Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar  (gelezen 4383 keer)

Offline Petervdw

  • Lid
Vanmiddag opnieuw HH geinstalleerd en werkte prima. Resolutie teruggezet van 1280 x 768 naar 1024 x 768. Werkte perfect, ook updates en draadloos prima.
Vanavond herstart en tareuhhh........... resolutie 640 x 480. Van die koeieletters en er gaat niks op het scherm. Niet bij te stellen via schermresolutie noch via screens en graphics. Ik word het nu eigenlijk wel een beetje zat. Dit is ongeveer de 5 e keer dat ik 8.04 probeer en steeds is het hommeles met die resolutie. Wie weet er raad. Anders ga ik maar weer naar 7.10.
Al vast bedankt voor elke hulp.
Vr.groet, peter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/06, 21:48:20 »
wat voor videokaart heb je en op welk stuurprogramma draait die?

Offline Petervdw

  • Lid
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/06, 22:07:03 »
Aan Pjotr
Als XP of Vista erin zat wist ik het zo. maar om dat onder U 8.04 te weten te komen, moeilijk. Geen Everest schijfje wat werkt. Het is een HP D7700 computer met on board video en geluid. Heb je een hint, want onder HH zou je het ook moeten kunnen bekijken? Bij screens en graphics wordt ik niet veel wijzer. Graphics card (intel 965) en de driver intel experimental modesetting driver. Monitor is een 24 inch IIyama Prolite E2403WS.
Vr.groet, peter

Offline jan11000

  • Lid
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/06, 22:19:21 »
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg -phigh in terminal en reboot

of

Opstarten in safe mode, dan krijg je 3 keuzes, pak de 3e, dan word je videokaart en monitor herkent, en gaat je grootte weer goed staan.

Offline Petervdw

  • Lid
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/06, 22:33:04 »
Aan jan11000
Geweldig! Zoals dat werkt. Ik heb het laatste gedaan. Zeer bedankt. Notitie gemaakt. Heel goed.


Aan Pjotr
Ik ga nog even kijken waar screens en graphics me nu brengt. Als ik er meer last van blijf houden, wil ik wel een wat geavanceerdere videokaart gaan halen. Niet zozeer voor spellen en de snelheid, maar ik wil mijn buren die kubus wel eens demonstreren. Blitser moet je nu roepen.
Tegen die tijd wil ik graag je advies voor een goede videokaart. En nog zeer bedankt voor je snelle reactie en je hulp.

Vr.groet, peter


Dit is vloeken in de kerk, want dit gaat via een XP computer. Zal wel krom overkomen. :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/06, 23:03:15 »
Citaat van: Petervdw
Aan Pjotr
Ik ga nog even kijken waar screens en graphics me nu brengt. Als ik er meer last van blijf houden, wil ik wel een wat geavanceerdere videokaart gaan halen. Niet zozeer voor spellen en de snelheid, maar ik wil mijn buren die kubus wel eens demonstreren. Blitser moet je nu roepen.
Tegen die tijd wil ik graag je advies voor een goede videokaart. En nog zeer bedankt voor je snelle reactie en je hulp.

Vr.groet, peter
De visuele effecten (Compiz) vragen meer kracht in 8.04 dan in voorganger 7.10. Verhoog het gedeelde geheugen van de Intel videokaart naar 256 MB (in het BIOS). Dan zit het weer snor en hoef je geen nieuwe losse Nvidia videokaart te kopen.  :-)

Offline Petervdw

  • Lid
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/06, 23:40:22 »
Aan Pjotr
Bedankt voor de goede raad. Je hoort het nog.  Gnahhh, de laatste verjaardag weer zo' n lol gehad. Dat ga ik helemaal maken en uitmeten, reken daarop.    :D
Vr.groet, peter.

