Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu  (gelezen 3231 keer)

HandigeHarry

  • Gast
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Gepost op: 2008/09/21, 10:54:31 »
Ik heb Hardy heron geprobeerd en omdat ubuntu live niet direct opkwam iets laten installen zodat ubuntu in de cd speler wel startte na een reboot van xp pro.
Na met ubuntu een beetje gespeeld te hebben heb ik alles weer keurig uitgeklikt en pc laten herstarten. Nu krijg ik telkens een dualbootscherm voor m'n neus met keuzes voor xp en ubuntu.
Ik wil eigenlijk van dit hele dualboot scherm af en weer gewoon voorlopig xp opstarten. Maar hoe krijg ik dit nu voormekaar???? Iets met fixmbr ofzo?
Ben beetje scary om straks helemaal niks meer te hebben.

Offline mcgyver

  • Lid
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/21, 10:59:09 »
Hai (on)Handige Harry ;) : klopt, met fixmbr. Ik neem aan dat je weet hoe?

Offline Nick1890

  • Lid
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/21, 11:14:30 »
Heb de indruk dat:
** Ongeduldige Harry enkel Ubuntu even wou uitproberen en daarom de LiveCD startte.
** dit te lang duurde naar zijn idee waardoor hij uiteindelijk opnieuw herstart heeft en een andere keuze maakte in de hoop dat dit sneller zou gaan. Blijkbaar heb je tijdens die 2de poging gekozen voor een volledige installatie b.m.v. Dual Boot.

Mijn vraag: Wil je van die ganse Ubuntu af, of niet? Met fixmbr los je wel dat dualboot-menu probleem op doch Ubuntu staat dan nog altijd op je harde schijf.
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

HandigeHarry

  • Gast
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/21, 11:24:30 »
Nee ik heb ubuntu bekeken zonder install maar omdat m'n pc niet bootte vanaf cd gaf ik later in xp omgeving opdracht om ubuntu te starten in live omgeving maar dat werd er wel iets geïnstalleerd en dat was dan blijkbaar iets om dan wel die live cd te starten. Dit stond ook op m'n D partitie als een klein Ubuntu mapje, maar op C stonden daarna ook 2 files genaamd: wubildr en wubildr.mbr
Dus daar zal wel dat dualboot vraagstuk vandaan komen.
En dat fixmbr is me niet helemaal duidelijk, misschien enige uitleg, ik heb xp pro.
Zou in later stadium evt wel ubuntu willen proberen (volledig) maar dan op een 2e schijf als dat slimmer en/of beter zou zijn.
bvd en @Nick. wat is Wubi?

Offline Nick1890

  • Lid
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/21, 11:35:35 »
OK! Je zit dus duidelijk met een WUBI-installatie van Ubuntu op je PC (leid ik af uit de files "wubilr" en "wubibild.mbr")
Dit houdt in dat je Ubuntu "geinstalleerd" hebt als een programma van Windows doch om dit Operating System te "activeren" moet je opnieuw opstarten. Vandaar dat DualBoot-menu dat je tijdens elk opstarten te zien krijgt.

Indien je wil afraken van dat Boot-menu (EN tezelfdertijd van Ubuntu) dan hoef je enkel naar Windows te gaan, afdeling geinstalleerde programmas en daar de WUBI Ubuntu te deinstalleren alsof het om een gewone Windowstoepassing gaat.
P.S. Ergens op je C: drive zal ook wel een WUBI-directory te vinden zijn waar je de desbetrefende UN-installer van het ganse WUBI-gedoe hebt staan. Die kun je dus ook gebruiken natuurlijk.
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

HandigeHarry

  • Gast
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/21, 12:10:29 »
Nee, ik heb niet wubi installed maar alleen maar de live cd gedaan van ubuntu 8.04 hardy heron. en op C staat/stond alleen maar die 2 files.
Maar dat verhaal van fixmbr heb ik wel ergens gelezen maar ben te newbie om er iets van te snappen. Kan ik dat file ergens downen en dan men een floppy de zaak weer in orde brengen? Om die dualboot kwijt te raken dus. En als ik later ubuntu toch op een 2e schijf wil zetten is dat dan handiger?

terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/21, 12:21:42 »
Windows XP CD in de computer stoppen, daarvan opstarten en herstelconsole opstarten. Vervolgens fixmbr typen.

HandigeHarry

  • Gast
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/21, 12:53:13 »
Heb ff zitten zoeken maar is het dan geen:

fixboot C:  enter

fixmbr   enter

terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/21, 13:08:04 »
dat is idd correct.

