Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz  (gelezen 1882 keer)

Offline softbart

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #25 Gepost op: 2015/05/23, 09:41:10 »
Het is meer een kwestie van keuzes maken.
Ik zelf vind het prettig wanneer alle data op één plek staat. Dus een NAS.
Voor de backup en de weekbackup gebruik ik ook een NAS. Vooral door het zeer lage stroom gebruik.

groet,

Theo

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #26 Gepost op: 2015/05/23, 18:33:12 »
Nog even een update , een NAS heeft bijna niemand. Lauter en alleen de mensen die in een gevorderd linux stadium zitten. In de gemiddelde huis en keuken huishoudens heeft 95 % nog nooit van NAS gehoord.

Daar kon je wel eens gelijk in hebben.
Dit is ook de reden dat bijna niemand een goede back-up heeft.
En degene die er een hebben, hebben vaak veel data verloren, omdat er geen back-up gemaakt werd.
En zelfs degene die denkt te weten hoe je een back-up maakt zitten vaak verkeerd, dus zoek op het internet hoe je een goede back-up maakt.(je weet wel ik heb al jaren een pc, en een back-up gaat vanzelf, ja en opeens weet ik hoe dit gaat).

Offline aartje

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #27 Gepost op: 2015/05/24, 19:18:40 »
Ik wil één opmerking maken. De SSD die ik heb aangeschaft (Samsung SSD 128GB) is de beste
aanschaf die ik in jaren heb gedaan. Mijn computer voelt veeeeel sneller aan.
Mijn home en swap heb ik op een HD staan , ik kan op die SSD wel 6 verschillende systemen zetten,
ik heb er nu Mint17, Ubuntu14.04 en Win7 Home premium op staan en heb nog ruimte zat.
Mijn home-dir, data-partities en swap zitten allemaal op mijn 350 GB harde schijf.
Met genoeg geheugen (meer dan ca. 4GB) heb je nl. normaal alleen in uitzonderlijke
gevallen swap nodig. Dus als ik jou was zou ik er toch een 128 GB Samsung of Crucial SSD
bij laten installeren. (ca. 70 Euro ?)

Offline aartje

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #28 Gepost op: 2015/05/25, 12:22:00 »
Blij dat één iemand mijn mening deelt !!
Als je dan toch een heel nieuw systeem wilt, zet er dan een SSD in. Scheelt je toch achteraf weer herinstallatie etc. etc.
Maar ja aartje, wie zijn wij ;)
Ach, jij bent in ieder geval een kanjer !

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #29 Gepost op: 2015/05/25, 12:27:23 »
Blij dat één iemand mijn mening deelt !!
Als je dan toch een heel nieuw systeem wilt, zet er dan een SSD in. Scheelt je toch achteraf weer herinstallatie etc. etc.
Maar ja aartje, wie zijn wij ;)
Ach, jij bent in ieder geval een kanjer !
Jullie houden geen rekening met de kosten van een NAS, Foss heeft een budget van 349,- Euro voor een pc, als Foss daar ooknog een NAS bij moet kopen, dan is er geen geld meer voor een beeldscherm  =D

Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #30 Gepost op: 2015/05/25, 12:37:21 »
Voordat je een (dure) NAS koopt, wellicht eerst even kijken wat je router kan?
De meeste routers (oa Asus) hebben tegenwoordig een USB aansluiting waar je een HDD op aan kan sluiten, en bijbehorende software met veel mogelijkheden.
Dat is wel niet hetzelfde als een NAS, maar voor weinig geld wel een mogelijke optie.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #31 Gepost op: 2015/05/25, 12:54:42 »
Ik zou persoonlijk wel voor een SSD gaan ivm het merkbare verschil in opstarten van het systeem en programma's, alles voelt net even vlotter aan. Ik zou daarbij gaan voor een klein SSD en dan een data schijf naar keuze (afhankelijk van de hoeveelheid data die je op wilt slaan). Bij een eventuele herinstallatie is dit overigens ook handig, je installeert op de SSD en je maakt na installatie weer links aan naar je data.

Ik zou dan gaan voor een simpele SSD, want qua snelheid bij normaal gebruik merk je niet veel verschil in het exacte type. Bijvoorbeeld de Crucial BX100 is een goede keuze.

En wat betreft adviezen, had je al eens gekeken bij de hardware adviezen van hardware.info of Tweakers?

Het basissysteem van tweakers is bijvoorbeeld een uitstekende optie, maar daarin zelfs een snellere i3. Door een 120GB SSD te kiezen ipc de 250GB versie in het advies bespaar je nog weer wat, 120GB is meer dan genoeg voor Xubuntu. De data kan je beter op een 500-100GB schijf zetten.

of anders de instap pc van hardware.info, ook prima!

Ik vergat overigens nog te zeggen dat die i3 ook een veel betere interne grafische kaart heeft (ik heb de i3-4160 in mijn HTPC en dat werkt uitstekend). Daarbij heb ik in een ander topic gezien dat iemand moeite had de ondersteuning voor een intel HD graphics goed aan te sturen. Ik kan dat topic alleen even niet vinden...
« Laatst bewerkt op: 2015/05/25, 13:03:53 door valk »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #32 Gepost op: 2015/05/25, 13:25:27 »
Voordat je een (dure) NAS koopt, wellicht eerst even kijken wat je router kan?
De meeste routers (oa Asus) hebben tegenwoordig een USB aansluiting waar je een HDD op aan kan sluiten, en bijbehorende software met veel mogelijkheden.
Dat is wel niet hetzelfde als een NAS, maar voor weinig geld wel een mogelijke optie.
Denk dat je dit beter niet kunt doen.
Dit omdat veel routers niet/of slecht ge-update worden, en zeker niet op de lange duur.
Door slechte updates, dan heb je kans dat je externe hd misschien open staat naar het internet, en je niet goed kunt controleren of het veilig is.
Op dit moment is er een veiligheid probleem bij heel erg veel router firma's, waar vanaf internet code uitgevoerd kan worden en de hele router overgenomen kan worden.

Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #33 Gepost op: 2015/05/25, 13:26:57 »
Voor een goedkope SSD Klik hier !!

Ik heb er nu 2 besteld en we gaan zien; heb hier een NAS gekregen van het werk dus ....
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #34 Gepost op: 2015/05/25, 14:23:10 »
Voor een goedkope SSD Klik hier !!

Ik heb er nu 2 besteld en we gaan zien; heb hier een NAS gekregen van het werk dus ....
Nou, die had ik nu net NIET gekocht. Onbekend merk en je kan beter investeren in een goed merk. Zoals al eerder werd gezegd, een Samsung of Intel.
En ook deze zijn echt niet meer zo duur.
Zie HIER

Precies!
En de benchmarkwaarden zijn dramatisch slecht (kijk vooral naar 4k Read).

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Nieuwe computer met Intel Pentium G3220 @ 3,0GHz
« Reactie #35 Gepost op: 2015/05/25, 15:02:06 »
Voor een goedkope SSD Klik hier !!

Ik heb er nu 2 besteld en we gaan zien; heb hier een NAS gekregen van het werk dus ....
Nou, die had ik nu net NIET gekocht. Onbekend merk en je kan beter investeren in een goed merk. Zoals al eerder werd gezegd, een Samsung of Intel.
En ook deze zijn echt niet meer zo duur.
Zie HIER

Precies!
En de benchmarkwaarden zijn dramatisch slecht (kijk vooral naar 4k Read).

Voor dit soort onderdelen moet je gewoon gerenommeerde merk spullen kopen, die goede reviews hebben....