Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unbuntu server kan Grub niet installeren  (gelezen 1186 keer)

Offline Krekel

  • Lid
Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Gepost op: 2016/10/30, 11:46:11 »
Ik probeer Ubuntu server te installeren. Wanneer de installatie nagenoeg klaar is krijg ik de foutmelding dat hij Grub niet kan installeren. Wat kan ik hieraan doen? Ik heb het BIOS al op de standaard instelling gezet.

Groet,
Jaap

Offline Gamer

  • Lid
Re: Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/30, 12:05:52 »
Ik weet niet of het ook geld voor ubunru server. En wat de komplete fout melding is.

Maar ik kreeg ook een grub fout melding bij het installeren.
Bij mij was het opgelost, door er voor te zorgen dat je tijdens het installeren een werkende internet verbinding hebt.
En kiesen om tijdens de installatie meteen alle update's te installeren.

Offline Krekel

  • Lid
Re: Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/30, 12:15:14 »
De hele installatie lijkt goed te gaan, pc heeft een internet verbinding. Aan het eind van de installatie krijg ik de volgende melding (zie bijlage)


Frederik

  • Gast
Re: Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/30, 13:14:42 »
Mogelijk vindt je hier de oplossing:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=67574.0

Offline Nero

  • Lid
Re: Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/30, 13:29:34 »
Is dit een dedicated server? Maw, staat enkel Ubuntu server op deze pc, of is het een multiboot? Op welke schijf/partitie wil je de installatie hebben?

Offline Krekel

  • Lid
Re: Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/30, 13:42:49 »
Het is een dedicaties server, 1 grote HD van 3 Tb. Zou dat het probleem kunnen zijn?

Offline Nero

  • Lid
Re: Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/30, 14:01:26 »
Welke partities staan op de schijf?sudo fdisk -l /dev/sda

Offline Krekel

  • Lid
Re: Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/31, 08:58:46 »
Het is een dedicated server, met een ISO via een USB stick geïnstalleerd. (Server) Installatie loopt perfect op de GRUB na. Geprobeerd om de GRUB te laten installeren de USB stick eruit te trekken, ook na het verwijderen van de USB stick probeert het systeem Grub te installeren maar ik krijg dezelfde foutmelding.

Naar een terminal scherm gegaan maar sudo wordt niet gevonden. (Sudo fdisk -l /dev/sda/ geeft "/bin/sh: sudo: nog found"

Als ik kijk naar de schijfindeling in /dev/ dan zie ik sda, sda1, sda2 en sda5 staan.

Hoe nu verder?

Groet,  Jaap
« Laatst bewerkt op: 2016/10/31, 09:07:51 door Krekel »

Offline Krekel

  • Lid
Re: Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/31, 09:53:33 »
Ik kan wel terug naar het installatie scherm (zie plaatje). De commando's sudo en fdisk herkent hij nog niet, dat komt wellicht doordat de installatie niet is afgemaakt na de Grub foutmelding? Hoe nu verder?

Offline Nero

  • Lid
Re: Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/31, 11:15:52 »
Er moet voordien al een fout zijn geweest, waardoor sudo en fdisk niet zijn geïnstalleerd. Je kan echter proberen de installatie af te ronden met een Live CD/DVD/USB.

In jouw plaatje kan je ook terugvallen op een shell. Vermoedelijk is dat als root, en dan kan je ook die zaken installeren met terminal opdrachten. Geef eens het resultaat van lsblk -f.

Offline Krekel

  • Lid
Re: Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/31, 12:12:17 »
/bin,sh: lsblk not found

Ik begrijp het niet, hij heeft toch een hoop geïnstalleerd zonder foutmelding. De distributie komt van Ubuntu zelf (server installatie). Misschien een andere distributie proberen?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/31, 12:35:45 »
Werk het installeren verder af,
en installeer grub via een livecd.
http://sites.google.com/site/computertip/
Op bovenstaande site staat hoe.
Met supergrub werkt dit ook.

Kijk eens in de bios of je de bootloader niet beveiligd hebt, dus tegen schrijven hebt beveiligd.

Offline Nero

  • Lid
Re: Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2016/10/31, 18:38:33 »
Opstarten met een Live CD/DVD/USB, en daarna in een terminal volgende opdrachten uitvoeren:
sudo -i
mount /dev/sda1 /mnt
for i in /proc /dev /dev/pts /sys /etc/resolv.conf ; do mount -B $i /mnt$i ; done
chroot /mnt
apt-get update
apt-get install -f
grub-install /dev/sda
update-grub
exit
for i in /etc/resolv.conf /sys /dev/pts /dev /proc ; do umount /mnti$ ;done
umount /mnt
reboot
Uiteraard dien je /dev/sda1 te vervangen door de partitie waarop je de server wilt installeren.
Nog een tip: deze opdrachten niet overtypen, maar vanuit de Live sessie werken met copy/paste.

Offline Krekel

  • Lid
Re: Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2016/11/06, 11:17:34 »
Dank Nero, ik ga dit morgenochtend direct even proberen.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/06, 11:25:55 door Krekel »

Offline Krekel

  • Lid
Re: Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2016/11/06, 11:24:51 »
Werk het installeren verder af,
en installeer grub via een livecd.
Kijk eens in de bios of je de bootloader niet beveiligd hebt, dus tegen schrijven hebt beveiligd.

Dat ga ik morgen direct proberen! Ik denk inmiddels dat het te maken kan hebben met het feit dat het een oudere bios betreft. Het is een oudere XP machine. Wel voldoende intern geheugen en schijfruimte. De HP XP machine zou voldoende moeten zijn voor een fileserver zonder grafische schil, anders een andere PC op de kop tikken... 

Offline peer

  • Lid
Re: Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2016/11/08, 10:39:59 »
ik heb een paar keer gehad dat grub niet kon installeren. Dat gebeurde als ik op een schijf in een bestaande partitie installeerde. De enige oplossing die ik gevonden heb was om de partitie hgeheel te verwijderen met Gparted en voor de zekerheid tegelijk een nieuw  bootrecord installeren. Daarna verliep de installatie vlekkeloos inclusief installatie van grub.

Offline Krekel

  • Lid
Re: Unbuntu server kan Grub niet installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2016/11/08, 10:44:58 »
Dank voor alle adviezen, ik ben ermee gestopt na lang klooien. Ik weet dat het ligt aan mijn beperkte kennis van Ubuntu server maar het ging me te lang duren. Ik heb daarna Freenas (www.freenas.org) geprobeerd en dat zag er erg goed uit maar toch weer problemen met de oude PC. Uiteindelijk toch maar besloten een Synology NAS aan te schaffen...

Nogmaals dank voor de reacties!