Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Trage opstart 12.04  (gelezen 525 keer)

Trage opstart 12.04
« Gepost op: 2012/09/16, 11:29:08 »
(12.04 LTS op HP-Pavilion-dv7-Notebook-PC
Processor Intel® Core™ i7-2630QM CPU @ 2.00GHz × 8
Grafisch AMD Radeon HD 6400M Series
64-bit)

Sinds een paar weken heb ik tijdens het opstarten van ubuntu het volgende aan de hand:
Aanvankelijk lijkt de opstart normaal te gaan, snel en zoals we gewend zijn. Het bureaublad verschijnt met alles wat erop zit. Het lijkt er dus op dat de start van ubuntu goed is afgerond. Dan ga ik naar de Unity-starter en ook die komt mooi te voorschijn. Maar als ik dan een applicatie wil starten, bijvoorbeeld Thunderbird of Chrome, en op het desbetreffende icoontje klik in de starter, gebeurt er een hele tijd schijnbaar niks. Wel gaat het icoontje aan en uit, maar dat stopt na een tijdje en dan lijkt het erop alsof de hele start van de gekozen applicatie mislukt is want er gebeurt niks. Ik blijf gewoon tegen het bureaublad aankijken. Dat kan wel een halve minuut duren terwijl tot voor kort de gekozen applicatie flitsend snel verscheen en ik er gewoon ik kon gaan werken. Na verloop van tijd verschijnt de applicatie wel, bijvoorbeeld Thunderbird, maar dan kan ik er nog niet in aan de slag want steeds bevriest de applicatie, het scherm wordt donkerder, er wordt niet meer op de muis gereageerd, klikken en zo werkt niet. Dit kan een paar seconden duren, dan wordt alles weer normaal, maar doorgaans herhaalt zich dit nog een paar keer. Een keer of drie of zo. Pas dan kan ik gewoon aan de slag. Het is net alsof er ergens op de achtergrond een heel grote andere applicatie aan de slag is.

Iemand een idee wat hier aan te doen is?

Hartelijke dank alvast.

Gijsbo2000

Ps. Bijlage met ijzerwaren toegevoegd


Re: Trage opstart 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/16, 12:06:04 »
Heb je het probleem ook in Unity 2D?
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Slecht-beeld

Beste Pjotr,

Dank voor antwoord.
Inderdaad gaat het in 2d sneller. Wel jammer, heb ik een krachtige computer gekocht, dacht ik (maar ik ben een nitwit) en dan kan 'ie het kennelijk toch niet aan, 3D en zo. Ik begrijp trouwens ook niet waarom het maanden lang wel goed ging en sinds een paar weken inenen niet.

Gijsbo2000

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Trage opstart 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/16, 12:10:48 »
Aan je spullen ligt het niet: mooie snelle machine. Waarschijnlijk wordt het probleem veroorzaakt door het stuurprogramma voor je videokaart, in combinatie met de 3D-effecten van Unity. Mogelijk heeft een of andere update roet in het eten gegooid.

Ik zou het voorlopig houden bij Unity 2D, of (wanneer die je niet bevalt) een overstap naar Xubuntu overwegen: https://sites.google.com/site/computertip/alternatief


Re: Trage opstart 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/16, 19:42:49 »
Aan je spullen ligt het niet: mooie snelle machine. Waarschijnlijk wordt het probleem veroorzaakt door het stuurprogramma voor je videokaart, in combinatie met de 3D-effecten van Unity. Mogelijk heeft een of andere update roet in het eten gegooid.

Ik zou het voorlopig houden bij Unity 2D, of (wanneer die je niet bevalt) een overstap naar Xubuntu overwegen: https://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Zeer bedankt. Ik denk inderdaad ook dat het samenhangt met een recente update. Weet alleen niet precies meer welke. Enfin, voorlopig maar terug naar 2d en ik ga serieus nadenken over Xubuntu.

Gijsbo2000