Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) Thunderbird wil niet meer starten  (gelezen 1576 keer)

(opgelost) Thunderbird wil niet meer starten
« Gepost op: 2012/02/16, 18:54:36 »
De vorige dagen kreeg ik een melding dat er een nieuwe versie van Thunderbird klaar was voor installatie (versie 10.0.1).
Wanneer ik echter op de installatieknop drukte bleef het installatievenstertje op het scherm staan, zodat ik moest afsluiten na lange tijd ...
Na twee vergeefse pogingen dacht ik de nieuwe versie via de website te downloaden (tar.bz2 file) en zo te installeren.
Ik volgde een suggestie, gevonden op een forum, via de terminal:
sudo tar -xf thunderbird-10.0.1.tar.bz2 -C /usr/local/lib/
en
ln -s /usr/local/lib/thunderbird/thunderbird /usr/local/bin/thunderbird
Vanaf dat ogenblik kan ik Thunderbird niet meer opstarten.
Ik krijg steeds een crashrapport ...
Ik heb Thunderbird al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd via Softwarecentrum en ook via Synaptic, maar niets schijnt te helpen.
Wie kan mij op weg zetten ...?
Dank bij voorbaat !

Ubuntu Oneiric
« Laatst bewerkt op: 2012/02/19, 13:17:05 door shadoogie2960 »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Thunderbird wil niet meer starten
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/16, 19:12:47 »
Ik heb Thunderbird al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd via Softwarecentrum en ook via Synaptic, maar niets schijnt te helpen.

Heb je daarbij ook de (verborgen) .Thunderbird-map in je Persoonlijke map verwijderd (of hernoemd, zodat je hem altijd weer kunt gebruiken mocht er iets 'mis' gaan) voordat je opnieuw installeerde ?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Thunderbird wil niet meer starten
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/16, 20:31:09 »
Wanneer je het start in een terminal venster door thunderbird in te tikken, krijg je dan een foutmelding en zo ja, welke?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: (opgelost) Thunderbird wil niet meer starten
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/16, 20:37:09 »
Bedankt, Ron en Mikkel !
Ook via de terminal gaf hij dezelfde foutmelding.
Maar ik had inderdaad  enkel de verwijzing .MozillaThunderbird verwijderd, maar niet de map .Thunderbird.
Dat deed het 'm !
Eigenlijk wel heel raar: nadat ik alles verwijderd had (software verwijderd en map .Thunderbird hernoemd), kon ik TOCH via de terminal Thunderbird opstarten ? !

Nu nog alle mails terughalen en m'n adresboek opnieuw importeren en we kunnen hopelijk weer mailen !  :lol:
« Laatst bewerkt op: 2012/02/16, 20:39:31 door shadoogie2960 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: (opgelost) Thunderbird wil niet meer starten
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/16, 20:47:33 »
Bij het starten van Thunderbird wordt gekeken, of de map .thunderbird bestaat in je home map.
Bestaat deze niet, dan wordt deze aangemaakt met de default waarden e.d.,
bestaat deze wel, dan wordt deze gebruikt.
Is deze map leeg, dan weet het programma blijkbaar niet meer wat te doen :lol:

edit toevoeging: voor een backup het het voldoende, om alleen deze map te copyeren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: (opgelost) Thunderbird wil niet meer starten
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/17, 16:41:56 »
... ben nog niet helemaal klaar ...
Omdat ik met imap werk in plaats van met pop, heb ik al m'n mails nog. Ik moest dus in feite niets 'terugzetten'.
Maar ik zoek nog naar een middel om het starten van Thunderbird via Unity klaar te krijgen.
Ik kan nu wel via de terminal in Thunderbird geraken - en als ik dan in de unity-balk de starter vastzet, dan heb ik geen 'icoon' en telkens ik Thunderbird opstart, komt er een nieuw startericoontje bij (zonder afbeelding van thunderbird!) ...?
Hoe los ik dit op ?
Bedankt voor jullie reacties !

Re: (opgelost) Thunderbird wil niet meer starten
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/19, 13:16:21 »
Na wat opzoekwerk op de Unity-website is het me gelukt om een juist .desktop-bestand aan te maken.
Wat wel blijft, is de regelmatige melding dat er een update is voor thunderbird en als ik die wil installeren blijft het venstertje staan met de 'lopende balk' ... en de update stopt niet !???