Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gimp 2.6.12 onder Ubuntu 12.04  (gelezen 234 keer)

Offline Graads

  • Lid
Gimp 2.6.12 onder Ubuntu 12.04
« Gepost op: 2014/11/06, 12:19:12 »
Hallo Allemaal,

Al een aantal jaren  gebruik ik Gimp onder Ubuntu - op het ogenblik Gimp 2.6.12 met Ubuntu 12.04 - en sinds ook alweer een tijd loop ik tegen het probleem aan dat een aantal tools/gereedschappen tergend traag beschikbaar komen. Dat kan maar zo 1,5 minuut duren. Heeft iemand ook die ervaring (en als het even kan) ook de oplossing.
Als ik Gimp opstart als super-user (via sudo) verdwijnt het probleem als sneeuw voor de zon maar die oplossing wordt de echte Ubuntu-kenners sterk afgeraden. Het zou dus met rechten te maken kunnen hebben maar je kunt toch moeilijk voor elk gereedschap afzonderlijk de rechten aanpassen. Het is trouwens iets waarmee ik in het geheel niet vertrouwd ben maar dat hadden jullie natuurlijk al door ...

Graads

Re: Gimp 2.6.12 onder Ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/06, 12:46:20 »
Even gekopieerd van een andere topic waarop ik antwoord gaf, maar dan aangepast aan de situatie met Gimp:

Wellicht dat er iets niet meer lekker zit in de configuratie van Gimp? Kijk eens in je Home-map of je een configuratiemap vindt van Gimp. Dat doe je zo:

1. Open je bestandsbeheerder, waarbij je naar je Home-map gaat
2. Druk, nu je in je Home zit, op de CTRL-toets, en druk tegelijk de "H" in (de "H" staat voor "hide", en maakt verborgen mappen zichtbaar of weer onzichtbaar na wederom op CTRL+H te hebben gedrukt). Verborgen mappen herken je aan het feit dat ze beginnen met een punt  (ja, echt een ".")
3. Kijk of je een mapje ziet die dus begint met een punt en de naam "Gimp" heeft (in jouw geval "Gimp 2.6"). Zie je die niet, klik dan de map ".config" open. Kijk of je dat mapje wellicht dáárin ziet staan.
4. Heb je 'm gevonden? Gooi dat mapje met de volledige inhoud weg. Gewoon erop gaan staan en "del" drukken op je toetsenbord moet voldoende zijn
5. Start nu eens Gimp opnieuw op, en kijk of 'tie nu wel weer werkt?

Wat je met deze handeling doet is Gimp helemaal met een schone lei te laten beginnen: je gooit namelijk hiermee alle gemaakte instellingen weg. Zodra je het programma na verwijdering weer opstart zal Gimp een nieuw en schoon mapje aanmaken.

Ik garandeer je niet dat dát de oplossing biedt, maar vaak biedt dit wèl soelaas zonder al te ingewikkeld te hoeven doen. Probeer het eens...

Succes ermee! ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Graads

  • Lid
Re: Gimp 2.6.12 onder Ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/06, 17:14:26 »
Marqeaux, HET WERKT!

Ik ben je diep dankbaar!

groeten, Graads

Re: Gimp 2.6.12 onder Ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/06, 23:04:39 »
Graag gedaan hoor. Heel veel plezier weer met je "herboren" Gimp!   :laugh:
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?