Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie 8.10 op RAID0 compu gaat fout  (gelezen 622 keer)

Offline RobNagel

  • Lid
Installatie 8.10 op RAID0 compu gaat fout
« Gepost op: 2008/10/30, 19:27:22 »
Even voorstellen: Ik ben een beginner en heb een in het verleden al eens 7.10 op mijn Dell willen zetten wat destijds mislukt is vanwege geen ondersteuning voor mijn RAID0 controller.

Nu zag ik dat bij versie 8.10 er standaard meer ondersteuning is voor RAID0, maar installeren is wederom mislukt.

Ik heb dus een Dell  420 met 2 x 360GIG schrijven in RAID0 opstelling  en nog een derde schijf.
De RAID schrijven zijn onderverdeeld in 3 partities. C voor vista D voor Data en E daar wilde ik Ubuntu op zetten.

Ik heb gebruik gemaakt van de Alternate CD i386 .
Ik wilde een dual boot maken omdat MS flight simulator nogn iet in Ubuntu kan.

Tijdens de installatie gaf Ubuntu al aan een RAID controller te herkennen en vroeg of ik die wilde gebruiken, ja dus!.
Teven gaf hij aan een Windows OS tegen te komen of ik die ook wilde behouden. Antwoord wederom JA!.

Na voltooiing van de installatie, kreeg ik na het opnieuw opstarten alleen de keuze mogelijkheid voor Ubuntu en de recovery ubuntu maar geen mogelijkheid tot Windows/vista.

Bij controleren van de hardeschrijven  herkende Ubuntu alleen de D partitie, de C en E partitie en de 3 hardeschrijf werden niet gevonden.

Hierna ben ik middels SuperGrub weer terug gegaan naar Windows.

Heeft iemand een idee wat ik fout heb gedaan of anders moet doen?

Graag hoor ik van jullie zodat ik ook van Ubuntu kan genieten.


Hartelijk dank alvast voor de moeite.

Rob

Bazzer

  • Gast
Installatie 8.10 op RAID0 compu gaat fout
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/30, 19:42:15 »
Citaat van: RobNagel
Even voorstellen: Ik ben een beginner en heb een in het verleden al eens 7.10 op mijn Dell willen zetten wat destijds mislukt is vanwege geen ondersteuning voor mijn RAID0 controller.

Nu zag ik dat bij versie 8.10 er standaard meer ondersteuning is voor RAID0, maar installeren is wederom mislukt.

Ik heb dus een Dell  420 met 2 x 360GIG schrijven in RAID0 opstelling  en nog een derde schijf.
De RAID schrijven zijn onderverdeeld in 3 partities. C voor vista D voor Data en E daar wilde ik Ubuntu op zetten.

Ik heb gebruik gemaakt van de Alternate CD i386 .
Ik wilde een dual boot maken omdat MS flight simulator nogn iet in Ubuntu kan.

Tijdens de installatie gaf Ubuntu al aan een RAID controller te herkennen en vroeg of ik die wilde gebruiken, ja dus!.
Teven gaf hij aan een Windows OS tegen te komen of ik die ook wilde behouden. Antwoord wederom JA!.

Na voltooiing van de installatie, kreeg ik na het opnieuw opstarten alleen de keuze mogelijkheid voor Ubuntu en de recovery ubuntu maar geen mogelijkheid tot Windows/vista.

Bij controleren van de hardeschrijven  herkende Ubuntu alleen de D partitie, de C en E partitie en de 3 hardeschrijf werden niet gevonden.

Hierna ben ik middels SuperGrub weer terug gegaan naar Windows.

Heeft iemand een idee wat ik fout heb gedaan of anders moet doen?

Graag hoor ik van jullie zodat ik ook van Ubuntu kan genieten.


Hartelijk dank alvast voor de moeite.

Rob
Nou Rob, ik heb hier een oud laptoppie van Dell, en wat denk je......
Het is mij ongeveer 50x gelukt om ubuntu van 6.10 tot 8.10 op verschillende P.C.s en Laptops te installeren maar niet op de Dell
waarom dat niet wil weet ik ook niet maar tijdens de installatie loopt alles vast zonder maar 1 foutmelding :-(

Zal wel aan het merk liggen.....

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installatie 8.10 op RAID0 compu gaat fout
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/30, 19:52:42 »
Ik weet niet precies wat  voor RAID controller je hebt, maar ik gok dat het een FakeRaid controller is.
In een aantal gevallen kan je die aan het werk krijgen via dmraid, maar in een hoop gevallen kan dit voor problemen zorgen. Oppassen dus.

Verder is Raid 0 ontzettend onveilig. Zodra er iets is met 1 schijf raak je alle data kwijt. Ik neem aan dat je dat al weet?

Offline RobNagel

  • Lid
Installatie 8.10 op RAID0 compu gaat fout
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/30, 20:11:25 »
Aan Johanvd, ik weet dat RAID0 onveilig is, en daarom maak ik veel backups. Ik heb bewust hiervoor gekozen vanwege mijn liefde voor Flight Simulator, wat nogal wat pk´s kost.

Ik heb zojuist gekeken en gezien dat het een intel controller is. Versie kon ik zo snel niet bekijken.

Aan Bazzer. ik ken ondertussen 2 mensen die gewoon op een desktop ubuntu draaien. Echter dat zijn personen die niet met een RAID0 zitten maar met maar 1 schijf en 1 partitie erop.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installatie 8.10 op RAID0 compu gaat fout
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/30, 20:26:05 »
Dan heb je dus een FakeRaid controller. Dat is geen echte controller, maar eentje die werkt via drivers. Al het werk wordt dus door de processor gedaan, ipv op de kaart zelf.

Voor handleidingen mbt DMraid moet je even op de Engelse wiki kijken of googlen.
Zie bijv. hier: https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto