Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: firefox versus chromium  (gelezen 1542 keer)

Offline miel

  • Lid
firefox versus chromium
« Gepost op: 2017/10/13, 09:13:11 »
Dit kan een tip zijn voor mensen die moeilijkheden ondervinden met geluid bij streaming video's.
Ik heb al vaker meegemaakt dat ik video's niet kan bekijken of wel bekijken maar zonder geluid.
Op de tweede pc bij ons, een Acer van vijf jaar geleden leek het probleem onoplosbaar.
Ik stond op het punt een nieuwe pc te kopen tot ik een brain wave kreeg en een andere browser dan Firefox probeerde.
Chromium bood uitkomst. Nooit eerder gebruikt maar voor deze keer geinstalleerd en het werkte meteen en zonder een centje pijn.
Hopelijk biedt dit ook oplossing voor anderen die met soortgelijk probleem kampen. Miel

Offline Henkp

  • Lid
Re: firefox versus chromium
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/13, 10:42:09 »
Vriendelijk bedankt voor de tip.  =D

Re: firefox versus chromium
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/13, 17:59:30 »
Chromium heeft ook mijn voorkeur, maar om Ziggo go te gebruiken heb ik Chrome moeten installeren.
Kubuntu 20.04

Offline HWE64

  • Lid
Re: firefox versus chromium
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/13, 18:39:09 »
Ik heb nog als eerste browser FF en daar wacht ik tot update 57. Als deze niet beter wordt dan stap ik over op de nu tweede Chomium. Deze heeft als nadeel : koude start traag. FF is sneller.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

swake

  • Gast
Re: firefox versus chromium
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/13, 18:44:29 »
@miel, uw extensies en add-ons al eens bijgewerkt ?

Offline Tom

  • Lid
Re: firefox versus chromium
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/13, 21:19:30 »
Chromium heeft ook mijn voorkeur, maar om Ziggo go te gebruiken heb ik Chrome moeten installeren.

Ik wacht op de 57 Firefox ,indien niet beter dan Chrome !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ajjp

  • Lid
Re: firefox versus chromium
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/13, 21:52:39 »
Citaat
... , maar om Ziggo go te gebruiken heb ik Chrome moeten installeren.
Je kunt natuurlijk ook Ziggo de deur uit doen!

Het ontgaat mij volledig wat er nu opeens zo slecht is aan Firefox; hij doet alles wat ik wens, en probleemloos ook. N.a.v. deze discussie weer eens Chromium (die ik, als back up, ook geïnstalleerd heb staan) gebruikt, maar de snelheid ervan lijkt mij fors lager dan die van Firefox.

Offline peer

  • Lid
Re: firefox versus chromium
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/14, 08:48:58 »
Ziggo Go doet het prima in firefox (tenminste bij mij)

Re: firefox versus chromium
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/14, 15:35:44 »
Citaat
... , maar om Ziggo go te gebruiken heb ik Chrome moeten installeren.
Je kunt natuurlijk ook Ziggo de deur uit doen!

Het ontgaat mij volledig wat er nu opeens zo slecht is aan Firefox; hij doet alles wat ik wens, en probleemloos ook. N.a.v. deze discussie weer eens Chromium (die ik, als back up, ook geïnstalleerd heb staan) gebruikt, maar de snelheid ervan lijkt mij fors lager dan die van Firefox.
Dat is wel het laatste wat ik zal doen, Ziggo de deur uit. Alleen het draadloos bereik is bagger, maar ik werk bedraad.  =D
Ik heb FF ook geinstalleerd, maar gebruik het zelden. Heb nooit gekeken of Ziggo Go daarmee werkte. Maar ik werk nu eenmaal graag met Chromium/ Chrome. Gewoon een persoonlijke voorkeur. Niks mis met FF hoor.  O0

Kubuntu 20.04

Offline HWE64

  • Lid
Re: firefox versus chromium
« Reactie #9 Gepost op: 2017/10/15, 11:00:03 »
Citaat
... , maar om Ziggo go te gebruiken heb ik Chrome moeten installeren.
Je kunt natuurlijk ook Ziggo de deur uit doen!

Het ontgaat mij volledig wat er nu opeens zo slecht is aan Firefox; hij doet alles wat ik wens, en probleemloos ook. N.a.v. deze discussie weer eens Chromium (die ik, als back up, ook geïnstalleerd heb staan) gebruikt, maar de snelheid ervan lijkt mij fors lager dan die van Firefox.
@ajjp, ik zou ook het liefst met FF blijven werken maar aan sommige problemen doet men gewoon niets aan b.v. een code selecteren https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103049.msg1009811#new :evil:.Werkt wel in Chromium. Dat is al wel vanaf versie 52 zo.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jan11000

  • Lid
Re: firefox versus chromium
« Reactie #10 Gepost op: 2017/10/15, 12:26:34 »
Xubuntu 16.04 en ziggo go werkt gewoon met firefox.

En ik heb als extra chromium en chrome geinstalleerd.
Bij weigeren van een website werkt chrome bijna altijd.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: firefox versus chromium
« Reactie #11 Gepost op: 2017/10/15, 14:07:06 »
Je kan overigens de Brave webbrowser ook nog eens proberen. Uitstekende, razendsnelle browser! Van de mede-oprichter van Mozilla.

https://brave.com/about/

Offline ajjp

  • Lid
Re: firefox versus chromium
« Reactie #12 Gepost op: 2017/10/15, 14:54:46 »
@HWE,
Het ontgaat me wat je met code selecteren wilt. Bedoel je dat je  https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103049.msg1009811#new niet kunt kopiëren (en plakken), of dat die link niet werkt? Beide genoemde werken bij mij wel.

Re: firefox versus chromium
« Reactie #13 Gepost op: 2017/10/15, 17:22:31 »
Het wordt op 14 november even spannend met de nieuwe FF57/Quantum. Ik heb onlangs een paar reviews gelezen en die waren erg positief. FF zou idd veel sneller zijn en de muisinteractie zou 'smoother' verlopen. Daarentegen is het natuurlijk afwachten of al je add-ons (of Webextensions in FF57) nog werken. Ik zou het behoorlijk balen vinden wanneer die niet meer (volledig) zouden werken.
Nou schijnt het zo te zijn dat er een soort 'cross platfrom' is ontwikkeld door/met Mozilla waardoor je ook Chrome/Chromium extensions kunt gebruiken. Helemaal zeker ben ik daar niet van. Op zich handig. Hopelijk zit het qua veiligheid dan ook goed.
Volgende maand weten we het...
Een boek doet het altijd...

Offline HWE64

  • Lid
Re: firefox versus chromium
« Reactie #14 Gepost op: 2017/10/15, 17:34:30 »
@HWE,
Het ontgaat me wat je met code selecteren wilt. Bedoel je dat je  https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103049.msg1009811#new niet kunt kopiëren (en plakken), of dat die link niet werkt? Beide genoemde werken bij mij wel.
@ajjp, als de genoemde topic open via de hyperlink en je klikt op selecteren dan moet die tekst blauw worden zodat je deze tekst makkelijk kunt kopieren. Nou, dat lukte vroeger wel in FF en vanaf ik dacht 52, niet meer. In Chromium gaat dit wel.

PS ik heb dit eerder ook al eens gevraagt op dit forum en meerdere personen hadden dit. zie https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102327.msg1002794#msg1002794
« Laatst bewerkt op: 2017/10/15, 17:41:35 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline ajjp

  • Lid
Re: firefox versus chromium
« Reactie #15 Gepost op: 2017/10/15, 18:00:56 »
@ HWE,
Ik snap je nu! Het gaat om het gebruik van [selecteren] (in rood).
Nee, dat doet FF hier ook niet. Het was me zelfs nog nooit opgevallen dat [selecteren] bestaat; zo ingesleten is het selecteren door "vegen" met de cursor bij mij.

