Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc  (gelezen 346137 keer)

Gast

  • Gast
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #25 Gepost op: 2006/09/05, 19:19:38 »
Citaat
CORVUS_CORAX schreef:

    Weet iemand hoe ik mn audio CD's als MP3 kan opslaan op mn pc?
    er zijn wel wat programma's maar ik krijg het niet voor elkaar...
Ik gebruik Audacity voor het omzetten van .ogg naar.mp3

sudo apt-get install audacity
sudo apt-get install lame (de mp3 encoder)

bij de eerste opdracht tot conversie van wav of ogg naar mp3 vraagt audacity naar de locatie van de file ' libmp3lame.so ' de mp3 encoder die hij hiervoor nodig heeft. In mijn geval heet de file iets anders namelijk ' libmp3lame.so.0 '. je typt het volledige pad in in de dialoogbox, bijv.:
--
/usr/lib/libmp3lame.so.0
--
in de id3tags dialoogbox hoef je niets in te vullen, gewoon ok/verder klikken.
--
het wav of ogg bestand wordt nu geconverteerd naar mp3.

Azalin

  • Gast
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #26 Gepost op: 2006/09/05, 21:13:35 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Helaas heeft sound-juicer niet de optie om MP3 als output te selecteren.
Maar die kan je wel zelf aanmaken... Slechts een kwestie van een output profiel aanmaken in Sound-juicer.

Zorg dat je gstreamer lame geinstalleerd hebt staan. Vervolgens maak je in sound juicer een nieuw output profiel aan door naar Bewerken>Voorkeuren te gaan in Soundjuicer. Klik op Profiel Bewerken en kies voor Nieuw. Geef je Profiel een naam (bijvoorbeeld "MP3 160Kbps" ). Selecteer het nieuwe profiel en klik op Bewerken. Bij description vul je in wat je maar wilt. Bij Gstreamer pipeline vul je het volgende in:
audio/x-raw-int,rate=44100,channels=2 ! lame name=enc vbr=0 bitrate=160

Zo krijg je MP3s met 160kbps constante bitrate. Wil je variabele bitrate dan zet je vbr op 1. Wil je een hogere of lagere bitrate dan zet je bitrate =160 op hoger of lager. Bij bestandsachtervoegsel vul je mp3 in en klik het vakje Actief? aan. Klik op Ok en Sluiten. Sound juicer even afsluiten en weer opnieuw opstarten. Naar Voorkeuren gaan en daar het door jou gewenste profiel selecteren.

Het kan zijn dat je ook nog liblame0 moet installeren maar het kan zijn dat dat al geinstalleerd wanneer je gstreamer lame installeert.

Het aanmaken van deze profielen stelt je in staat om naar van alles te rippen: ogg vorbis, wav, mp3, noem maar op... zolang je maar de juiste gstreamer encoder hebt en de juiste pipeline.

Offline jocheem67

  • Lid
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #27 Gepost op: 2006/09/05, 22:36:53 »
Mijn favo's:

rhythmbox...simpel maar werkt goed met cowbell
totem-xine...ook simpel, maar prima voor dvd's en xvid ( met ondertiteling als je maar de .srt exact zo noemt als de .avi )
tribler...een fijne bittorrent-client
vlc....speelt meer af dan totem ( .ogm )

Tenslotte wine, omdat ik met dit prachtige programma mp3tag en tefview aan de praat heb gekregen!

Browser...firefox...omdat ik maar 1 browser wil, doet zijn werk.

Overigens heeft nijn voorganger volkomen gelijk. Soundjuicer is prima te configureren voor mp3. Ik gebruik 320 kbps, minder is hoorbare geluidsdegradatie, en dat willen we nie....

Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #28 Gepost op: 2006/09/06, 01:43:14 »
Betreft CD's omzetten naar MP3, ik moest gewoon LAME installeren!
That's it, en wanneer dat gedaan was, kon ik met de CD-ripper van Kubuntu, genaamd KaudioCreator, MP3 selecteren zonder foutmelding.

Eerder kon ik daarmee ook MP3 selecteren, maar dan kreeg ik een foutmelding zodra ik het rippen wou starten.

