Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dvdrw  (gelezen 8238 keer)

Moos

  • Gast
dvdrw
« Gepost op: 2006/01/31, 23:03:47 »
ik heb nu 2 weken ubuntu (mijn eerste evaring met linux)
en ik ben helemaal verkocht, fijn om microsoft niet nodig te hebben
 al veel aan het lezen en spelen geweest maar een probleem heb ik nog niet kunnen oplossen, nl:
ik heb een interne lite-on dvd writer en die leest of schrijft geen dvd's
cd-roms herkent hij wel  
onder Lokaties-computer staat hij er wel bij; cd-rw/dvd

Gast

  • Gast
dvdrw
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/20, 21:29:59 »
hmm, ik heb hetzelfde probleem met mijn Benq DVD speler.
Onder Suse had ik hetzelfde, echter kon ik de DVD wel openen als root. Maar onder Ubuntu zelfs niet als root.

Denkt Ubuntu misschien dat het een CD speler is, ipv een DVD speler?

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/hdb3       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0

#Added by diskmounter utility
/dev/hda1 /media/hda1 ntfs ro,user,fmask=0111,dmask=0000 0 0

#Zelf aangemaakt, aandehand van diskmounter voorbeeld (hij vond alleen de C:/, maar ik heb ook D:/ en G:/)
/dev/hdb1 /media/hdb1 ntfs ro,user,fmask=0111,dmask=0000 0 0
/dev/hdb5 /media/hdb5 ntfs ro,user,fmask=0111,dmask=0000 0 0


hdc is de cd/dvd speler. Als ik er een cd in doe, dan mount hij netjes en zie ik de inhoud. Maar als ik een DVD erin doe, dan mount hij wel (icoontje op het desktop), maar zonder inhoud. Nautilus denkt op de cd te kunnen branden. (het is geen brander)


Is er misschien een manier om dit op te lossen (drivers veranderen?). Ik vind de terminal niet erg, heb er alleen weinig kennis van.
Geef maar aan als je meer output nodig hebt van mijn systeem.


Alvast bedankt,

Sven Moleman



(sorry dat ik zo kom binnenvallen)

SvenMoleman

  • Gast
dvdrw
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/20, 21:41:18 »
Ben nu aangemeld :P


maar in de logboek: /var/log/messages, zie ik dit staan als ik een DVD er in stop:

Feb 20 21:37:41 localhost kernel: [4321173.724000] cdrom: This disc doesn't have any tracks I recognize!

hmm, vaag, dit doet ie met zowel een eigen gebrande dvd (andere pc heeft een dvd brander, onder windows), maar ook met originele film dvd's

michiel

  • Gast
dvdrw
« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/21, 12:20:15 »
ik heb 1 lite-on dvd-schrijver en die doet alles perfect.
hier mijn fstab

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/hda3       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hda6       none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0
/dev/hdb1       /media/i  ntfs    nls=utf8,umask=0222 0       0
/dev/hda1       /media/c  vfat    iocharset=utf8,umask=000   0       0
/dev/hda5       /media/d  vfat    iocharset=utf8,umask=000   0       0

dvdrw
« Reactie #4 Gepost op: 2006/02/21, 13:12:51 »
#Zelf aangemaakt, aandehand van diskmounter voorbeeld (hij vond alleen de Chmm, maar ik heb ook Dhmm en Ghmm)
/dev/hdb1 /media/hdb1 ntfs ro,user,fmask=0111,dmask=0000 0 0
/dev/hdb5 /media/hdb5 ntfs ro,user,fmask=0111,dmask=0000 0

intersting, kun je de uitvoer van het commando 'sudo fdisk -l' (dat is een kleine L) eens meesturen. diskmounter zou deze namelijk ook gewoon moeten herkennen...

SvenMoleman

  • Gast
dvdrw
« Reactie #5 Gepost op: 2006/02/21, 19:35:16 »
Bedankt.


