Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Plots uitvallen comp!  (gelezen 6526 keer)

- Nixo -

  • Gast
Plots uitvallen comp!
« Gepost op: 2006/09/24, 18:12:23 »
Heey mensen,

Ik heb even een vraagje, eigenlijk een probleem :) Als ik de wat grafischer spellen speel dan heb ik soms dat mijn systeem na een tijdje uit zichzelf uitschakelt. Ik had dit ook onder windows XP. Ik dacht eerst dat het door het warme weer kwam maar nu heb ik het ook als het niet zo warm is. Mischien dat het door mijn grafische kaart komt maar dat weet ik niet zeker. Heb een Nvidia Geforce 6200 128 MB. Hebben jullie nog enig idee? Als jullie wat meer specs nodig hebben geef dan maar een schreeuw!

Nico

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Plots uitvallen comp!
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/24, 18:17:11 »
Computer valt uit... bedoel je daarmee dat de computer helemaal uitvalt? of dat alles gewoon blijft hangen en je een zwart scherm krijgt?

Als het ook onder XP voorkwam is het waarschijnlijk een hardwareprobleem.

Misschien kan je proberen om je Grafische kaart een beetje te onderklokken of om extra koeling aan te schaffen voor je grafische kaart.

Je kan je nvidia kaart onderklokken met het programma nvclock
zoek naar en installeer via synaptic of via de terminal nvclock-gtk

(terminal: sudo apt-get install nvclock-gtk)

en voer daarna het programma nvclock-gtk uit door nvclock-gtk te typen

haal de snelheden een paar tikjes naar beneden en test een paar dagen of het systeem stabieler werkt... eventueel achteraf nog wat verder naar beneden doen totdat je geen problemen meer hebt...

als het na een heel stuk lager te zetten nog altijd niet werkt, dan ligt het waarschijnlijk aan iets anders...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

- Nixo -

  • Gast
Plots uitvallen comp!
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/24, 18:19:35 »
Ik heb verder eigenlijk geen performance problemen. Als het ermee ophoudt gaat gewoon de hele computer uit. Dus geen freeze ofzo. Ik dacht zelf eerst dat ie mischien te warm wordt mischien een koeler dan wel handig want dat heeftdie van mij niet. Of ik koop een nieuwe kaart met koeler erop gebouwd. Maar met nvclock krijg ik dan ook de temp omlaag?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Plots uitvallen comp!
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/24, 18:24:11 »
Citaat van: - Nixo -
Maar met nvclock krijg ik dan ook de temp omlaag?
Als je de kloksnelheid / doorvoersnelheid van je grafische kaart omlaag zet, dan geeft deze automatisch minder warmte af, 1 Mhz op je grafische kaart meer of minder kan het verschil maken tussen een kaart die constant crashed, en een kaart die stabiel blijft draaien
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

- Nixo -

  • Gast
Plots uitvallen comp!
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/24, 18:30:46 »
Is er ook een applet om de temperatuur van je videokaart in de gaten te houden?
Dan kan ik dat meteen even in de gaten houden.

Offline mcgyver

  • Lid
Plots uitvallen comp!
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/24, 18:37:11 »
Denk ook aan geheugengebrek in combinatie met minder stabiele voeding. Ik had op mijn amd 64 dezelfde problemen. Een nieuwe kwaliteitsvoeding heeft het probleem opgelost. Een half jaar geleden heb ik er 512 mb bij gezet op de 1024 die er reeds was (had ze gewoon in huis liggen en deed er niets mee). Toen ik ze weer eruit haalde 2 weken geleden viel ie weer uit. Moest ze terugzetten terwijl hij het eerder bijna 8 maanden zonder had gedaan. Rara?

- Nixo -

  • Gast
Plots uitvallen comp!
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/24, 18:49:11 »
Hmmm als ik em 1 Mhz terugzet en later het progje weer open staat ie weer op de oude waarde...

Offline Cantodea

  • Lid
Plots uitvallen comp!
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/24, 23:16:45 »
Citaat van: - Nixo -
Is er ook een applet om de temperatuur van je videokaart in de gaten te houden?
Dan kan ik dat meteen even in de gaten houden.
Nvidia GPU censors is een applet die je kan installeren via SuperKaramba

Cantodea

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Plots uitvallen comp!
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/24, 23:49:50 »
SuperKaramba is wel voor KDE..

Het programma gkrellm installeren (kan je installeren via systeem -> beheer -> synaptic pakketbeheerder -> zoeken) kan ook helpen, deze heeft normaal gezien ook ondersteuning om Nvidia sensors te monitoren
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Dave

  • Lid
Plots uitvallen comp!
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/25, 00:04:14 »
schakeld een te warme videokaart de hele computer uit dan? modern zeker dan.
ik dacht eerder aan een te lage instelling in het bios van de max processor temp en misschien wat schoonblaaswerk.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Plots uitvallen comp!
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/25, 00:12:36 »
Dave: goed punt; toen ik mijn videokaart een keer probeerde te overklokken werd het beeld op het scherm gewoon gek (overal lijnen en strepen of allemaal mislukte blokken en kleuren) ...

Om verder te gaan op jouw conclusie, zou het kunnen dat de BIOS instellingen aangepast moeten worden zoals je zei, ofdat er iets mis is met ACPI.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

- Nixo -

  • Gast
Plots uitvallen comp!
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/25, 19:38:33 »
Dus ik moet in de bios gewoon de temperatuur kunnen instellen? Ik vond mijn temperatuur ook niet altijd gek hoog.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Plots uitvallen comp!
« Reactie #12 Gepost op: 2006/09/25, 20:31:58 »
Is het proberen waard, als je BIOS je die mogelijkheid biedt.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

- Nixo -

  • Gast
Plots uitvallen comp!
« Reactie #13 Gepost op: 2006/10/30, 19:26:59 »
Even terugkomend op mijn probleem. Ik heb inmiddels wat lopen zoeken in mijn BIOS maar kan hier niets vinden voor de temp. Wel kan ik de huidige temp zien. Die is bij opstarten al meteen 60 graden. Te hoog?

Nico