Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schermgrootte  (gelezen 311 keer)

schermgrootte
« Gepost op: 2016/10/16, 16:33:31 »
Mijn gegevens: Acer laptop + 2de scherm Samsung 20"
            het 2de scherm staat rechts van mijn laptop
            Ubuntu 16.04 als enig OS
           beide schermen werken
Mijn probleem:  de schermbeelden passen in geen enkel scherm; de schermbeelden zijn er te groot voor
               gevolg: ofwel loopt een beeld door naar het rechter scherm, ofwel verdwijnt een deel
              naar rechts in het tweede schrm; wel zijn ze dan naar het andere  scherm    scherm       
              versleepbaar.
                            het onderste deel van een schermbeeld is niet in beeld haalbaar.
             
           Als ik kies voor      Alle instellingen         Schermen
           verschijnen 2 schermpjes waarin staat:    Built-in-display      en      Samsung-EL.Co 20"
         En, boven links: Built-I,-display en m.m. in rechter scherm: Samsung…..
         
         Onderaan : een tekst die uitnodigt om een scherm aan te tikken en diens eigenschappen aan te passen
         ; helaas vind ik dat aan te tikken scher niet.
         
Wellicht heb ik ergens een flater begaan; heb dan via de Terminal geprobeerd, maar vond niets; vermoedelijk omdat ik een beginner ben. Kan u me helpen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: schermgrootte
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/16, 16:35:29 »
Geef eens een systeemoverzicht, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/inxi

Re: schermgrootte
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/16, 18:15:57 »
Pietolckaert,

Je zit goed om de schermen in te stellen.

Eens je in dat configuratie schermpje zit, kan je een van twee schermen aankliken.
Hiermee beweeg je 'de voorstelling', van links -> rechts of rechts -> links etc.
Door ook een van twee te selecteren, kan je voor dat scherm de rest instellen, oa resolutie
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: schermgrootte
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/17, 15:23:08 »
Hallo MauRice,

Dank voor je snelle reactie;
 Schermen verslepen is niet het probleem, wel de selectie van een scherm; het lukt me absoluut niet een scherm te selecteren zodat ik diens eigenschappen naar wens kan instellen, ik hen geprobeerd  een schermachtergrond en een schermafbeelding in  Alle Instellingen-Schermen selecteren,
niets lukt

Re: schermgrootte
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/17, 20:00:57 »
Pietolckaert,

Schermachtergrond doe je niet bij 'Instelling -> Schermen'.
Maar bij 'Instelling -> Uiterlijk' of via rechter-muis-knop ergens op uw bureaublad.
Voor elk scherm een aparte achtergrond, gaat niet volgens mij in Ubuntu.

Schermafbeelding, daarvoor is er een aparte progje voor.
Er zijn ook snel-toest-combinatie voor het volledige scherm, de actieve window of een schermdeel.
Maar die ken ik niet uit mijn hoofd.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556