Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rechten  (gelezen 857 keer)

Offline vinum

  • Lid
rechten
« Gepost op: 2011/01/07, 09:55:34 »

ik heb de versie 10.04 op mijn pc staan.
op de tweede interne harde schijf, die ik enkel gebruik voor de opslag van data, staat een map "lost+found" met blijkbaar niets erin.
als ik deze wil verwijderen, blijkt dat ik niet de nodige rechten daarvoor heb.
ik ben echter de "root", "administrator", "enige gebruiker" of hoe men het ook wil noemen.
wie heeft dan wel die rechten?
(dit is mij nog overkomen met bestanden die ik zelf had gemaakt)

Offline joop905

  • Lid
Re: rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/07, 10:29:40 »
Probeer dit eens
Gebruik Alt+F2 en tik in:


gksudo nautilus

Offline koos4401

  • Lid
Re: rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/07, 10:33:55 »
Ook als enige gebruiker in Ubuntu ben je géén root (en houd dat zo om veiligheidsredenen svp)
In de map Lost+Found slaat Linux (en dus ook Ubuntu) onplaatsbare (dwz nergens aan toegewezen) brokken op die zijn gevonden tijdens een schijfcontrole. Die map moet dan ook bestaan blijven; en als het goed is zelfs leeg blijven!!
Met gksudo nautilus (zie joop905, antwoord #1, wordt je tijdelijk root.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline heir4c

  • Lid
Re: rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/07, 16:53:27 »
Ter info:

Met gksudo en sudo krijg je rootrechten in de 'werkomgeving' van je account.
De root werkomgeving is standaard uitgeschakeld in Ubuntu. In veel andere Distro's word wel een rootaccount aangemaakt tijdens het installeren.
Als je in de Terminal werkt gebruik je standaard sudo om bijvoorbeeld programma's te installeren. Dat is voor je systeem te beveiligen tegen een programma dat zich van buitenaf zou willen installeren. Er word dus telkens gevraagd naar je wachtwoord waardoor je het recht krijgt om zaken uit te voeren die normaal gezien alleen root kan uitvoeren.
gksudo gebruik je bij voorbeeld via Alt+F2 om een programma met rootrechten te openen, zoals in bovenstaande geval.
Zonder die rootrechten ben je een gewone gebruiker als elk ander account.
Het voordeel hiervan is dat je meerdere accounts kan aanmaken zonder dat die rechten hebben en zodoende niets aan het systeem kunnen veranderen of het in het honderd laten lopen.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/07, 19:29:05 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: rechten
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/07, 19:16:42 »
In de map Lost+Found slaat Linux (en dus ook Ubuntu) onplaatsbare (dwz nergens aan toegewezen) brokken op die zijn gevonden tijdens een schijfcontrole. Die map moet dan ook bestaan blijven; en als het goed is zelfs leeg blijven!!
+1. Afblijven.

Klassiek wordt in linux een partitie in een koppelpunt onder /mnt aangekoppeld. Op de partitie worden directories aangemaakt, die dan aan de verschillende gebruikers toegewezen worden. De gebruikers krijgen dan rechtstreeks toegang via die directories via een link in hun eigen home directory. Die map "Lost+Found" zien ze dus nooit.