Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ervaringen met Dapper Drake  (gelezen 40335 keer)

Offline mcgyver

  • Lid
Ervaringen met Dapper Drake
« Gepost op: 2006/01/07, 22:00:16 »
Kunnen de "Dappere" pioniers onder ons iets vertellen over hun ervaringen tot nu toe met "Dapper Drake" ?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #1 Gepost op: 2006/01/08, 10:43:36 »
Ja, ik ben ook ge

Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #2 Gepost op: 2006/01/09, 16:00:31 »
Ik werk sinds een aantal weken met dapper drake. Is volgens mij uitstekend werkbaar al blijft het oppassen met de veelvoudige update's die dagelijks worden aangeboden.

- Firefox (Deer Park) werkt goed, was alleen eens mijn extensions kwijt die ik weer handmatig moest toevoegen
- Tijdens de dagelijkse updates willen sommige packages nog wel eens niet compleet zijn waardoor tijdelijk de functionaliteit weg kan vallen
- OpenOffice 2.01 wordt geleverd, werkt goed maar ik krijg af en toe 100% systeembelasting na het openen van een bestand
- De usplash wordt niet meer getoond
- Het menu is door elkaar heen gehaald, veel items staan nu bij system - beheer ipv toepassingen - systeemgereedschap
- Liferea werkt niet meer (RSS lezer)
- Tomboy gaf foutmeldingen bij opstart maar schijnt nu weer opstartbaar te zijn
- Totem werkt voor geen meter met de media formaten maar was onder Breezy ook een probleem, de media formaten moeten wel aanwezig zijn omdat ik geupgraded ben via hoary en daar werkt het stukken beter
- XFmedia (indien xubuntu-desktop) werkt prima ipv totem

Doe niet zo heel veel met het systeem, wat java dingen, internet en e-mail en wat openoffice. Dit werkt allemaal prima.

Verder moet ik zeggen dat de stabilieit in zijn geheel na verloop van tijd stukken beter is geworden.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #3 Gepost op: 2006/01/09, 16:36:29 »
Citaat van: quick_snack
- De usplash wordt niet meer getoond
dpkg-reconfigure linux-image-$(uname -r)
(Of krijg je foutmeldingen?)
Citaat van: quick_snack
- Het menu is door elkaar heen gehaald, veel items staan nu bij system - beheer ipv toepassingen - systeemgereedschap
Is 1 van de goals voor Dapper :)
Citaat van: quick_snack
- Liferea werkt niet meer (RSS lezer)
Komt door firefox, wordt aan gewerkt.

`GooZ

  • Gast
Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #4 Gepost op: 2006/01/09, 18:19:49 »
Zien jullie ook nog andere vorderingen (in de aard van gdebi implementatie, meer hardware support,...)?
Ik heb zelf Dapper ook in VMware workstation runnende gehad, maar dat was ook geen doen (ik kreeg maar geen AZERTY en er deden wel meer dingen irritant).
Hoe zit het trouwens met de gstreamer-issues in Breezy die in Dapper opgelost zouden worden? Is daar al een vooruitgang in waar te nemen?

Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #5 Gepost op: 2006/01/09, 18:23:10 »
Kijk eens op planet gnome voor wat gstreamer nieuws :)

Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #6 Gepost op: 2006/01/10, 16:47:01 »
Citaat
dpkg-reconfigure linux-image-$(uname -r)
De volgende uitvoer krijg ik:
Not touching initrd symlinks since we are being reinstalled (2.6.15-11.16)
Not updating image symbolic links since we are being updated (2.6.15-11.16)
Searching for GRUB installation directory ... found: /boot/grub .
Testing for an existing GRUB menu.list file... found: /boot/grub/menu.lst .
Searching for splash image... none found, skipping...
Found kernel: /boot/vmlinuz-2.6.15-11-686
Found kernel: /boot/vmlinuz-2.6.15-10-686
Found kernel: /boot/vmlinuz-2.6.15-9-686
Found kernel: /boot/memtest86+.bin
Updating /boot/grub/menu.lst ... done
Systeem zegt dat ie geen splash image kan vinden. Zou het daar aan liggen?

*** edit ****
Na opnieuw opstarten (verzoek van systeem) nope, geen weergave. Wel wordt het scherm overgeschakeld naar de graf mode maar er wordt niets getoond. Na een aantal seconden leeg scherm krijg ik dan mijn inlogscherm.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

`GooZ

  • Gast
Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #7 Gepost op: 2006/01/10, 18:30:15 »
Citaat van: Dennis
Kijk eens op planet gnome voor wat gstreamer nieuws :)
Kan er maar geen vinden :( En me abonneren op de RSS kost me ook al zoveel moeite aangezien ik elke dag al HEEL wat RSS feeds nakijk (waaronder die van Planet Ubuntu), maar eigenlijk vooral omdat ik extreem lui ben.
Sorry hiervoor, ik wilde gewoon even jullie EIGEN ervaringen weten (indien het al ge

Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #8 Gepost op: 2006/01/10, 19:58:25 »
@quick_snack:
Die splash image melding is voor grub splash images, niet boeiend in dit geval dus. Misschien is in dapper usplash op dit moment wel gewoons stuk :) Je zou eens kunnen kijken of de /etc/alternatives/usplash-artwork.so link nog wel klopt.

