Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een complete backup maken  (gelezen 4214 keer)

Offline koelieman

  • Lid
Een complete backup maken
« Gepost op: 2015/07/14, 10:17:43 »
Hoi Linux-goeroes, zoals mijn titel doet vermoeden wil ik een complete backup maken van mijn Linux Mint 17.2 systeem. Dus niet alleen de home en bestanden, maar echt compleet met besturingssysteem en instellingen (net zoals Ghost en True Image dat bij Windows doen).
Ik ben nog niet zo lang bezig met Linux en zou graag de commando's voorgekauwd willen hebben; zowel van het maken als van het terugzetten.
Ik vind het leuk om Linux iedere keer te installeren, maar ik heb het nu mooi voor elkaar met Mint 17.2 en wil ik zo graag houden.
Of het nu grafisch is of in de Terminal, maakt niet zo veel uit; als het maar een beetje voorgekauwd is.
Alvast dank, en een groet.

Aan Pjotr,
Ik wil jou langs deze weg een groot compliment maken voor jouw site. Heb ik veel aan.
Schitterend dat je zoveel werk en aandacht schenkt om anderen te helpen (geldt trouwens voor alle helpers hier).

Groet, koelie.

Re: Een complete backup maken
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/14, 10:22:26 »
Menu -> Schijven -> Tandwieltje -> Schijfimage maken

Of via Clonezilla.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Een complete backup maken
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/14, 11:14:01 »
Citaat
Of het nu grafisch is of in de Terminal, maakt niet zo veel uit; als het maar een beetje voorgekauwd is.
De voorgekauwde  ;) vorm van Clonezilla (overigens een uitstekend advies!) heet REDO en is hier te vinden:
http://redobackup.org/
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline bjeli

  • Lid
Re: Een complete backup maken
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/14, 11:30:41 »
Een interessante topic die ik zal blijven volgen (om het ook voor mijzelf op te zetten).

Ik heb net op de REDO site gekeken: het ziet er wel heel kinderlijk eenvoudig uit!!! Hopelijk werkt het ook zo.

Hoe zit het met compressie en dergelijke? Neemt een backup evenveel ruimte in beslag als met Clonezilla?

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline koelieman

  • Lid
Re: Een complete backup maken
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/14, 12:16:41 »
@ Vuurvosje
Dank voor je reactie. Ik heb het uitgeprobeerd met dat tandwieltje en kreeg bericht dat de schijf in gebruik was. Logisch natuurlijk.
Nu heb ik een andere schijf ingebouwd, maar heb geen toegang tot deze schijf. Nu heb ik in een ander topic op dit forum gelezen dat de schijf niet te benaderen was ivm rechten. Daarop heb ik Krusader geinstalleerd, maar daar kreeg ik de volgende melding gepresenteerd:

Er is een fout opgetreden bij het aanspreken van '74,2 GiB Harde schijf (ntfs)', het systeem geeft de volgende foutmeling weer: The requested operation has failed: Error mounting /dev/sda2 at /media/john/C0AC305DAC304FE0: Command-line `mount -t "ntfs" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000,dmask=0077,fmask=0177" "/dev/sda2" "/media/john/C0AC305DAC304FE0"' exited with non-zero exit status 14: Windows is hibernated, refused to mount.
Failed to mount '/dev/sda2': Operation not permitted
The NTFS partition is in an unsafe state. Please resume and shutdown
Windows fully (no hibernation or fast restarting), or mount the volume
read-only with the 'ro' mount option.

Hier snap ik dus helemaal niks van; misschien jullie wel, dus  . .

Grtz, koelie.

Re: Een complete backup maken
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/14, 13:17:28 »

Snappez vous?

Gebruik een live DVD/USB.


Offline koelieman

  • Lid
Re: Een complete backup maken
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/14, 15:42:11 »
Ja ja, beelden zeggen veel meer als woorden. Maar de betekenis ervan snapte ik ook al.
Alleen de melding omtrent het mounten ging mij te hoog. Eens zal het een piece of cake zijn.

Grtz, koelie.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Een complete backup maken
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/15, 12:28:33 »
Windows is hibernated, refused to mount.

The NTFS partition is in an unsafe state. Please resume and shutdown Windows fully (no hibernation or fast restarting)........