Offline Petervdw

  • Lid
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/07, 11:06:45 »
Aan Pjotr
In mijn bios zie ik geen mogelijkheden om video geheugen in te stellen. Maar afgezien daarvan, ik blijf bij elke opstart met hetzelfde probleem zitten. Het is een heel ritueel:
Opstart in 640x480. Fout dus. Reboot. Recovery mode. Keuze laatste regel (volgens jan11000). OK. Vervolg opstart. Resolutie 1280x768. Grijze letters. Via Screens and Graphics resolutie bijstellen naar 1024x768. Dan pas is het beeld acceptabel. Onderweg moet ik ook nog 2 keer Auto Adjusting aan de monitor doen omdat het beeld ca. 2cm uit het midden staat.
De eerste remedie die jan11000 opschreef: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg -phigh werkt niet goed.
Is hierover meer bekend en is er misschien een definitievere oplossing voor?
Vr.groet, peter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/07, 11:11:54 »
Citaat van: Petervdw
Aan Pjotr
In mijn bios zie ik geen mogelijkheden om video geheugen in te stellen. Maar afgezien daarvan, ik blijf bij elke opstart met hetzelfde probleem zitten. Het is een heel ritueel:
Opstart in 640x480. Fout dus. Reboot. Recovery mode. Keuze laatste regel (volgens jan11000). OK. Vervolg opstart. Resolutie 1280x768. Grijze letters. Via Screens and Graphics resolutie bijstellen naar 1024x768. Dan pas is het beeld acceptabel. Onderweg moet ik ook nog 2 keer Auto Adjusting aan de monitor doen omdat het beeld ca. 2cm uit het midden staat.
De eerste remedie die jan11000 opschreef: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg -phigh werkt niet goed.
Is hierover meer bekend en is er misschien een definitievere oplossing voor?
Vr.groet, peter
Lastig. Ik zou deze stoplap eens gebruiken:

- Start je computer op met de LiveCD van voorganger 7.10
- kopieer de xorg.conf van de LiveCD-sessie naar een USB-staaf (bestandssysteem: /etc/X11/xorg.conf
- plak de ouderwetse xorg.conf over de moderne xorg.conf van 8.04 heen. Het ouderwetse systeem neemt nu "de macht over".
- herstart je computer.

Helpt dit?

Offline Petervdw

  • Lid
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/07, 11:24:27 »
Aan Pjotr
Dat is snel !! Direct proberen. Je hoort zo snel mogelijk. Dank.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/07, 13:00:49 »
Aan Pjotr
Het "plakken" wil nog niet zo best lukken, ondanks root rechten. Ik zal nu eerst beide xorg.conf files even naast elkaar op 2 schermen zetten en vergelijken. In 8.04 worden een heleboel backups van die file gemaakt. Helaas moet het even wachten tot laat vanmiddag of vanavond. We wroeten verder.
Vr.groet, peter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/07, 15:04:49 »
Citaat van: Petervdw
Aan Pjotr
Het "plakken" wil nog niet zo best lukken, ondanks root rechten. Ik zal nu eerst beide xorg.conf files even naast elkaar op 2 schermen zetten en vergelijken. In 8.04 worden een heleboel backups van die file gemaakt. Helaas moet het even wachten tot laat vanmiddag of vanavond. We wroeten verder.
Vr.groet, peter
Plakken kun je doen vanuit 8.04, vanuit de verkeerde situatie dus, . Met gksudo nautilus

Daarna herstart.

Offline Petervdw

  • Lid
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/07, 16:46:32 »
Aan Pjotr
Plakken lukt niet. Krijg steeds "fout opgetreden, geen toegang". Maar via de terminal is het wel gelukt.
Sudo -s        (root)
cp /home/peter/TMP/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf  
en gaan!
De oude xorg.conf was 1,3 kB, terwijl die van U 7.10 is geleend 2,6 kB is.
Er zijn nu aanmerkelijk meer resoluties beschikbaar. Ga nu even opnieuw opstarten om te zien of het ijs houdt. :)
Bedankt voor je goede raad.
Je hoort de afloop nog.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/07, 16:57:43 »
Aan Pjotr
Nee dus. Weer terug bij af. Alleen nog maar de 640x480 resolutie.
Ik denk dat ik er maar weer GG 7.10 opzet, en wacht met één systeem op 8.04 tot er weer eens een update komt. Af en toe eens kijken.
In ieder geval bedankt voor de moeite, jammer dat het met herstarten terugvalt. Ik hou me aanbevolen voor meer suggesties als je die hebt.
Vr.groet, peter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/07, 18:52:09 »
Hmmm..... Vreemd. Probeer dit eens:
- installeer het pakketje xresprobe in 8.04
- plak de ouderwetse xorg.conf over de nieuwe heen
- herstart
- sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
(bediening vragenriedel met Tabtoets, spatiebalk, *binnenste* Entertoets)
- herstart

