Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie onzuiver geworden, waarom en correctie mogelijk hoe  (gelezen 574 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Partitie onzuiver geworden, waarom en correctie mogelijk hoe
« Gepost op: 2016/06/23, 15:54:53 »
Unable to access PROEF-NTFS, dit is partitie /dev/sdb4(ntfs), zie bijlage.

Op die harde schijf /dev/sdb staan de partities /dev/sb1(ext4)=Ub-root;  /dev/sb2=swap;  /dev/sdb3(ext4)=Ub-home, deze zijn wel nog steeds toegankelijk.
/dev/sdb4(ntfs) echter niet!!
Tevens blijkt volgens Gparted ook nog eens vol geraakt te zijn (/dev/sdb4= used = size=106.23 GiB), merkwaardig!!
 
Waarom en waardoor kan dit gebeurd zijn en wat is een eventuele remedie, zie bijlage?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Partitie onzuiver geworden, waarom en correctie mogelijk hoe
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/23, 17:24:04 »
Externe schijf: aankoppelen in Windows en alsnog "veilig verwijderen" in diezelfde Windows. Voortaan niet meer vergeten wanneer je 'm in Windows gebruikt. ;)

Interne schijf met Windows erop: volledig afsluiten i.p.v. slaapstand. Windows 10: getruukte snelle opstart uitschakelen (afsluiten is dan slaapstand).
« Laatst bewerkt op: 2016/06/23, 17:26:52 door Pjotr »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Partitie onzuiver geworden, waarom en correctie mogelijk hoe
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/23, 19:59:32 »
Dit gebeurd als je de schijf lostrekt zonder eerst via software te ontkoppelen,
en ja dit software matige moet altijd gebeuren.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Partitie onzuiver geworden, waarom en correctie mogelijk hoe
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/23, 21:53:03 »
Jan 1100: Er valt niets "er uit te trekken". Het is een INTERNE schijf, die nu niet meer toegankelijk is.
Pjotr: ik heb een dual boot systeem met Ubuntu14.04 (op SSD /dev/sda5) en Windows10 (op /dev/sda1) en die onzuivere onbenaderbare is schijf is /dev/sdb4 met  partitie PROEF-NTFS.
Het zou dus kunnen dat ik onder W10 fout gemaakt heb?

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Partitie onzuiver geworden, waarom en correctie mogelijk hoe
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/23, 22:22:31 »
Dat je vooraf moet ontkoppelen is mij bekend, bv een usb-stick er uit trekken dan vooraf ontkoppelen.
Maar in mijn geval heb ik zowel onder W10 als onder Ubuntu14.04 gekeken naar die disk (als ik me juist herinner, is er ergens een event log?) en wellicht niet ontkoppelt alvorens W10 af te sluiten.
Ik tik deze reactie in op mijn laptop, die niet meer benaderbare disk zit in een andere pc. Morgen kijken wat e doen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Partitie onzuiver geworden, waarom en correctie mogelijk hoe
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/23, 22:39:45 »
Windows doet om sneller te zijn,
windows sluit  het bestandsysteem niet meer af.
dus in windows moet je dit uitzetten.
Daarom heeft linux daar problemen mee.
Ben alleen de naam kwijt van de instelling, google op dit.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Partitie onzuiver geworden, waarom en correctie mogelijk hoe
« Reactie #6 Gepost op: 2016/06/24, 13:44:26 »
Pjotr: mijn dank!
Onder W10 was die "onzuivere" ntfs partitie wel gewoon benaderbaar en bleek genaamd "image-file", die de gehele partititie opeiste. Met GParted deleted en opnieuw voorzien van ntfs leeg.
Bleek daarna wel benaderbaar vanuit Ub14.04.3 d.w.z. werd na start Ub nu wel gekoppeld.
Het probleem is daarmee gedeeltelijk opgelost, blijft over wat er nu gebeurd is, m.a.w. heeft Ubuntu zoiets als een "event.log"?
Ik heb daarmee ervaring in bv. de FRITZ-Box, een ADSL modem-router. 

