Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu Natty beta 2  (gelezen 4122 keer)

Offline midas

  • Lid
Kubuntu Natty beta 2
« Gepost op: 2011/04/20, 12:57:56 »
Is er misschien iemand al aan het testen met Kubuntu Natty? Ik heb hem op de usb-stick staan en het valt mij op dat alles zo vlot al werkt. Helemaal nog geen foutmelding gehad en zelfs de ingebakken KDE-desktop-effecten doen het vlot en goed. Met name de 4.6 versie van kde ziet er nu goed uitgewerkt uit. Ik ga de definitieve versie (denk ik) installeren omdat ik aan Unity niet kan wennen. Maar zijn er al meer mensen met ervaringen?
Linux Mint 20.2 Cinnamon

DarkEra

  • Gast
Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/20, 13:06:05 »
Als je de berichten van Vistaus een beetje gevolgd hebt of zou hebben dan had je nu al je antwoord gehad.  ;)

Vistaus draait Kubuntu 11.04 namelijk zover ik begrepen heb en blijkt er zeer tevreden over te zijn.

Offline midas

  • Lid
Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/20, 17:55:56 »
Dat had ik ook reeds vernomen en ook zijn site heb ik weleens bezocht. Maar d'r zijn vast meerdere mensen die al wat ervaring hebben met de laatste Kubuntu. Er zijn vele voors en tegens om voor KDE in het algemeen te kiezen...en ik zwabber er ook lustig op los. Dan weer KDE en dan weer Gnome. Maar KDE 4.6 is eindelijk KDE wat-ie wezen moet...en ik denk dat de Natty 11.04 kern best wel van goede kwaliteit is....resultaat zou weleens de beste Kubuntu-versie ooit gereleased kunnen zijn. In mijn ogen gaat het daar erg op lijken ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Ramana

  • Lid
Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/20, 17:57:19 »
Me to..  :)

Krijg alleen Plymout niet goed werken bij opstarten, maar dat staat los van Kubuntu

en.. KDE 4.6.2 is echt goed en mooi: rafeligheden zijn weg, fonts zijn scherp, configuratie mogelijkheden zijn super en zelfs Kmail crasht niet meer bij eerste start..
« Laatst bewerkt op: 2011/04/20, 17:59:18 door Ramana »

Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/20, 20:31:14 »
DarkEra +1
Ik heb eigenlijk geen problemen ermee inderdaad. Is een goede keus midas :)
Inderdaad zou Kubuntu 11.04 best eens de geschiedenis in kunnen gaan als beste Kubuntu :)

Offline midas

  • Lid
Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/20, 21:27:35 »
Voordeel is dat Kubuntu vanaf de CD geïnstalleerd eigenlijk een vrij karige installatie is. Je voegt enkel toe wat jezelf nodig denkt te hebben. Niets meer en niet minder. Ik merk nu tegelijkertijd dat mijn digitale camera out of the box wordt herkend. En Digikam steekt nu met kop en schouders boven the Gimp uit. Zowel in snelheid als in mogelijkheden. Kortom, ook voor digigrafen is KDE/Kubuntu een proberen waard. Volgens mij is het geheugengebruik nu echt niet meer dan een standaard Gnome-install en zeker minder dan Gnome + Compiz + Unity.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/20, 21:42:17 »
midas +1 (en Krita is een mooie aanvulling voor uitgebreidere fotobewerking a la Photoshop ;))

Offline Ramana

  • Lid
Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/21, 07:05:09 »
Voordeel is dat Kubuntu vanaf de CD geïnstalleerd eigenlijk een vrij karige installatie is. Je voegt enkel toe wat jezelf nodig denkt te hebben. Niets meer en niet minder. Ik merk nu tegelijkertijd dat mijn digitale camera out of the box wordt herkend. En Digikam steekt nu met kop en schouders boven the Gimp uit. Zowel in snelheid als in mogelijkheden. Kortom, ook voor digigrafen is KDE/Kubuntu een proberen waard. Volgens mij is het geheugengebruik nu echt niet meer dan een standaard Gnome-install en zeker minder dan Gnome + Compiz + Unity.

Ja, voor de fotoliefhebber is Digikam een van de beste programma's (de Gimp/Krita blijft waardevol voor b.v. het retoucheren van foto's. Dat kan Digikam niet). Voor videobewerking is Kdenlive prima.

