Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi dongel  (gelezen 672 keer)

Wifi dongel
« Gepost op: 2015/12/02, 09:46:50 »
Ik heb een vraag ik heb op mijn server een wifi dongel aangesloten (dit omdat er geen mogelijk is om hem bedraad aan te sluiten)
Maar tijdens het opstarten wil mijn netwerk niet de lucht in gaan en pas als alles is opgestart dan pas wordt de wifi actief.

Is er een manier dat de dongel direct actief is na booten?
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: Wifi dongel
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/02, 10:45:28 »
Een ongeduldige klant... =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wifi dongel
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/02, 10:45:51 »
Het is je besturingssysteem wat je hardware aanstuurt, en hiervoor moet het besturingssysteem natuurlijk eerst de kans krijgen te booten, vooraleer de wifi dongel actief wordt.

Re: Wifi dongel
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/02, 11:41:23 »
Citaat
Een ongeduldige klant... =D
Klopt  ;)
Het is je besturingssysteem wat je hardware aanstuurt, en hiervoor moet het besturingssysteem natuurlijk eerst de kans krijgen te booten, vooraleer de wifi dongel actief wordt.
Dat vermoeden had ik al, maar ik denk ik vraag het ff na.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: Wifi dongel
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/02, 12:25:30 »
Het is je besturingssysteem wat je hardware aanstuurt, en hiervoor moet het besturingssysteem natuurlijk eerst de kans krijgen te booten, vooraleer de wifi dongel actief wordt.

Dat hangt van je Linux-versie af. Als je een distro met systemd gebruikt (waaronder bijv. Ubuntu 15.10 en hoger), dan kun je diensten vooraf inladen (preloaden) waaronder ook de netwerkdienst. Daarmee kun je dus al zorgen voor een 'vroege verbinding'.
Dat werkt zo: https://wiki.archlinux.org/index.php/Improve_boot_performance#Early_start_for_services
(de wiki is van Arch Linux, maar de instructie werkt op alle distro's met systemd, dus ook Ubuntu 15.10 en hoger) - Natuurlijk moet je wel de juiste dienst opgeven voor het netwerk (vervang upower door de juiste dienstnaam).

Re: Wifi dongel
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/02, 13:20:46 »
Het is je besturingssysteem wat je hardware aanstuurt, en hiervoor moet het besturingssysteem natuurlijk eerst de kans krijgen te booten, vooraleer de wifi dongel actief wordt.

Dat hangt van je Linux-versie af. Als je een distro met systemd gebruikt (waaronder bijv. Ubuntu 15.10 en hoger), dan kun je diensten vooraf inladen (preloaden) waaronder ook de netwerkdienst. Daarmee kun je dus al zorgen voor een 'vroege verbinding'.
Dat werkt zo: https://wiki.archlinux.org/index.php/Improve_boot_performance#Early_start_for_services
(de wiki is van Arch Linux, maar de instructie werkt op alle distro's met systemd, dus ook Ubuntu 15.10 en hoger) - Natuurlijk moet je wel de juiste dienst opgeven voor het netwerk (vervang upower door de juiste dienstnaam).
Ik heb Ubuntu 14.04.3 dus ik ga ervan uit dat het niet werkt.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: Wifi dongel
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/02, 13:29:36 »
Klopt, 14.04 werkt nog niet met systemd. In dat geval kun je dus ofwel 15.10 installeren, ofwel een andere distro met systemd, ofwel wachten op 16.04 volgend jaar en dan upgraden/installeren. En dan bovenstaande uitvoeren.

Re: Wifi dongel
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/02, 13:43:15 »
Klopt, 14.04 werkt nog niet met systemd. In dat geval kun je dus ofwel 15.10 installeren, ofwel een andere distro met systemd, ofwel wachten op 16.04 volgend jaar en dan upgraden/installeren. En dan bovenstaande uitvoeren.
Precies het wordt wachten tot 16.04.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: Wifi dongel
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/02, 20:11:14 »
Als je er niet optegen ziet om uw eigen custum-made kernel te compileren.....
Kan je deze zo maken dat alleen al je hardware is ingebakken.
Maw, gooi al die modulaire kernel-module's in de prullenbak, dat is een van de vertragingen.
Voordeel: Kernel geladen en alles werkt (snel).
Nadeel: Verander je maar een iets van je hardware, en je kan opnieuw beginnen vanaf de standaard kernel.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Wifi dongel
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/03, 13:05:36 »
Als je er niet optegen ziet om uw eigen custum-made kernel te compileren.....
Kan je deze zo maken dat alleen al je hardware is ingebakken.
Maw, gooi al die modulaire kernel-module's in de prullenbak, dat is een van de vertragingen.
Voordeel: Kernel geladen en alles werkt (snel).
Nadeel: Verander je maar een iets van je hardware, en je kan opnieuw beginnen vanaf de standaard kernel.
Het compileren van een nieuwe kernel-module lijkt mij te moeilijk, dus daar pas ik voor.
Toch bedankt voor de tip.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27