Citaat van: Dennis
#Zelf aangemaakt, aandehand van diskmounter voorbeeld (hij vond alleen de Chmm, maar ik heb ook Dhmm en Ghmm)
/dev/hdb1 /media/hdb1 ntfs ro,user,fmask=0111,dmask=0000 0 0
/dev/hdb5 /media/hdb5 ntfs ro,user,fmask=0111,dmask=0000 0

intersting, kun je de uitvoer van het commando 'sudo fdisk -l' (dat is een kleine L) eens meesturen. diskmounter zou deze namelijk ook gewoon moeten herkennen...
Toch herkende hij alleen mijn "C" schrijf (dat is op een andere hardeschrijf dan de 2 andere, die staan nl op dezelfde hardeschrijf als ubuntu).

Citaat van: Terminal
sven@stampertje:~$ sudo fdisk -l
Password:

Schijf /dev/hda: 41.1 GB, 41110142976 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 4998 cylinders
Eenheden = cylinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes

 Apparaat Boot      Start         Einde    Blokken  Id  Systeem
/dev/hda1   *           1        4997    40138371    7  HPFS/NTFS

Schijf /dev/hdb: 40.0 GB, 40020664320 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 4865 cylinders
Eenheden = cylinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes

 Apparaat Boot      Start         Einde    Blokken  Id  Systeem
/dev/hdb1   *        1291        3591    18482751    7  HPFS/NTFS
/dev/hdb2            3592        4864    10225372+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/hdb3               1        1290    10361893+  83  Linux
/dev/hdb5            3592        4864    10225341    7  HPFS/NTFS

Partitietabel ingangen zijn niet in schijfvolgorde
@michiel
En ik al eens uw fstab vergelijken.

edit: hmm, zijn exact hetzelfde :P :/

michiel

  • Gast
dvdrw
« Reactie #6 Gepost op: 2006/02/21, 21:50:40 »
mja bizar, had het ook al gezien.
het enigste waar ik nog aan denk is dat mijn DMA op aan staat, maar normaal zou dat niets mogen uitmaken;

SvenMoleman

  • Gast
dvdrw
« Reactie #7 Gepost op: 2006/02/21, 22:46:17 »
Citaat van: michiel
mja bizar, had het ook al gezien.
het enigste waar ik nog aan denk is dat mijn DMA op aan staat, maar normaal zou dat niets mogen uitmaken;
Ik kan het altijd proberen.

Maar wat is DMA ?  :oops:

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
dvdrw
« Reactie #8 Gepost op: 2006/02/21, 23:07:35 »
DMA = direct memory access. Je kan dit aan zetten in Breezy (veel sneller), makkelijk te vinden in Google, maar dit is inderdaad niet het probleem.

Maar ook via Google: (lite-on dvd linux kernel)

http://64.233.179.104/search?q=cache:jIOp_xYvVYsJ:forums.gentoo.org/viewtopic.php%3Ft%3D247459+lite-on+dvd+writer+linux+kernel&hl=nl&gl=be&ct=clnk&cd=6

Ik zou om het eenvoudig te jouden gewoon eens een andere kernel installeren.
Sys -> adm -> synaptic.
Zoek naar linux-image. Indien je een pentium hebt, neem dan eens een andere i868 of i386 versie naargelang wat je draait of probeer eens een smp versie. Anders vrees ik dat je zelf zal moeten compileren en de juiste opties in de configuratie in de kernel bakken. Maar daar hoe ik mij eerlijk gezegd zelf ook niet mee bezig :/

Laatste optie: gebruik Dapper, die heeft kernel 2.6.15-15-686. (Zit niet in Breezy)
Als alles goed gaat, gewoon overal in /etc/apt/sources.lst vervanden door dapper (search and replace). save en sudo apt-get update dan sudo apt-get dist-upgrade.