Re: Partitie onzuiver geworden, waarom en correctie mogelijk hoe
« Reactie #7 Gepost op: 2016/06/24, 19:39:07 »
Ja Ubuntu houd ook logs bij.
Deze zij makkelijk op te vragen en te lezen met "Systeemlogboek".
Typ in de Dash ' log ' en je zou het al moeten kunnen vinden.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Partitie onzuiver geworden, waarom en correctie mogelijk hoe
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/04, 22:41:14 »
Pjotr: Inderdaad werd Windows niet goed afgesloten en werden ALLE ntfs partities onbenaderbaar.
De partities met EXT4 (file-system) hadden er geen last van.
Met de commando-prompt(Adm), waarin commando <shutdown -s> ging het wel goed.
Zou dat ook altijd het geval zijn?

Nog zo'n vraag over de Terminal(CLI) in Ubuntu: hoe kun je  eerder gebruikte commando's (vooral lange reeksen) sneller weer opnieuw vinden, dan nu mogelijk is door ze terug te halen met pijltjes, naar boven of beneden, op toetsenbord?

Offline Nero

  • Lid
Re: Partitie onzuiver geworden, waarom en correctie mogelijk hoe
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/06, 20:56:51 »
CTRL-r en een string van het gezochte commando typen.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Partitie onzuiver geworden, waarom en correctie mogelijk hoe
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/08, 22:27:36 »
Nero: kort door de bocht
CTRL -r .  Is dit toets CTRL indrukken o toetsen bord?
en hoe dan -r  intypen in de Terminal?
Tenslotte als je een lang commando met vele opties moet opgeven in een string kan dat dan bijvoorbeeld met rsync * ? Bedoeld het commando rsync --delete --link-dest=/media/... etc nog wel 20 karakter meer.
Dat telkens opnieuw intikken levert al snel "spel fouten" omdat elke letter en symbool moet kloppen.
Wil je het nog eens nader uitleggen?

Offline Nero

  • Lid
Re: Partitie onzuiver geworden, waarom en correctie mogelijk hoe
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/09, 00:07:28 »
CTRL-r betekend: Control toest indrukken, en terwijl je die ingedrukt houdt op de letter r

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie onzuiver geworden, waarom en correctie mogelijk hoe
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/09, 08:35:44 »
Nero: kort door de bocht
CTRL -r .  Is dit toets CTRL indrukken o toetsen bord?
en hoe dan -r  intypen in de Terminal?
Tenslotte als je een lang commando met vele opties moet opgeven in een string kan dat dan bijvoorbeeld met rsync * ? Bedoeld het commando rsync --delete --link-dest=/media/... etc nog wel 20 karakter meer.
Dat telkens opnieuw intikken levert al snel "spel fouten" omdat elke letter en symbool moet kloppen.
Wil je het nog eens nader uitleggen?
Als je een lang commando hebt dat identiek blijft, dan plaats je dat beter in een script of in een alias: dan kan dat commando uitgevoerd worden door de korte naam van het script of de alias in te typen.

Ctrl+r is eerder bedoeld om commando's die je niet zo lang geleden hebt gebruikt, vlug opnieuw te kunnen oproepen om te hergebruiken, eventueel na lichte aanpassingen. Het gebruik is als volgt:

- Type Ctrl+r, en dan enkele letters van het commando dat je zoekt: een commando dat voldoet, verschijnt. Door opnieuw Ctrl+r in te drukken, verschijnen eventuele andere commando's die ook voldoen aan wat je zoekt.
- Met pijltje rechts of links komt het commando aan de prompt: je kan het eventueel aanpassen en uitvoeren
- Pijltje naar boven of naar beneden brengt je aan de prompt, met het vorige of volgende commando dat vroeger werd uitgevoerd.
- Enter voert het commando onmiddellijk uit