Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beeldfrequentie verhogen? Meer, meer, meer!  (gelezen 1697 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beeldfrequentie verhogen? Meer, meer, meer!
« Gepost op: 2006/09/03, 19:01:49 »
Ik heb op een oude IBM Aptiva 9910 monitor, de beeldfrequentie niet hoger gekregen dan 75 hz bij 800x600 (bij een 16 bits kleurdiepte). En dat zelfs pas na een handmatige aanpassing van de maximale verticale-sync (refresh)-waarde in xorg.conf naar 85.

Jammer, want Windows XP kan er 85 hz van koken op dat ouwe bakkie (het is dual boot). Ik heb al geprobeerd om de verticale sync waarde nog meer te verhogen (naar 95), maar dat had geen effect op de uiteindelijke keuzemogelijkheden in de GUI, helaas. Ik kon weer maximaal voor 75 hz kiezen.

Heeft iemand een tip? Ik wil 'm in Xubuntu namelijk ook graag op 85 hz hebben (bij 16 bits kleuren en 800x600 scherm). Hoger hoeft niet (durf ik ook niet!).

Groet, Pjotr.

dysan100

  • Gast
beeldfrequentie verhogen? Meer, meer, meer!
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/03, 20:15:52 »
Probeer eens in de terminal:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Met dit configuratie programma bak je een nieuwe xorg.conf.
Kies bij de monitor de advanced configuratie optie. Je kunt dan zelf de horizontale en verticale refresh waarden opgeven (je moet wel precies weten wat deze waarden zijn, misschien opzoeken op internet?).
Systeem herstarten en hopelijk heeft dit dan het gewenste effect.

Azalin

  • Gast
beeldfrequentie verhogen? Meer, meer, meer!
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/03, 23:32:15 »
modeline regels toevoegen aan je xorg is ook geen overbodige luxe als je naar een hogere frequentie wil... het programma gtf stelt je in staat om modeline regels aan te maken, deze kan je dan in je xorg configuratie plakken. Even googlen op modeline, xorg en ubuntu is ook geen overbodige actie :) want ik weet even niet precies meer of je die nu in meerdere plaatsen in je xorg.conf moet plakken...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beeldfrequentie verhogen? Meer, meer, meer!
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/04, 08:30:26 »
@dysan100:
Dat commando had ik al toegepast, maar zonder gevolg. Handmatige aanpassing van de xorg.conf gaf 3 hz verbetering (van 72 naar 75). Maar daar hield het mee op.

@azalin:
Ik zal het eens proberen. Maar ik vrees dat het open-bron-stuurprogramma van het ouwe videochipsetje, gewoon iets minder kan bereiken bij deze monitor dan het Windows-stuurprogramma. Ach ja, met 75 hz kan ik ook wel leven. Of liever gezegd, m'n kinderen moeten het er maar mee doen.... :-)

Groet, Pjotr.