Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitioneren voor installeren  (gelezen 1185 keer)

Partitioneren voor installeren
« Gepost op: 2007/09/10, 22:33:07 »
Beginnersvraag: ik heb ervaren dat SuSE een voorstel doet voor partitionering, en zichzelf naast  WinXP installeert op ongeveer de helft van de disk, in eigen partities.
Later heb ik die partities gebruikt voor Ubuntu. Draait  goed.

Nu wil ik de volgende computer dual boot xp-ubuntu maken.
Nu begrijp ik dat je voor het installeren van Ubuntu een vrije partitie moet creeren, en die onderverdelen in minimaal een / en een swap partitie, liefst ook nog een /home.
Is that all there is to it? Is de eis, dat de /-partitie moet beginnen in de eerste (wat is het?) 1048 sectors van de schijf  inmiddels achterhaald.?
Met andere woorden: even met  PartitionMagic in XP 60 Gig vrij maken, die partitioneren als voorgeschreven, en installeren maar?
Groeten,
Nico
When you're feeling rotten, there's something you've forgotten
and that's: to laugh and dance and smile and sing....

Partitioneren voor installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/10, 22:58:39 »
Als je hier op het forum wat rondsnuffeld dan wordt PartitionMagic afgeraden omdat hiermee wel eens wat durft mislopen.
Lees daarom even dit: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie .
Hierin staat een link naar een document voor het partitioneren: https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/Schijfindeling
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Partitioneren voor installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/11, 00:20:12 »
Ik heb dat artikel gelezen, maar dat gaat over een nieuwe schijf. Ik wil op een bestaande XP-schijf 60 Gig vrijmaken als free space, maar weet dus niet of daar verdere eisen aan gesteld worden.
When you're feeling rotten, there's something you've forgotten
and that's: to laugh and dance and smile and sing....

Offline Menno_

  • Lid
Partitioneren voor installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/11, 02:03:52 »
De volgende iso fii downloaden:
http://downloads.sourceforge.net/gparted/gparted-livecd-0.3.4-8.iso?modtime=1182962209&big_mirror=0
cd van bakken, in de pc en ervan opstarten (lees de instructies op het scherm als het opstarten niet volautomatisch gaat).
Asl alles goed gaad sta je meteen in een grafische omgeving waarmee je je HD kunt herpartitioneren. Ntfs  nu kleiner maken en zorgen dat je minstens 10GB (30 is goed en 60 is nog beter) vrij hebt. Dat hoef je verder niet te partitioneren, want als je nu afsluit (check even of windows het nu nog doet) en opstart met de ubuntu-live-cd kan je de installer zeggen de vrije ruimte te nemen. De installer doet dan de rest voor je. :)
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline mcgyver

  • Lid
Partitioneren voor installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/11, 12:53:43 »
Ben het met Menno eens. Nog een toevoeging: als je de alternate cd gebruikt en kiest voor handmatige installatie kan je zelf de partities indelen en een naam geven. Dan kan je je /home ook apart zetten. Kies je voor vrije ruimte zelf indelen, krijg je geen aparte /home. Ik raad je wel een aparte /home aan. Dat zelf partitioneren kan trouwens ook via de live cd, ik vind het daar wel ietsje lastiger,maar dat is misschien een kwestie van smaak. Heb je een pc met weinig geheugen dan is de alternate cd wel het meest aangeraden.

Offline vanadium

  • Lid
Partitioneren voor installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/11, 17:09:18 »
Zelf raad ik géén aparte home partitie aan, en zeker niet bij "kleine" volumes van 60 GB. Dan wordt je beschikbare ruimte meest efficient gebruikt, en kom je nooit voor situaties waarbij je je /home wil verkleinen om wat meer aan je systeem te geven of omgekeerd. Op een desktop met verschillende harde schijven zou ik dat wel eventueel doen. Het belangrijkste is dat je steeds een goede backup hebt van je eigen gegevens. Een systeem kan je herinstalleren, je eigen gegevens zijn daarentegen onherroepelijk verloren als je geen reservekopie hebt.

Offline mcgyver

  • Lid
Partitioneren voor installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/11, 18:22:27 »
Vandaar aparte /home. Maar je hebt gelijk als je zegt dat het niet erg efficiënt is bij kleine schijven. Ik moet wel zeggen dat ik het al deed bij 40 gb schijven. Ik had wel een (relatief) grote fat32 partitie waar ik "mijn documenten" naar had verplaatst. Ik had dus geen dubbele huishouding.

Offline vanadium

  • Lid
Partitioneren voor installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/11, 21:50:03 »
mcgyver, een aparte home is geen excuus voor geen backup! Maar inderdaad, met een aparte home blijven je gegevens intact als er iets gebeurt met de / partitie. Die veiligheid is relatief: als de schijf het begeeft (en elke schijf begeeft het ooit), dan zijn zowel / als /home verloren. Dat je de data op een fat partitie wil bewaren voor uitwisseling met Windows is natuurlijk een goede reden om er een afzonderlijke partitie op na te houden.

Partitioneren voor installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/12, 01:31:59 »
Menno had gelijk. De GPARTED Live CD maakte mooi 60 Gig vrij, waarna de installatie als een zonnetje verliep.
Ook aan de andere meedenkerds: dankie dankie!
Groeten,
Nico
When you're feeling rotten, there's something you've forgotten
and that's: to laugh and dance and smile and sing....

Offline vanadium

  • Lid
Partitioneren voor installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/12, 13:11:16 »
Mooi dat dit vlot verliep, maar mcgyver had ook gelijk, hoor. Standaard installeert ubuntu met één / en één swap (Menno's suggestie). Als je een aparte /home partitie wil, dan moet je handmatig partitioneren (mcgyver's suggestie).

Offline mcgyver

  • Lid
Partitioneren voor installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/13, 10:16:08 »
Citaat van: vanadium
mcgyver, een aparte home is geen excuus voor geen backup!
Klopt. En ik blijf het maar uitstellen, die backup. :(