettemin toch maar defragmenteren opgestart, want die tweede keer dat ik het gisteren deed, heeft mijn bestanden misschien wel beter gedefragmenteerd, maar had ze ook verder uitgesmeerd over de harde schijf.

@ happyhamster:
Er zal dus duidelijk meer moeten gebeuren dan gewoon nog een (paar) keer te defragmenteren.

@ Ronnie
Ik denk ook dat het systeembestanden zijn, dus zoiets als Diskeeper kan misschien iets doen. Maar ik ga natuurlijk geen geld uitgeven voor een programma dat ik absoluut zeker maar één keer ga gebruiken, want dit is mijn laatste Windowsinstallatie die ik zal laten staan.

@Sisosteven
Als ik Windows "ietsje meer geef", dus tot aan die groene balk, dan blijft daarachter maar zowat 6 Giga over, en dat is toch wel weinig, vooral gezien ik er eigenlijk zowat 15 zou kunnen hebben.

@ Tecumseh
Ik lees een aantal negatieve kritieken van gebruikers van PartitionMagic.  Ik zal nog wat verderzoeken naar andere programma's en lezen wat andere (Windows-)gebruikers er van vinden.

@ ALL
Heeft hier iemand misschien een fantastisch idee ?

Of wat denken jullie ervan als ik daar zodadelijk eens een keer de GParted LiveCd op los laat om te zien wat die "ervan denkt" ???
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Niet verplaatsbare bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/17, 17:46:01 »
Citaat van: Prosper
@ ALL
Heeft hier iemand misschien een fantastisch idee ?
Ja, Windows eraf zwieren dan voel je je direct een pak vrijer ;)
Ik heb er nog geen minuut spijt van dat ik XP erafgegooid heb.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Niet verplaatsbare bestanden
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/17, 17:59:09 »
NIET defragmenteren met de windows tool, vroeger deed ie het redelijk goed, in xp en vista is ie suckie suckie...

probeer met perfectdisk (niet gratis, wel 30 dagen uit te proberen), deze is zowat de beste die er is, en zet met gemak alle bestanden vanvoor op de schijf...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Niet verplaatsbare bestanden
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/17, 18:24:34 »
Kijk hier eens naar:
http://www.kessels.com/JkDefrag/

Uitvoeren in de dosbox of met windowstoets -r met het commando
jkdefrag.exe -a 5 c:

Niet verplaatsbare bestanden
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/17, 20:42:40 »
Die groene zaken zijn idd je wisselbestand en je Systeemherstel.

Klik met rechtermuis toets op "Mijn Computer"
Kies eigenschappen.
In het tabblad Systeem herstel een vinkje zetten bij "Systeem herstel uitschakelen voor alle stations"

Nu klik je op het tabblad "Geanvanceerd"
En nu klik je op de knop "Instellingen" in het vak "Prestaties"
Weer 2e tabblad "geavanceerd" kiezen.
Onderaan bij virtueel geheugen klikken op "Wijzigen"
En dan  voor iedere partitie de radio knop in klikken voor "Geen Wisselbestand"

zow.

Nu rebooten.
Opstarten in veilige modes en dan de HD defragmenteren.

Hierna het wisselbestand weer instellen, op zeg ff, 500MB
Dus niet Windows dit zelf laten beheren.

En je kan achteraf weer systeem herstel aan zetten.

BTW een backup van je partittie is beter, veel beter :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Niet verplaatsbare bestanden
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/17, 22:57:16 »
@JohanvD: mooi tooltje, m'n schijf ziet er echt beter uit.  Maar die "groene", die was er nog steeds.

@Gandyman: Het systeemherstel was al uitgeschakeld, en dat was dus (nader beschouwd) die linkse groene. Ik dacht van dat swapgeheugen al uitgeschakeld te hebben, maar toen ik jouw aanwijzingen volgde, bleek dat nog niet het geval te zijn. Nadat ik dat deed, heb ik gereboot (wel veel moeite gehad om op het juiste moment F8 in te tikken...) en in veilige modus heropgestart. Weer moeten zoeken waar ik dat defragmenteren kon vinden (Mijn Computer rechtsklikken -> Beheren -> in linkerkolom: schijfdefragmentatie) want in veilige modus ziet dat er allemaal zo anders uit dan in 't gewoon. En JOEPIE: geen groene meer... !!!
'k Laat 'm nu efkes draaien want er zitten een paar stukskes gefragmenteerde bestanden in die vrije ruimte, en als het er allemaal wat mooi uitziet, dan stop ik 'm en kan ik EINDELIJK aan de slag met de GParted LiveCD. Ik zal ondertussen effe dat iso-bestand branden van de AlternateCD van Feisty...

@ALL: bedankt voor het meedenken en bedankt voor alle goede tips.
Tot spoedig vanop m'n desktop, dit is nog vanaf de laptop: die is 100 % Edubuntu ;)

Edit: ik heb even aangepast waar ik die schijfdefragmentatie vond.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
Niet verplaatsbare bestanden
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/17, 23:18:05 »
@Prosper, ik zal het nog even iets dikker gedrukt in de quote gooien. Volgens mij was Partition Magic toen het enige programma wat deze functies had. Het kwam toen nog op een diskette en werdt niet op je schijf geinstalleerd zoals nu het geval is. Op dat moment werkte het prima maar tegenwoordig schijnt het een hoop te kunnen verknoeien. Het maakt nu ook niet uit of je een oude of nieuwe versie gebruikt, de nieuwe versies zijn slecht en de oude kunnen niet met alle huidige bestandssystemen overweg.

Citaat van: Tecumseh
Die groene balk is verplaatsbaar weet ik uit ervaring. Het is alleen wel een gigantische tijd geleden dat ik ermee te maken heb gehad. Volgens mij gebruikte ik partition magic (niet vrij) hiervoor.

Niet verplaatsbare bestanden
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/18, 13:13:30 »
@JohanVd:
Ik heb uiteindelijk weer jKdefrag gebruikt, want die van windows zette weer die files zo'n beetje overal neer (weliswaar gedefragmenteerd)

@Tecumseh
Heb niks willen bedoelen met m'n opmerking over PartitionMagic. 'k Had zelf ook begrepen uit de commentaren dat het vroeger veel beter werkte. Ik ben nu wel Acronis tegengekomen en dat lijkt me wel wat, moest het ooit nog eens nodig zijn, wat ik niet denk, want ik zal nooit geen andere Windows kopen. Deze moet ik (tegen mijn zin) gebruiken voor enige programma's op school. Maar ik werk eraan om die te laten vervangen door Linuxvarianten...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Niet verplaatsbare bestanden
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/18, 14:33:04 »
Je kan ook eens het tooltje van Sysinternals proberen:
http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/utilities/pagedefrag.mspx