Nu hoef ik alleen maar via 'instellingen>KaudioCreator instellen' bij de optie 'Codering' MP3 te selecteren. Thats it en dan werkt ie en slaat het op in de map MP3 in de homemap.

Hardstikke mooooooi man :D :)

Thnx Basic

Gast

  • Gast
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #29 Gepost op: 2006/09/06, 19:31:06 »
Citaat
CORVUS_CORAX schreef:

Betreft CD's omzetten naar MP3, ik moest gewoon LAME installeren!
That's it, en wanneer dat gedaan was,

...

Hardstikke mooooooi man

Thnx Basic
Graag gedaan! Fijn dat mijn antwoord je heeft geholpen ondanks dat ik uitging van Ubuntu (en niet Kubuntu)... Groeten, Basic

Azalin

  • Gast
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #30 Gepost op: 2006/09/07, 21:04:39 »
Citaat van: jocheem67
Overigens heeft nijn voorganger volkomen gelijk. Soundjuicer is prima te configureren voor mp3. Ik gebruik 320 kbps, minder is hoorbare geluidsdegradatie, en dat willen we nie....
Soundjuicer is dan ook een erg fijn, erg simpel maar erg fijn programma. Lame is uiteraard nodig als je MP3s wil maken, dat geldt eigenlijk voor alle programma's die MP3s aanmaken, je hebt een of andere versie van LAME voor nodig :) (Gstreamer lame of niet... lame is nodig)

Maargoed... mijn favo's:
Bluefish -> HTML design
GIMP -> grafisch werk
Blender -> 3d animaties (moet ik nog leren maar is HET alternatief voor 3dsmax)
Quod Libet & Ex Falso -> Audio management (database mp3s) en afspelen
Firefox -> browsen van het internet
gFTP -> simpel maar effectief FTP programma
DVD::Rip -> Rippen van DVDs
Avidemux -> Omzetten van VOBs en AVIs naar andere formaten, het samen voegen van gesplitte VOBs, AVIs en AVIs en audio (wavs e.d.)
Azureus -> Torrents downloaden
Gaim -> MSN messenger vervanger zonder al die toeters en bellen, chatten in z'n puurste vorm :)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #31 Gepost op: 2006/09/08, 14:41:45 »
Ik heb net Gramps gevonden. Genealogie software.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gramps

Straks thuis eens installeren. Er is blijkbaar ook een Ubuntu .deb versie voor.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Azalin

  • Gast
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #32 Gepost op: 2006/09/08, 21:46:31 »
Ok, nu gaan er vast mensen op hun kont als ze niet heel snel gaan zitten... moeders, houdt uw handen voor de ogen van uw kinderen want wat ik nu ga zeggen kan als schokkend ervaren worden en schokkende beelden kunnen geassocieerd worden met het volgende:

ik heb k3b geinstalleerd... en ik vind het een geweldig programma! *iedereen rent en schreeuwt*

Sommigen zullen het wel weten: ik ben een overtuigd Gnome gebruiker en installer liever geen KDE programma's omdat je dan allemaal KDE libjes mee installeert en ik ben helemaal geen fan van KDE... Nu wil het geval dat ik op de PC van mijn vriendin zit en daar iets moest branden, er geen Gnomebaker op stond dus ik besloot k3b eens een keertje te proberen... Wow! :) Dat is me een fijn programma... Wat een sukkel ben ik al die tijd geweest met m'n Gnomebaker :) Voor mij k3b!

`GooZ

  • Gast
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #33 Gepost op: 2006/09/09, 00:27:14 »
...en nu amaroK proberen ;). Zelf ook overtuigd gnome-gebruiker, maar zonder amaroK kan ik niet.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #34 Gepost op: 2006/09/09, 13:57:22 »
Iemand zin in een nieuw topic? Onmisbare KDE programma's? ;)

K3B - geniale cd/dvd brander :) de huidige versie in ubuntu heeft wel een bug waardoor er geen video-dvd kan gemaakt worden die kan afgespeeld worden!! Dit probleem is gefixt in K3b 0.12.15 of 0.12.16