Offline Petervdw

  • Lid
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/07, 21:53:24 »
Aan Pjotr
Pakketje geinstalleerd. 7.10 file over de xorg.conf heen gezet.(verandert van 1,2 kB naar 2,3 kB, dus goed dacht ik) Herstart, alles gaat goed, resolutie 1280x768, maar gemakkelijk te veranderen in 1024x768.
Dan begin ik aan de vragenlijst. Die verdient geen schoonheidsprijs, soms kun je zowel ja als nee antwoorden, altijd goed. Alles geprobeerd. Maar het gaat alleen over de keuze van het toetsenbord. VS international. Ik kom er niet mee verder. Geen vragen over het scherm of resoluties. Na afsluiten, herstarten wederom resolutie 640x480. en niet op te waarderen.
Het lijkt net of die xorg.conf file maar half afgemaakt wordt en hij is zo veranderlijk als de p....  Inmiddels staan er 24 backup files van xorg.conf in X11. Krijg ik niet gewist. Ik lig er niet wakker van, want de schijf is groot genoeg. Ik weet het echt verder niet meer.
Zou een losse videokaart uitkomst bieden? Want dan tobben we niet verder. Als ik dan zeker weet dat het is opgelost, maar ik vrees dat dat ook niet met zekerheid is te zeggen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/07, 21:56:44 »
Tja.... heb je dit al eens gemeld op Launchpad?

Offline Petervdw

  • Lid
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/07, 22:30:11 »
Aan Pjotr
Nee, ik weet eigenlijk niet hoe dat moet. Zou de fout niet bekend zijn? HP is toch een redelijk algemene gangbare computer. En de monitor plug en play. Onder 7.10 werkte alles prima.
Als je denkt dat het de moeite waard is, dan wil ik het met alle plezier doen. Wil je me dan even een korte handleiding geven, of link of zo?
Alvast bedankt.
Vr.groet, peter


Offline Petervdw

  • Lid
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/07, 23:43:36 »
Aan Pjotr
Ja, gevonden. Tijdje zitten lezen, maar wezenlijke oplossingen niet gezien.
Op het systeem dat ik het meest gebruik zet ik voorlopig maar weer 7.10.
Zeer bedankt voor alle moeite en jammer dat het zo uitpakt.
Vr.groet, peter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/07, 23:50:06 »
Citaat van: Petervdw
Aan Pjotr
Ja, gevonden. Tijdje zitten lezen, maar wezenlijke oplossingen niet gezien.
Op het systeem dat ik het meest gebruik zet ik voorlopig maar weer 7.10.
Zeer bedankt voor alle moeite en jammer dat het zo uitpakt.
Vr.groet, peter
Maar meld de bug daar dan ook eens? Zo treed je in contact met de ontwikkelaars en kun je helpen om Ubuntu 8.04 te verbeteren.

Offline Petervdw

  • Lid
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/08, 12:53:19 »
Aan Pjotr
Heb ik aangemeld. Maar er waren al 43 posts met dezelfde klacht of wat er sterk op leek. Wel heb ik uitgevonden dat wanneer ik bij Screens & Graphics voor screen
Generic, monitor 1024x768 instel i.p.v. LCD panel, dat dan de resolutie goed blijft. Niet zo'n wijde range als bij U 7.10, maar een stuk of 5 keuzes, maar daar zit de juiste bij, dus ik ben gered. Eer je daar achter bent.  :)
Je hebt natuurlijk groot gelijk als je zegt: meld dat op Launchpad. Het is wel de manier om nieuwe oplossingen voor fouten te verkrijgen natuurlijk. Maar ik denk algauw dat de mensen achter Ubuntu razend druk zijn en echt niet op mijn gezeur zitten te wachten. Maar ja.
Vr.groet, peter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HaHa 8.04 resolutie is bij opstart 640 x 480 en niet meer verstelbaar
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/08, 14:56:35 »
Citaat van: Petervdw
Maar ik denk algauw dat de mensen achter Ubuntu razend druk zijn en echt niet op mijn gezeur zitten te wachten.
Juist niet..... hoe meer mensen één bepaalde fout melden, hoe eerder die wordt verholpen.