@`Gooz

`GooZ

  • Gast
Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #9 Gepost op: 2006/01/10, 20:01:20 »
Haha, ok bedankt voor de handige info ;)

Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #10 Gepost op: 2006/01/10, 20:52:45 »
Citaat van: Dennis
@quick_snack:
Die splash image melding is voor grub splash images, niet boeiend in dit geval dus. Misschien is in dapper usplash op dit moment wel gewoons stuk :) Je zou eens kunnen kijken of de /etc/alternatives/usplash-artwork.so link nog wel klopt.
familie@kajadamachine:/etc/alternatives$ ls -l usp*
lrwxrwxrwx 1 root root 34 2006-01-09 16:25 usplash-artwork.so -> /usr/lib/usplash/xubuntu-splash.so
familie@kajadamachine:/etc/alternatives$
Lijkt van wel, we wachten wel af. Vreemd dat er verder niet over te vinden valt op het engtl. forum.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #11 Gepost op: 2006/01/10, 22:00:20 »
En staat die xubuntu-splash.so er nog?

update-alternatives hem eens naar de standaard usplash en daarna weer een dpkg-reconfigure van de kernel-image. Misschien is de xubuntu usplash wel stuk :)

Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #12 Gepost op: 2006/01/11, 14:26:03 »
Citaat van: Dennis
En staat die xubuntu-splash.so er nog?

update-alternatives hem eens naar de standaard usplash en daarna weer een dpkg-reconfigure van de kernel-image. Misschien is de xubuntu usplash wel stuk :)
Je had gelijk, hij doeet het weer.

Bedankt!
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #13 Gepost op: 2006/02/27, 19:28:48 »
Zo, ik eindelijk ook op dapper :)
Wou al een tijdje opnieuw partitioneren en heb er maar meteen dapper op gezet. Heerlijk zoveel sneller als dapper is! Nu nog even m'n homedir terugzetten (4gb over rsync, traag...) en klaar :)

Offline mcgyver

  • Lid
Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #14 Gepost op: 2006/02/27, 20:07:41 »
geen last van bugs? Zelf zit ik te wachten op de "stabiele" versie.

`GooZ

  • Gast
Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #15 Gepost op: 2006/02/27, 20:37:20 »
Ik ga even wachten tot de eerste beta er is, voor ik overschakel. Dan zijn er namelijk nog maar enkele bugs, en weet ik dat ik rustig kan werken zonder vervelende errors.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #16 Gepost op: 2006/02/27, 20:50:49 »
Ik heb alleen de live-cd afgehaald en die ziet er toch veelbelovend uit. Voor de install-cd wacht ik liever tot de "Kwieke Woerd" gelanceerd wordt.
Ik formateer telkens mijn schijf wanneer ik er een nieuwe versie opzet en om de 6 maanden formateren is meer dan genoeg.
Trouwens dan zijn alle bugs er uit en is ie 100% stabiel (hopelijk).
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #17 Gepost op: 2006/02/27, 21:47:19 »
Dapper is stabiel genoeg :)

`GooZ

  • Gast
Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #18 Gepost op: 2006/02/27, 22:16:15 »
Nu al? Want ik overweeg sterk om de image al te downloaden en te installeren. Komt er nog een flight uit tussen nu en de beta?

Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #19 Gepost op: 2006/02/27, 22:24:48 »
Misschien

`GooZ

  • Gast
Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #20 Gepost op: 2006/02/27, 23:35:12 »
Ok.

Palomar

  • Gast
Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #21 Gepost op: 2006/03/01, 10:27:12 »
Ik heb het ook sinds een paar dagen geinstalleerd op 2 PC's. De eerste indruk is dat het al vrij stabiel is, maar al doende kom je wel wat dingetjes tegen. Bijv. icoontjes die soms niet laden bij het opstarten, bij ctrl+alt+backspace (X restarten) start X soms niet meer op, zoals al genoemd slecht werkende audioformaten en soms heb ik wel eens last van hangende gnome venstertjes.

Verder is het met Dapper ook vrij eenvoudig mogelijk om de XGL-desktop te draaien (gebaseerd op OpenGL met allemaal leuke effectjes). Na wat configuratiewerk kreeg ik het op beide PC's wel aan de praat (1 met ati en 1 met nvidia kaart), maar het is nog erg buggy en nog niet echt geoptimaliseerd. Maar het ziet er toch erg netjes uit :)

Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #22 Gepost op: 2006/03/01, 12:01:51 »
Ik heb XGL er weer vanaf gegooid, compiz is ellende vergeleken met metacity. Mplayer en totem haperen in xg en somige spelletjes (blobwars!) zijn altijd semi-transparant en dus niet te spelen.

Hopelijk is AIGLX wat beter :)

robert114

  • Gast
Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #23 Gepost op: 2006/03/07, 19:06:47 »
Ik gebruik dapper drake nu bijna een week... heb Xgl geinstalleerd en ik kan er maar niet vanaf blijven het is echt heeeel gaaf! helaas zijn er nog wel wat kleine probleempjes met XGL maarja het is ook nog maar heel erg experimenteel.

Weet iemand een goede how to om Xgl te installeren op kubuntu? heb voor xgl veel Gnome dingen gebruikt om het aan de praat te krijgen!

Verder moet ik zeggen dat ze niet stil zitten bij Ubuntu zo'n beetje elke dag rond de 50 update's!

Helaas heb ik nog wel enkele problemen zo mist Opera een aantal depencies en wil de multisync evolution plugin niet geinstalleerd worden. Ik krijg de volgende foutmelding:
libmultisync-plugin-evolution:
Depends: libedataserver1.2-6 (>=1.5.3) but it is not installable
Libedataserver1.2-6 is wel degelijk geinstalleerd op mijn systeem! Ik hoop dat Ubuntu deze probleempjes snel oplost... maarja met dat mega aantal update's per dag denk ik dat het niet lang zal duren!

Ervaringen met Dapper Drake
« Reactie #24 Gepost op: 2006/03/07, 21:06:53 »
file een bug over dat multisync ding :)