Offline HWE64

  • Lid
Re: firefox versus chromium
« Reactie #16 Gepost op: 2017/10/15, 18:19:49 »
@ HWE,
Ik snap je nu! Het gaat om het gebruik van [selecteren] (in rood).
Nee, dat doet FF hier ook niet. Het was me zelfs nog nooit opgevallen dat [selecteren] bestaat; zo ingesleten is het selecteren door "vegen" met de cursor bij mij.
@ajjp, dat snap ik wel. En verder lukt filmpjes in Autoweek ook niet altijd en in Chromium wel. Maar ik zei al dat ik wacht op versie 57 want normaliter bevalt mij FF het beste en het hoort gewoon bij TB.Die twee horen bij elkaar. Trouwens ben ik ook niet kapot van Google zelfde geldt voor MS. (zal wel aan mij liggen ;))
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline carbon

  • Lid
Re: firefox versus chromium
« Reactie #17 Gepost op: 2017/10/15, 19:07:33 »
Je kan overigens de Brave webbrowser ook nog eens proberen. Uitstekende, razendsnelle browser! Van de mede-oprichter van Mozilla.

https://brave.com/about/
Heb een middagje Brave gebruikt, kan lang niet op tegen mijn geliefde Conkeror
Maar Brave is zeker de moeite waard!! .. leuke browser
« Laatst bewerkt op: 2017/10/16, 17:35:38 door carbon »
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline carbon

  • Lid
Re: firefox versus chromium
« Reactie #18 Gepost op: 2017/10/16, 16:44:24 »
Wat dan wel weer leuk in in Brave Conkeror en Chrome  is dat je op Facebook hoofdpagina, op j kan drukken dan gaat hij 1 kolom naar onder ipv op spatie 1 pagina, met j 1 kolom (scrollen)  probeer maar eens j dan l ( l=van leuk) dan o (openen van de foto)  Nu moest Brave nog Vimperator hebben, dan heb je de muis al haast niet meer nodig. Maar FF Vim heb je de muis altijd nog nodig...

 Conkeror is volledig gebruik zonder muis (ook tekst sellecteren en cut/paste.


j l o  en er zal vast nog wel meer mogelijk zijn op Facebook   8-)
« Laatst bewerkt op: 2017/10/16, 16:49:45 door carbon »
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Re: firefox versus chromium
« Reactie #19 Gepost op: 2017/10/16, 17:22:33 »
Lijkt me buitengewoon handig voor mensen die liever met hun neus typen!

Offline carbon

  • Lid
Re: firefox versus chromium
« Reactie #20 Gepost op: 2017/10/16, 17:32:45 »
Lijkt me buitengewoon handig voor mensen die liever met hun neus typen!
Het is vele malen sneller dan met de muis.
Als je niet van snel internetten houd, is het vele malen relaxter.
En een muis is doodvermoeiend, moet je richten op een klein stukje geslelecteerde link, moet je met de muis richten naar het kleine kruisje als je af wil sluiten..als jij je hand naar de muis moet brengen ben ik in dezelfde tijd allang op plek van bestemming, maar dan moet  jij met de muis nog richten en klikken.

Geloof me, heb je dit onder de knie wil je nooit meer een muis  :P
Is zeker het proberen waard, voordat je hierover kan oordelen..kost even wat moeite om het onder de knie te krijgen..maar dan ??

En het leuke van Conkeror is  ook nog dat er geen menu balk is, voll scherm.
b = boekmarks toevoegen  (b enter)  g boekmarks openen (g u pijltje naar beneden, enter) dan zit in op Ubuntu forum. Daar kun je met de muis noooit tegenop.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/16, 17:43:49 door carbon »
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Re: firefox versus chromium
« Reactie #21 Gepost op: 2017/10/16, 17:44:35 »
Wie weet gaat het sneller, maar ik bedien mijn pc vooral met sneltoetsen. Voordeel is dat je niet zo'n lelijk scherm hebt dat elke poging tot vormgeving rücksichtslos de nek om draait.
Ieder z'n ding!

Offline carbon

  • Lid
Re: firefox versus chromium
« Reactie #22 Gepost op: 2017/10/16, 18:53:20 »
Wie weet gaat het sneller, maar ik bedien mijn pc vooral met sneltoetsen. Voordeel is dat je niet zo'n lelijk scherm hebt dat elke poging tot vormgeving rücksichtslos de nek om draait.
Ieder z'n ding!
Ja mij pc gaat ook met sneltoetsen, dat het er rücksichtslos uitziet is natuurlijk maar 1 sec tijdens het toetsen..maar dat zeg ik niet uitproberen is niet weten.
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS