Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kdenlive met Ubuntu 16.04  (gelezen 857 keer)

Offline kali

  • Lid
Kdenlive met Ubuntu 16.04
« Gepost op: 2016/09/30, 14:30:15 »
Ik maak wel eens filmpjes.
Niks speciaals, gewoon dingen die ik met de smartphone film.
Toen ik nog vooral op Windows zat, gebruikte ik Moviemaker.
Als alternatief hiervoor had ik Pitivi en Shotwell gevonden.
Pitivi vond ik helemaal te beperkt en Shotwell gaf het voordeel dat ik de bijgeluiden bij de film kon uitschakelen en dan nadien audio kon opnemen via Audacity of een muziekbestand erbij kon zetten. Mijn laatste filmpje heb ik op die manier eerst in Windows geknipt met Moviemaker en nadien verder bewerkt met Shotwell. Dit gaf het volgende resultaat: https://www.youtube.com/watch?v=IauBPW9J6-o
Je merkt meteen dat ik een absolute amateur ben. Ook vond ik het niet praktisch om 2 programma's en 2 besturingssystemen te gebruiken.
Toen kwam ik op Kdenlive uit.
Hierbij heb ik het probleem dat opnames met de webcam soms wel en soms niet lukken. Ook is er een relatief groot tijdsverschil tussen het moment dat je spreekt en dat je je zelf in beeld ziet en hoort. Dit werkt niet prettig. Op zoek naar oplossingen heb ik via de terminal Kdenlive geüpdatet tot de laatste versie.  Toch blijven opnames met de webcam crashen. Ik krijg de foutmelding 'capture crashed' please check your parameters'. Tot op vandaag heb ik er nog geen oplossing voor gevonden.
Heeft iemand een gelijkaardig probleem en wat zijn mogelijke oplossingen?

Met dank,

Kali

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kdenlive met Ubuntu 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/01, 10:23:38 »
Hoi Kali,

Niks mis met jouw filmpje! Niks amateur ook. Dat zijn we hier allemaal. Ja, nogal wat beweging van je smartfoon, maar dat is goed te begrijpen. Het filmpje op zich was leuk om te bekijken. Ik vind dat ballonvaren erg leuk om te zien.

Dat je geluidstrack en je beeld niet syncroon lopen in de opname heb ik met opnames via telefoons ook meegemaakt. Die gebruikte ik voor het vastleggen van geluid. Nou waren dat goedkope telefoons. Later ben ik een testopname gemaakt met een stel laptops, waarvan eentje op Ubuntu Studio Audio met de lowlatency kernel, een memorecorder en twee verschillende microfoons. Dat pastte allemaal weer wel bij elkaar, dat synchroniseerde netjes.

Dan zijn die goedkope smartfoons dus "verdacht". Jammer genoeg kon ik die smartfoons niet in de vergelijkingstest betrekken.

Dat jouw webcam hetzelfde probleem vertoont is jammer. Maar dat is wellicht een zelfde soort probleem als met mijn goedkope smartfoons. Dat crashen is vervelend. Ik gebruik nooit mijn webcam als bron in Kdenlive en heb daar geen ervaring mee. Als eens met google gezocht naar gelijke ervaringen en wellicht een oplossing?

Je zou het eens kunnen proberen die webcam beelden met SimpleScreenRecorder van Maarten Baert op te slaan. Erg fijn programma. Neem dan het geluid met iets anders op.

Succes!

Just

PS: De bewegingen van je smartfoon zou je aan kunnen pakken (als suggestie) met een stukje 32 mm PVC afvoerpijp en zo'n goedkoop telefoonsteuntje van in de auto. Die schroef je op die PVC pijp. Heb ik ook gedaan, bevalt puik. Je heb hem gewoon een stuk beter vast.  Het idee kwam van de steun die zeilster & vlogster Daphne van der Vaart gebruikte in een foto van haar in Rio. Ik dacht gelijk aan een dure gimball met stabilisator, maar na een inspectie van haar video's leek het me een vaste constructie, alleen dan model duur. Die heb ik dus nagebouwd in cheapo PVC en ja, het werkt puik.

Tweede probleem is het geluid bij buitenopnames. Het is namelijk een goed idee om zo nu en dan wat locaal geluid in te mixen. Zo maken die branders van een hete lucht ballon best imposant geluid en een boel licht. Je kan een stel goedkope microfoons kopen van bijvoorbeeld dx.com plus een los langharig windsschermpje (noemen ze daar rabbit hair). Met wat handwerk maak je die pas voor je mikes en hup, daar ga je weer. Heel super profi is dat natuurlijk niet, maar daar liggen jouw kijkers echt niet wakker van! Kost allemaal bijna niks en je koopt minimaal een heleboel ervaring.

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021