Blijkbaar heb je Windows afgesloten terwijl die in slaapstand stond. Die melding vertelt je dat Windows eerst volledig moet worden afgesloten eer je verder kunt met het maken van een back-up.  ;)

Offline koelieman

  • Lid
Re: Een complete backup maken
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/15, 16:22:10 »
Bedankt, ik kijk er binnenkort naar. Laat ik wel ff weten.
Grtz.

Offline koelieman

  • Lid
Re: Een complete backup maken
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/19, 08:00:46 »
OK, bedankt allemaal voor de reply's.
Maar het is op het moment niet meer nodig; waarschijnlijk heb ik de 2e schijf vernaggeld met Krusader.
Hij was bezig met een bewerking op de schijf dat 2 uur zou duren. Nou dat was mij te lang en ik onderbrak het proces met als gevolg: schijf naar de haaien.
Niet meer benaderbaar. Wordt wel gezien in het BIOS, maar er kan geen partitie meer gecreeerd worden.
Niet door G-parted, niet door Partition Magic, niet door True Image en zelfs niet door een Dos-opstartdiskette met het commando Fdisk.

Nogmaals dank en een groet, koelie.

Re: Een complete backup maken
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/19, 10:00:56 »
Er is een verschil tussen een Partitie en een Volume.
Bij nukkige schijven helpt dit vaak (let op: dit wist alles definitief!):

1. Wis de hele schijf met dd, afhankelijk vd grootte kan dit even duren....  ;)
zie https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88615.msg951156#msg951156
2. Formatteer de schijf (het Volume)
3. Maak een Partitie aan.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/19, 10:03:05 door VuurVosje »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Een complete backup maken
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/19, 12:23:59 »
-De foutmelding van je ntfs schijf kan zijn, dat windows slecht afgesloten is(stroom uitzetten), of dat je windows in hibernate staat.
Hibernate kun je of in windows wijzigen, en bij nieuwere pc's is er in de bios , iets van fastboot dacht ik(als dit anders heet meld dit even), dan wordt windows niet meer afgesloten, zodat windows snel kan opstarten, maar je schijf in een staat staat, dat deze niet goed afgesloten is

-Een complete copie van je systeem maak je niet in een lopende systeem, daarom is er clonezilla of vergelijkbare software, dus boot vanaf een cd/usb stick, en maak je copie.

-Wissen hd,
Let op harde schijf wordt nu helemaal leeg gemaakt:
(als je meerdere hd's hebt en je kiest de verkeerde dan ben je je data kwijt).

Nu booten van de ubuntu livecd,(of gparted livecd of parted magic(hier zit gparted en clonezilla in)).
Gparted starten,
kies rechtsboven je hd,
unmount hd,
verwijder alle partities,
boven in gparted de pulldown menu, kiezen device, Create partion table(mbr wissen),
(boven in gparted de pulldown menu, kiezen partition, manage flags, vink hier alles uit,)
doe dit voor alle hd's, reboot en installeer ubuntu of windows.

(Zo maak je de hd ook schoon van virussen, formateren is niet genoeg.
En als je meerdere hd's hebt, dan moet je ook de andere hd's de mbr wissen,
want als je 1x boot vanaf die hd's die geinfecteerd is, dan ben je weer geinfecteerd.)
« Laatst bewerkt op: 2015/07/19, 12:26:10 door jan11000 »

Offline koelieman

  • Lid
Re: Een complete backup maken
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/19, 14:04:00 »
Bedankt voor de reacties.
Maar het schijnt dat ik me misschien niet goed heb uitgedrukt.
De schijf is niet meer benaderbaar; wordt alleen maar in het BIOS gezien.
Om het even welk programma waar ik mee opstart, ziet geen harde schijf. Ook met G-parted (Opstartschijf) blijft het gedeelte waar je de schijf kunt kiezen grijs en is niet te bedienen.
Ik heb nu maar een andere schijf weer ingebouwd (had er nog eentje) en mijn Home-map gebackupt (?) met het proggie GRSYNC.
Als ik ook weet hoe je dit terugzet kan ik weer aan de slag. Maar de bedoeling was oorspronkelijk: Het terugzetten van een backup zonder dat ik Linux Mint opnieuw moet installeren.