Amarok - muziekspeler zoals iTunes maar stukken beter, aanpasbare engines, plugin support, lyrics zoeker, ingebouwde artiest informatie zoeker via wikipedia, smart playlists (favoriete, bepaald genre, nooit geluisterd, etc..), playlist undo/redo.....

ps: het is nu Amarok en niet meer amaroK :D
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #35 Gepost op: 2006/09/09, 14:40:52 »
Oei oei, gewaagd ;)
Ik ben nogal een GUI-fan. Dus als het er wat sleak uitziet ben ik altijd van de partij. Verschillende keren KDE geprobeerd, maar toch altijd teruggekomen op GNOME. Het heel eenvoudige context-menu, scripts via rechterklik, actions-config, SYNAPTIC (dat is pas onmisbaar GNOME), ... even zoveel redenen die mij altijd terugroepen van KDE en XFCE. Ik ben volledig akkoord met amarok (hoewel dat ding nogal eens durft crashen sinds 1.4.2) en K3B. Wat ik echter niet graag heb is konqueror die zich altijd opdringt (veel liever nautilus). Het beste (pragrameergewijs dan) vind ik echter XFCE, meest effici

Offline Ramana

  • Lid
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #36 Gepost op: 2006/09/09, 15:13:20 »
Geweldig KDE: Amarok, K3b, Digikam, K9copy, Kmediafactory
Ook geweldig Gnome: Gimp, Kino, Abiword
Super-geweldig: Mandvd
Wordt geweldig Edgy en KDE4
.
.
.
.
. nog niet geweldig: Kword >>>> liever Abiword of Openoffice
. Ook nog niet geweldig Krita >>>> liever de Gimp
- net niet: F-spot >>>> Liever Digikam en showfoto
- twijfel tussen Kmail (Kontact) en Evolution, beide prima
-
-
-
Ik ben niet bang voor wat extra libs van de 'ander'.  Geeft geen problemen (het is geen Windows!).
Synaptic draait net zo goed onder onder KDE als onder Gnome (en adept is toch ook wel aardig) Hooguit duurt het wat langer om div. libs te starten, onder Gnome de KDE-libs en onder KDE de Gnome libs.


-
-
-

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #37 Gepost op: 2006/09/09, 15:36:57 »
zappa: I know :) maar sinds 1.4.3 is dat weer gefixt bij mij ;) :)

ik gebruik nu deze 'bleeding-edge' repository

# iambrandon - kubuntu - amarok
deb http://imbrandon.com/packages dapper amarok
deb-src http://imbrandon.com/packages dapper amarok
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #38 Gepost op: 2006/09/09, 18:08:32 »
Het grote voordeel van Amarok is ...... de toonregeling !

Luisterende groeten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ruben

  • Lid
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #39 Gepost op: 2006/09/09, 20:05:18 »
Amarok is zeker mooi, maar ik gebruikte die lyrics en andere tools alleen maar in het begin, ik merk dat ik ze nu gewoon niet meer gebruik en ben overgestapt op beep player, die ik door xfce (xubuntu) heb ontdekt, gewoon recht toe recht aan en met winamp skins comptable.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #40 Gepost op: 2006/09/09, 20:38:14 »
Njah, ik zing soms mee met mijn muziek :/ dus zijn die lyrics wel extreem handig :D
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline jocheem67

  • Lid
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #41 Gepost op: 2006/09/10, 09:42:59 »
Ik stap zo langzaam aan over op xmms. Reden: win-amp nostalgie, veel plug-ins, leuke skins en op de een of andre manier klinkt de mp3 output bij mij beter met die libmpg123 dan met de gstreamer-codecs. lage tonen komen er wat ' rustiger' uit.

grappig is , dat xmms zo een beetje uit ontwikkeld is. Rhythmbox is te waarderen om zijn goede gnome-integratie.
amarok doet me te veel aan iTunes denken, een prog. dat ik onder windows gebruikte, maar steeds meer ga 'haten'...iTunes behandelt tags niet zo best, speelt geen drol af ( ogg ! ), en ik heb onlangs van mijn 3 gekochte iTunes-albums de DRM af gesloopt. Heel gedoe trouwens, maar wel grappig dat dat ondertussen kan zonder  transcoding..
Maar goed, is off-topic..