(Hoop echt dat een gewone voorgebakken kernel van Breezy het zal doen :))

michiel

  • Gast
dvdrw
« Reactie #9 Gepost op: 2006/02/21, 23:11:50 »
DMA is direct memory acces.
dan hoeven een deel van de gegevens niet langs de processor te passeren. (simpel uitgelegd)

maar Dennis zal waarschijnlijk een goede manier weten om dat te doen. Ik heb dat via Automatix gedaan, maar daar zijn ze hier op dit forum niet zo'n fan van.

Dus wacht even op Dennis, misschien weet die raad.

maar misschien is het beter dat je dit eerst probeert:

als ik het goed voor heb, dan heb je 2 cd-devices.
trek die cd-rom eens uit en zorg dat je dvd aan het uiteinde van de kabel zit en op master staat.
kijken wat ie dan doet.

ik weet niet of je je kast van je pc al eens hebt opengedaan, zo neen, laat het me dan eerst weten, dan help ik je een handje.

SvenMoleman

  • Gast
dvdrw
« Reactie #10 Gepost op: 2006/02/21, 23:31:14 »
Bedankt allemaal.


Ik heb op dit moment maar 1 speler, namelijk een DVD speler, geen elke andere drive, op 2 hardeschrijven na, zit niets meer op de IDE poort.
Echter kan ik in Ubuntu alleen CD's lezen, en geen DVD's. (zowel als user als root)
Dus aan de ene kant werkt hij wel , maar aan de andere kant niet helemaal. Dat is het vreemde.

Ik zag ergens dat ik Kernel i386 draai, kan dat? Ik heb een Pentium 4 1,8, dus welke zou ik kunnen draaien? (heb hier erg weinig verstand van, mijn linux ervaring is tot nu toe alleen grafisch werken, met gui's, maar niet met technische woorden) (Ben niet vies van de terminal, dat wil ik graag leren)

Het enige dat ik kan vinden in ubuntu is dat ik een Benq DVD 16x speler heb.

DMA zal het idd niet zijn, dus ik ga die kernel eens proberen en ik wacht nog wel op meer reacties.

Onzettend bedankt tot nu toe!

SvenMoleman

  • Gast
dvdrw
« Reactie #11 Gepost op: 2006/02/21, 23:47:00 »
Heb nu de:
Linux-image-2.6.12-12-686 en
Linux-image-686

geselecteerd.

Nu is Grub netjes aangepast (netjes Ubuntu!) en na het starten van Ubuntu met de nieuwe kernel, valt mij op dat Xorg/X11 niet meer start. ohja, logisch, nieuwe kernel, dus mijn nvidia driver zijn niet meer aanwezig. Geen nood, we hebben Vesa nog ;)

Maar ik kan nog steeds geen DVD lezen, de inhoud is volgens nautilus/gnome leeg :(

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
dvdrw
« Reactie #12 Gepost op: 2006/02/22, 09:21:31 »
Dan een van mijn andere opties proberen, die iets minder leuk zijn :/

SvenMoleman

  • Gast
dvdrw
« Reactie #13 Gepost op: 2006/02/22, 19:19:05 »
Ik ben al wijzer geworden.

Door zelf in de terminal /dev/cdrom (of /dev/dvd, die bestaat blijkbaar ook, komen bijde op hdc uit, dus /media/cdrom0) mount, dan doet hij het wel :D Ik kan dan CD-roms en DVD-roms lezen :D

Maar nu zou het dus kunnen zijn dat Ubuntu de cd/dvd niet goed mount. Weten jullie suggesties?
Als ik de dvd-rom er in stop, dan verschijnt het icoontje op mijn desktop, als ik daarop klik komt nautilus in een 'map' om een cd te branden ("burn:///"), maar ik heb geen brander :S (vandaar dat die leeg is). Als ik dan naar /media/cdrom0 ga, dan is die leeg. Pas na het zelf mounten in de terminal, doet ie het.