Kpackage vind ik wat minder en vervang ik meestal door synaptic (gtk) of Muon (qt)

Offline Ramana

  • Lid
Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/21, 07:08:02 »
midas +1 (en Krita is een mooie aanvulling voor uitgebreidere fotobewerking a la Photoshop ;))

Goede tip. Ik zal Krita eens installeren (het is al weer jaren geleden, toen was K nogal beperkt en instabiel).
Is Krita nu vergelijkbaar met de Gimp?

Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/21, 11:12:58 »
Absoluut :) Krita heeft zelfs het voordeel dat het in 1 venster werkt en niet met 3 losse. Krita is nu heel erg stabiel geworden en je kunt er heel veel mee :) Foto's bewerken, maar ook dingen creeëren: http://krita.org/showcase
Maar ook voor foto's bewerken kun je er heerlijk mee werken :)

Offline midas

  • Lid
Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/22, 09:10:11 »
Valt mij op dat alle pakketten die foto's kunnen bewerken, viewen en archiveren kunnen werken met de laatste raw-versies. Van Gwenview naar Digikam en Showfoto en tenslotte Krita. Dat is werkelijk een must voor ieder doorgewinterd amateurfotograafje. Aan Krita moet ik wel even wennen...best wel een ingewikkeld pakket. Maar onder windows draaide ik speciaal voor fotografie met Photoshop Elements en daarvan is Digikam met recht een volwaardige tegenhanger. Maar retoucheren/veranderen van foto's doe ik eigenlijk nooit. Chemisch (met filmrolletje) fotografeer ik ook nog veel en eigenlijk wil ik qua beeldinhoud/compositie zo min mogelijk corrigeren. Alleen dus het optimaliseren van belichting/contrast/witbalans en dat is het eigenlijk wel...

Onder Kubuntu voeg ik vaak gelijk Firefox toe met GnomePlayer en VLC, ook maak ik liever gebruik van Synaptic voor installeren/verwijderen van softwarepakketten.

Wat onder Kubuntu en elke KDE-distro vrij simpel is om gevrijwaard te blijven van Google- en Mono-applicaties. Ik draai nu bijvoorbeeld ook met Marble in plaats van Google-Earth. Draait vele malen lichter...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/22, 11:54:46 »
@Midas: Marble is inderdaad een fijn programma :) En in plaats van Synaptic zou je ook Muon eens kunnen bekijken:
https://sites.google.com/site/ubukuntu/werken-met-kubuntu/muon
Dat is hét KDE-alternatief voor Synaptic en bovendien heeft Muon naast een pakketbeheerder ook een softwarecentrum a la Ubuntu :)

Offline midas

  • Lid
Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/22, 13:31:59 »
OK...zoals te lezen is valt Muon vanaf Kubuntu 11.04 gewoon uit het standaardpakket te installeren. Wordt trouwens bij installatie Muon gelijk KPackagekit gedeïnstalleerd? Of moet je die dan handmatig deïnstalleren? Of is KPachagekit nog ergens voor nodig? Thanks!
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Ramana

  • Lid
Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/22, 14:35:33 »
OK...zoals te lezen is valt Muon vanaf Kubuntu 11.04 gewoon uit het standaardpakket te installeren. Wordt trouwens bij installatie Muon gelijk KPackagekit gedeïnstalleerd? Of moet je die dan handmatig deïnstalleren? Of is KPachagekit nog ergens voor nodig? Thanks!


Kpackagekit handmatig verwijderen (kpackage heb je alleen nog nodig om Muon te installeren :), kan natuurlijk ook met apt-get install muon)               

Offline midas

  • Lid
Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/22, 19:46:17 »
Bedankt...ik ga Muon zeker proberen bij de nieuwe installatie van Natty.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline midas

  • Lid
Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/30, 14:20:08 »
Nu net Kubuntu Natty final helemaal geïnstalleerd inclusief tweaks en instellingen...gaat als een speer! Ik kan alleen maar zeggen dat ik er heel blij mee ben...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/30, 23:49:36 »
Dat is mooi om te horen :)

Offline midas

  • Lid
Re: Kubuntu Natty beta 2
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/30, 20:43:05 »
Na Kubuntu Natty, Ubuntu 11.04 en Linux Mint 11 nu weer terug naar Kubuntu. Voor mij het meest stabiele van het hele stel...
Linux Mint 20.2 Cinnamon