Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op gecrashte pc  (gelezen 1230 keer)

Linux op gecrashte pc
« Gepost op: 2007/04/27, 19:42:07 »
mijn broer zijn pc was gecrasht door XP en ik wou er linux op zetten. De install liep foutloos, maar als ik wil booten zegt hij "Hard Disk boot sector invalid" ofzo, is de bootsector kapot of kan ik iets doen waardoor zijn pc toch nog kan werken?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Linux op gecrashte pc
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/27, 20:00:16 »
Heb je ook fouten als je een andere live cd probeert? Bijv. 6.06 of 6.10?
Wat was de reden van de crash?

Heb je met de andere cd's ook fouten, en de oorzaak van de crash is onduidelijk, dan zou ik beginnen met het testen van de harde schijf.
Dit kan vanaf de live cd met "smartmontools"
Er staan ergens anders op dit forum wel een aantal commando's die je uit kan voeren.

Kijk ook op de site van de fabrikant voor een testprogramma.
Die moet je vaak op een floppy of cd zetten en daarvan opstarten.
Zie ook hier

Worden er met deze tests geen fouten gevonden, dan kan je memtest86+ draaien vanaf de live cd om te kijken of het geheugen nog goed is. Kapotte reepjes geheugen kunnen ook voor dit soort fouten zorgen, al heb je dan vaak wel meer fouten zoals vastlopen tijdens de installatie.

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Linux op gecrashte pc
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/27, 20:12:20 »
Ik heb gisteren en vandaag dezelfde foutmelding gehad. Bij mij was de IDE-kabel blijkbaar gewoon versleten. Die is vervangen en alles werkt weer owkeej.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Linux op gecrashte pc
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/28, 09:06:29 »
eventjes vermelden: mijn broer zijn pc is een laptop, dus een ide-kabel zal iets moeizamer gaan

ook kon hij de live-cd niet opstartne, er kwam een bruinachtig scherm op met muis, en dan later links een wit kader (feisty)

Linux op gecrashte pc
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/28, 09:16:30 »
euhm, ik zit hier net dapper te booten (live-cd) en ik hoor toch al de opstart-tune

nog eventjes geduld

edit: hier freezed hij bij het opstartscherm (met de laadbalk)

Linux op gecrashte pc
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/30, 09:48:49 »
euhm, ivm die error, (hard disk boot sector invalid), bij mij was het omdat ik geen bootflag had gezet.