Dus lijkt mij dat Ubuntu met een DVD-rom niet goed mount, en met een CD-rom wel.


Edit: zelf mouten op /dev/hdc werk ook. Kan ik op een 1 of andere manier de manier van mounten veranderen die ubuntu/gnome gebruikt?

Offline Ramana

  • Lid
dvdrw
« Reactie #14 Gepost op: 2006/02/25, 11:55:51 »
Beste mensen, ook ik heb problemen met mijn DVD-drive. Het lukt mij niet om een DVD+R te branden.  Eerder (Mandriva) had ik een backup gemaakt op een DVD-RW, nu (Ubuntu) kan ik de DVD niet lezen. Branden is nu wel gelukt met Nero, maar het mounten gaat niet goed: ' geen medium gevonden'. Zowel voor CD's als DVD. Mijn andere CD drive werkt prima. Heb DMA aangezet.  Vreemd: mount /media/cdrom geeft: geen medium gevonden, terwijl er een cd inzit.

Offline Ramana

  • Lid
dvdrw
« Reactie #15 Gepost op: 2006/02/25, 12:08:24 »
aanvulling: na reboot werkt het nu wel, zowel voor CD als DVD (Ik heb intussen wel de kernel ge-update)

..... toch zit er iets niet lekker, als ik het herhaal werkt het ineens weer niet. Het icoontje verschijnt niet meer op de desktop .....

Offline Ramana

  • Lid
dvdrw
« Reactie #16 Gepost op: 2006/02/25, 13:06:13 »
Nog een aanvulling: na reboot mounten cd' s en dvd's prima tot ik er een dvd in stop die eerder fout is gegaan. Die meld zich als een lege dvd (is bijna 100% vol, maar nog uitbreidbaar). Nadat ik die eruitwerp, kan ik geen CD's of DVD meer lezen.  Het icoontje op het buraublad verschijnt niet meer. Na reboot is alles weer OK.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
dvdrw
« Reactie #17 Gepost op: 2006/02/25, 14:20:49 »
Ik vrees dat het eerder aan HAL zal liggen. Er is een volledige nieuwe 'filosofie' in Dapper qua HAL en mounten. Indien je wacht tot April dan zal alles werken naar behoren. (Hoop ik). Of je stapt nu reeds over op Dapper. Je zal wel af en toe eens een fout(je) tegenkomen :/

Offline Ramana

  • Lid
dvdrw
« Reactie #18 Gepost op: 2006/02/25, 18:37:03 »
Zappa, ik ben op een andere partitie al met dapper begonnen. Ziet er goed uit. Helaas lukt het mij nog niet om Lives te installeren. Welke bestanden of metapakket moet ik installeren om te kunnen werken met ' configure' , ' make' en 'make install' ?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
dvdrw
« Reactie #19 Gepost op: 2006/02/25, 18:50:12 »
Zou moeten werken na
sudo apt-get install build-essential

dvdrw
« Reactie #20 Gepost op: 2006/02/25, 21:13:43 »
Voor Lives zijn ook .deb pakketten beschikbaar - Ubuntu zal deze wegens patentdingen nooit kunnen verspreiden, maar de Lives ontwikkelaar heeft ze wel.

Offline Ramana

  • Lid
dvdrw
« Reactie #21 Gepost op: 2006/02/26, 08:17:05 »
Bedankt. ik ga build-essentials installeren. De .deb van Lives wil niet in Dapper (conflict met aalib en slang1)

SvenMoleman

  • Gast
dvdrw
« Reactie #22 Gepost op: 2006/03/10, 22:42:48 »
Nou, raad eens ;)

Net een update gekregen (draai nu Dapper) en mijn DVD speler word volledig ondersteunt. Als ik de DVD er in stop, voila, een icoontje, dubbel klik en ik zie de inhoud van de DVD.

Ik zag dat ik nu kernel 2.6.15-18 draai. Hartstikke mooi!