Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint vs Windows 10 RX580  (gelezen 1286 keer)

Linux Mint vs Windows 10 RX580
« Gepost op: 2017/08/29, 21:56:36 »
Hallo lezer(es),

Ik had geen idee waar dit te posten, maar aangezien mijn probleem weinig te maken heeft met normale Ubuntu dacht ik dat het hier misschien wel het meest voor de hand lag.
Op de 'familie-computer' staat de laatste Linux Mint KDE en Windows 10 (dual boot). Dit ging een paar maanden goed totdat ik eindelijk een betere videokaart dacht te scoren, de vorige was een (nvidia) KFA GTX1050 (2gb) en nu dan de (amd) Asus ROG Strix RX-580 (8gb). Na had ik een maand of 2 geleden al een Freesync monitor aangeschaft om het zogenaamde 'scheuren´ van het beeld tegen te gaan, dus dan was het misschien ook wel logisch om daar een passende videokaart voor aan te schaffen, vandaar de AMD.
Voor de grap na het installeren de boel eens gestart (kijken of het systeem ook over zijn nek gaat in Windows blijft toch iets van een fout soort humor) maar eerlijk is eerlijk het viel mee. Klaar het was in lage resolutie vanwege de driver, maar gek genoeg na het installeren leek het goed. Linux Mint daarentegen vond het allemaal prima, 0 komma niks aan dingetjes. Aangezien zoiets natuurlijk niet ideaal is maar een schone installatie gedaan. Linux Mint werkt als een zonnetje maar Windows is en blijft zo instabiel als ik weet niet wat, en nee ik bedoel dan niet de gebruikelijke instabiliteit die ik nog uit een verleden ken. Ik heb de bijgeleverde drivers geprobeerd, hem met de bijgeleverde software geupdate, software van Asus zelf (inc schone installatie). De hardware gpu ondersteuning in Chrome uitgezet, maar stabiel blijft het allerminst... Na verloop van tijd, krijg ik op mijn bureaublad willekeurige pixels in een ditto kleuren en dan kun je er gif op in nemen dat het systeem gaat crashen. Enige dingen die van belang zijn, de voeding kan het zaakje makkelijk trekken het is een 750 watt corsair (modulair) geval en werkte ook prima met de gtx 1050.  De moederbord is een asrock fatal1ty ab350 gaming k4 en processor is de Ryzen7 1700, alles staat op de normale instellingen dus geen klokjes die over de toeren gejaagd wordt.

Nu had ik het misschien ergens op een Windows forum o.i.d. kunnen vragen, maar aangezien de gemiddelde linux(st)er toch redelijk wat knowhow heeft van zaken leek mij het hier ook geen verkeerde plek. Misschien overbodig om te melden, maar alles qua Windows is legaal en netjes voor betaald (anders is het bij voorbaat al schreeuwen om problemen).

Iemand een idee van wat ik zou moeten veranderen om de rest van de familie ook gelukkig te kunnen maken?  (een aparte windows computer had ik ook al aan gedacht, maar eh.. die geldboom is een probleem).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

swake

  • Gast
Re: Linux Mint vs Windows 10 RX580
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/29, 22:24:52 »
Citaat
Iemand een idee van wat ik zou moeten veranderen om de rest van de familie ook gelukkig te kunnen maken?  (een aparte windows computer had ik ook al aan gedacht, maar eh.. die geldboom is een probleem)
.

Een goede tweedehands PC voor Mint alleen zal denk ik veel idealer zijn   ;) . Zal je veel goedkoper uitkomen dan een nieuwe windows PC .

Offline EvC

  • Lid
Re: Linux Mint vs Windows 10 RX580
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/29, 22:38:14 »
Heb je i.p.v. een dual boot al eens geprobeerd om Linux in een virtuele machine te installeren (VMware of VirtualBox)?
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Linux Mint vs Windows 10 RX580
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/29, 22:44:36 »
Heb je i.p.v. een dual boot al eens geprobeerd om Linux in een virtuele machine te installeren (VMware of VirtualBox)?

Het is niet Linux Mint die problemen geeft, maar juist Windows 10 (met of zonder Mint er naast).
Aangezien de meesten hier meer up to date informatie hebben dan ik (meer dan 10 jaar zonder windows) leek mij het handig om juist die mensen te vragen :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Linux Mint vs Windows 10 RX580
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/29, 22:55:37 »
Een goede tweedehands PC voor Mint alleen zal denk ik veel idealer zijn   ;) . Zal je veel goedkoper uitkomen dan een nieuwe windows PC .