Grtz, koelie.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Een complete backup maken
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/19, 14:53:33 »
Weet te weinig van je systeem.
 - Zie dat je in het verleden BURG hebt geinstalleerd als bootmanager (VRAAG: wordt deze nog keurig onderhouden? )
 - mobo  M2N68-AM Plus dat is een vrij modern systeem.

Vraag:
 heb je bios nagelopen op vreemde instellingen ?
 stond er oorspronkelijk windows op het systeem?

Aanvulling:
 harde schijf controleren met testdisk
« Laatst bewerkt op: 2015/07/19, 14:56:24 door EZ-man »

Offline koelieman

  • Lid
Re: Een complete backup maken
« Reactie #14 Gepost op: 2015/07/19, 15:06:52 »
Hoi Ez-man,

Dit is een andere computer (m'n 2e).
Op mijn 1e heb ik idd Burg geïnstalleerd en daar heb ik dus ook Windows 8 op staan. Ik ben nog steeds reuze enthousiast met Burg. Heel makkelijk en mooi.
Nee, nu gaat het om een compleet ander apparaat met een van de schijven die ik in de loop der jaren opgespaard had.
Trouwens  . . .  die schijf heb ik  weggegooid omdat er in mijn optiek niets meer mee aan te vangen was.

Grtz, koelie.

Offline koelieman

  • Lid
Re: Een complete backup maken
« Reactie #15 Gepost op: 2015/07/20, 18:22:23 »
Hallo allemaal,
het is gelukt. mijn beoogde doel is bereikt.
Ik heb met True Image 2015 een image van de 1e schijf gemaakt op de 2e schijf. Daarna heb ik Windows geinstalleerd op de 1e schijf.
Ter controle heb ik mijn backup teruggezet met True Image en het werkt super.
Allemaal nog bedankt voor de support en tot een volgende keer.  =D

Grtz, koelie. :)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Een complete backup maken
« Reactie #16 Gepost op: 2015/07/20, 19:06:31 »
Fijn dat het gelukt is!
Vanwege /quote Ik heb met True Image 2015 /unquote klein vraagje: "Geld over?" 
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline koelieman

  • Lid
Re: Een complete backup maken
« Reactie #17 Gepost op: 2015/07/20, 21:35:00 »
Nee joh, van een kameraad een opstartschijf 2015 te leen gehad.  Natuurlijk gekopieerd. 8-)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Een complete backup maken
« Reactie #18 Gepost op: 2015/07/20, 22:39:26 »
Nee joh, van een kameraad een opstartschijf 2015 te leen gehad.  Natuurlijk gekopieerd. 8-)
Dat is heel aardig van je kameraad, normaal kost die software ruim zeventig euro! Verbaast me daarom dat er geen copyrights van toepassing zijn.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline koos4401

  • Lid
Re: Een complete backup maken
« Reactie #19 Gepost op: 2015/07/21, 11:07:00 »
@koelieman: Sorry dat ik je bijna over de grens van de toelaatbaarheid (vwb copyrights en zo) in dit forum heb gelokt.
Zo'n goede vriend moet je in ere houden!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Een complete backup maken
« Reactie #20 Gepost op: 2015/07/21, 23:38:41 »
De voorgekauwde  ;) vorm van Clonezilla (overigens een uitstekend advies!) heet REDO en is hier te vinden:
http://redobackup.org/

een interessant gegeven uit de spec's van Redo:
Citaat
Using Unetbootin is not recommended because it prevents the Redo Backup splash screen, help files, boot menu messages, and other features from being displayed or used. Please let the maintainers of Unetbootin know that you would like these issues to be fixed, and Redo Backup added to the list of built-in images! Just go to http://bugs.launchpad.net/unetbootin and open a bug report to do so.
Een beetje als de bal doorspelen aan Unetbootin terwijl het Redo is dat niet om kan met de installatie via Unetb.
Ik hoop dat het toch werkt met de laatste versie van Unetbootin.  :rolleyes:
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline koos4401

  • Lid
Re: Een complete backup maken
« Reactie #21 Gepost op: 2015/07/22, 09:36:19 »
Regelrecht de LiveCD van Redo erin werkt nu eenmaal prima. Eenvoud is het kenmerk van het ware.
Met ( via dd )kopiëren naar USB en van daaraf starten heb ik geen ervaring.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523