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #42 Gepost op: 2006/09/10, 11:41:05 »
Ja, maar Amarok is geen iTunes :P Amarok doet niets met je tags totdat je ze zelf wil bewerken en speelt gewoon .ogg af.

Er is trouwens ontwikkeling gaande aan xmms2 http://wiki.xmms2.xmms.se/index.php/Main_Page

Er is voorlopig ook Beep Media Player, die is gebaseerd op XMMS..
http://en.wikipedia.org/wiki/Beep_Media_Player
en zijn opvolger BMPx
http://en.wikipedia.org/wiki/BMPx
En de fork van Beep Media Player: Audacious Media Player
http://en.wikipedia.org/wiki/Audacious_Media_Player
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline jocheem67

  • Lid
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #43 Gepost op: 2006/09/10, 13:11:03 »
Bedankt, goed om te weten, maar ik weet van audacious dat ie gstreamer0.8 gebruikt, en ik heb alle gstreamer0.10 er al op staan. Da's genoeg eventjes....
Maar xmms 2 ga ik zeker vervolgen..

Offline Dave

  • Lid
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #44 Gepost op: 2006/09/10, 16:00:07 »
wat zo raar is met xmms dat als je bij de opties wat uitprobeerd je het hoofdvenster kunt selecteren en dan is tie blijkbaar voorgoed foetsie.

Azalin

  • Gast
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #45 Gepost op: 2006/09/11, 13:53:51 »
Citaat van: `GooZ
...en nu amaroK proberen ;). Zelf ook overtuigd gnome-gebruiker, maar zonder amaroK kan ik niet.
Heb ik gebruikt .. maar dat wilde niet lekker met onze NSA (Network Storage Adapter) omgaan. Quod Libet kan daar gek genoeg wat beter mee om. Toch ga ik het binnen kort weer een keer proberen.

Overigens kwam ik vandaag na een vet probleem te hebben het volgende tegen:

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Als je een partitie naar de haaien hebt geholpen, of je bent bestanden kwijt door delete of wat dan ook... dan is dit echt iets om naar te kijken. Of het onder Linux/Ubuntu goed werkt weet ik nog niet onder Windows ben ik nu aan het testen. Windows is toch altijd van "weet je het heel zeker? ja? echt waar?" nou dit keer knalde er een externe HD uit, terwijl ik op format drukte selecteerde hij daardoor niet de P: schijf die geformatteerd moest worden, maar werd spontaan Q: geselecteerd en hop een naar de haaien geformatteerde schijf. Leuk joh :( Hopelijk krijg ik het er allemaal mee terug.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #46 Gepost op: 2006/09/11, 13:57:59 »
Zit trouwens ook in universe installeren via synaptic of sudo apt-get install testdisk
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ruben

  • Lid
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #47 Gepost op: 2006/09/11, 16:15:06 »
Google earth heeft nu heel nederland (redelijk) scherp in beeld :D

budster

  • Gast
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #48 Gepost op: 2006/09/11, 23:54:44 »
Citaat van: RR1991
Google earth heeft nu heel nederland (redelijk) scherp in beeld :D
ik heb mijn auto gevonden op google earth :) ik was op mijn werk toen de sateliet overkwam.

Offline Ramana

  • Lid
Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #49 Gepost op: 2006/09/12, 07:31:11 »
Google-eart en Google-maps: alles mooi scherp, behalve militaire plekken. Kijk maar eens bij Den Helder. Heb ook al even naar KDE4 gekeken. Kwrite zal er mooi uit. De knoppenbalk lijkt een beetje op.. Gnome. Dit heb ik gedaan:

 Kubuntu Edgy
*       deb http://kubuntu.org/packages/kde4-3.80.1/ ./

These packages are available for i386.
Instructions:
*       Add the apt sources line above.
*       Install kde4base-dev, this will uninstall the normal qt4 packages and install the qt4 kdecopy packages.
*       These KDE 4 packages install to /usr/lib/kde4 so run:
*       export LD_LIBRARY_PATH=/usr/lib/kde4/lib
*       export KDEDIR=/usr/lib/kde4
*       export PATH=/usr/lib/kde4/bin/:$PATH
*       Run some programmes. Konsole seems to work. Good luck.