Het probleem is dat ik dit systeem wil gebruiken voor zowel Mint als Windows, onder Mint is het probleemloos.. Dus een apart systeem voor Mint zou niks oplossen. Het meest ideale is om dit systeem voor Mint alleen te gebruiken, maar dan kan ik echt verhuizen vanwege ruimtegebrek. Ik weet niet wat de gangbare 'benchmark' programma is voor linux, maar dit systeem (8 cores, 16 threads) loopt idioot snel (voor mijn gevoel) met Mint.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint vs Windows 10 RX580
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/29, 23:31:54 »
Het antwoord weet ik niet, maar misschien is dit een optie:
https://sites.google.com/site/computertip/samsung

swake

  • Gast
Re: Linux Mint vs Windows 10 RX580
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/29, 23:51:45 »
ik heb al heel wat gelezen over Linux naast Windows 10 op nieuwe PC's en laptops ,en na Windows updates dat de dualboot verwijdert werd en alleen nog maar windows opstart .
Een eventuele andere oplossing zou kunnen zijn linux mint op een USB drive installeren . Voordeel hiervan is dat je dan een portable versie hebt , die je overal kan meenemen en gebruiken op een andere PC .
https://www.pendrivelinux.com/

Re: Linux Mint vs Windows 10 RX580
« Reactie #7 Gepost op: 2017/08/30, 13:54:30 »
Het antwoord weet ik niet, maar misschien is dit een optie:
https://sites.google.com/site/computertip/samsung

Krijg ik met
sudo apt-get install virtualbox virtualbox-qt virtualbox-ext-packde laatste versie van Virtualbox?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Linux Mint vs Windows 10 RX580
« Reactie #8 Gepost op: 2017/08/30, 14:15:44 »
Krijg ik met
sudo apt-get install virtualbox virtualbox-qt virtualbox-ext-packde laatste versie van Virtualbox?
Met apt-get installeer je software uit een pakketbron die niet altijd de nieuwste versie bevat.
Via de Virtualbox website kan je nu de laatste versie 5.1.26 downloaden. Deze versie zit ook in de pakketbron van Ubuntu 17.10 en in de pakketbron van Virtualbox.org die je zelf kan toevoegen maar in de pakketbron van Ubuntu 16.04 LTS zit versie 5.0.40
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Linux Mint vs Windows 10 RX580
« Reactie #9 Gepost op: 2017/09/09, 23:23:46 »
Ik heb nog een poosje wat getest en uiteindelijk de kaart teruggestuurd, tenslotte kon het.  Omdat ik een Freesync schermpje heb wilde ik wel weer graag een RX580, en ik vond er zowaar 1 voor een veel lagere prijs (Gigabyte 8gb versie).  Deze heeft dan wat minder toeters en bellen, maar werkt wel zoals het hoort. Kortom weer een les geleerd en nu op hardware niveau, hou het lekker simpel, dat scheelt in hoofdbrekens en is veel gezonder voor de computer.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Linux Mint vs Windows 10 RX580
« Reactie #10 Gepost op: 2017/09/10, 10:25:07 »
Asus ROG Strix RX-580
Verlangt een moederbord van de laatste generatie en is kritisch ten opzichte van PCIe versie en timing.
Windows gebruikt alle opties van de Video kaart voor maximale snelheid.
Mint heeft een wat behoudender driver.
Mogelijk geeft dit meer idee over het waarom.

Gigabyte RX-850
ander merk en mogelijk een, voor jouw moederbord, betere timing.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Linux Mint vs Windows 10 RX580
« Reactie #11 Gepost op: 2017/09/10, 10:56:25 »
Ik heb nog een poosje wat getest en uiteindelijk de kaart teruggestuurd, tenslotte kon het.  Omdat ik een Freesync schermpje heb wilde ik wel weer graag een RX580, en ik vond er zowaar 1 voor een veel lagere prijs (Gigabyte 8gb versie).  Deze heeft dan wat minder toeters en bellen, maar werkt wel zoals het hoort. Kortom weer een les geleerd en nu op hardware niveau, hou het lekker simpel, dat scheelt in hoofdbrekens en is veel gezonder voor de computer.

Kan ik hier uit opmaken dat je probleem is opgelost? Ik heb op mijn zwaarste machine ook een mint KDE/ Win 10 dual boot. Enige verschil is dat ik nog geen zin heb gehad om van 17.1 naar 18.? op te waarderen. Echter ik heb geen problemen. Als win10 nog steeds moeilijk doet, is het wellicht een idee om wat globale instellingen van mijn installatie met die van jou te vergelijken. Wie weet levert het wat op.

Een puur technisch hardwareprobleem leek het mij niet omdat anders mint ook wel was gaan pruttelen. Kan ik dat zo stellen?

Persoonlijke opmerking: mijn ervaringen met AMD videokaarten zijn niet al te positief ook niet onder windows. Mijn ervaringen met Nvidia zijn vele malen positiever.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.