HandigeHarry

  • Gast
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/21, 16:09:31 »
Van alles geprobeerd maar nog steeds dat multiboot scherm in het begin.
Herstelconsole gedaan maar zegt dat ik ww moet invoeren van admin en heb daar niks ooit ingevuld maar kom niet verder. Via opstartdiskette ook niks, toen complete xp recovery gedaan van 36 mins, ook niks.
Er zal wel een manier zijn maar word beetje draaierig van nu. Is er nergens op hiren's ofzo een mbrfix tooltje???

terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/21, 16:21:48 »
Tip. Start even in Windows op en maak even een wachtwoord aan. Dan wil het wel. Administrator opdrachten worden niet geaccepteerd in recovery mode. Je kunt ook even supergrub downloaden. Link: http://www.supergrubdisk.org/index.php?pid=5
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Kaiseros

  • Gast
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/21, 16:53:47 »
Citaat van: HandigeHarry
Van alles geprobeerd maar nog steeds dat multiboot scherm in het begin.
Herstelconsole gedaan maar zegt dat ik ww moet invoeren van admin en heb daar niks ooit ingevuld maar kom niet verder. Via opstartdiskette ook niks, toen complete xp recovery gedaan van 36 mins, ook niks.
Er zal wel een manier zijn maar word beetje draaierig van nu. Is er nergens op hiren's ofzo een mbrfix tooltje???
Dit heb ik ook gedaan en ik had precies hetzelfde probleem.
Ik zou zeggen download de ultimate boot cd. Deze is hier te vinden: http://www.ultimatebootcd.com/.
Brand deze op een cd.
Daarna de pc opstarten vanaf deze cd, vergeet dit niet in je bios aan te passen.
Dan start je fdisk.
Daarna sluit je fdisk direct weer af.
Dan kom je in de dox-prompt.
Typ dan fixmbr in.
En je bent je Grub kwijt.

Hopelijk heb je hier wat aan.

HandigeHarry

  • Gast
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/21, 17:06:28 »
Ik zie dat er meerdere fdisk progs op de 4.11 versie staan van ubcd.
Nog voorkeur met welke fdisk of heet ie gewoon fdisk? Kaiseros

Kaiseros

  • Gast
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/21, 17:14:10 »
Citaat van: HandigeHarry
Ik zie dat er meerdere fdisk progs op de 4.11 versie staan van ubcd.
Nog voorkeur met welke fdisk of heet ie gewoon fdisk? Kaiseros
Het maakt niet uit welke versie je pakt... het gaat erom dat je in de commandline komt, en daar kom je in door fdisk af te sluiten.

HandigeHarry

  • Gast
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/21, 17:54:15 »
alle 4 of 5 fdisk progs gestart en afgesloten in het hoofdstuk partition tools maar allemaal niks.
ik laat het maar zo, ben er eigenlijk wel klaar mee, dan maar een multibootscherm en xp aanklikken. niks werkt zoals het hierboven allemaal word beschreven, jammer.

Offline mcgyver

  • Lid
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/21, 18:56:25 »
Harry ik denk dat je iets verkeerd doet. Als je een ubuntu MAPJE ziet heb je een WUBI isntallatie gedaan. Kan niet anders. Heb je een Ubuntu PARTITIE dan werkt het wat anders. Zoek dat even uit en dan helpen we je verder.

Ik heb vaker fixmbr gedaan, is nooit misgegaan. Ik denk dat het probleem bij jou ligt. We horen het wel.

HandigeHarry

  • Gast
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/21, 20:29:08 »
Er was idd een mapje aangemaakt met als naam Ubuntu maar op de D partitie omdat daar ws de meeste vrije ruimte is. Maar ik wil toch wel Ubuntu gaan draaien/proberen.
Nu heb ik op het mobo een pri raid waaraan 1 hdd zit en een sec raid met niks er nog aan. Als ik op die sec raid nou een 2e hdd zet kan daar toch mooi Ubuntu op?
Dan begin ik gewoon weer opnieuw want het lijkt me wel een uitdaging om linux te draaien. Of moet ik met deze vraag bij een andere techneut zijn?
En wat betreft de sec raid moet dan die 2e hdd master of slave aangsloten?
systeem is een pentium IV 3.00 Ghz, 512 Mb ram. Zou hier dan nog een plankje geheugen bijmoeten of is dit wel voldoende voor een dualboot pc?

Offline mcgyver

  • Lid
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/21, 22:19:06 »
Pc is goed. Heb je een ATI of Nvidia videokaart?  Als je een map had had je echt Wubi. Bij dual boot krijg je één of meerdere partities (eigenlijk minimaal 2). Ik denk dat je eerst die Wubi moet weghalen (zelf nooit met wubi gewerkt). Wubi is een ubuntu installatie IN windows. Daarna kan je met de live cd een dualboot aanmaken. Volg de link in forumlid Pjotr's handtekening. Als je dat volgt kan het niet mis gaan. Hou ons op de hoogte.

edit: O ja, primary raid en secondary raid? Bedoel je primary harddisk en secondary harddisk?

HandigeHarry

  • Gast
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/22, 18:50:17 »
Ja dat bedoel ik mcgyver, nu 2 harddisken in m'n pc. Eventueel speciaal voor Ubuntu een 2e schijf die ik nog had ingehangen van 80 GB. Windows heeft 150 Gb tot z'n beschikking op primary hdd. Allebei aan een eigen lintkabel. En het prob met de dualboot is nu ook wel uit de wereld, gister met lordnoid is het gelukt via irc.
boot.ini was nog het enige wat nog bewerkt moest worden, de rest had ik blijkbaar zelf al goed gedaan. Dus geen fixmbr noodzakelijk, het was wel een wubi install. En de link in de handtekening van P ga ik volgen zodra de 80 Gb weer 1 partitie is en geformatteerd en gechecked.

Offline Nick1890

  • Lid
terug naar xp zonder dualbootscherm xp/ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/22, 18:51:35 »
Als je dat Ubuntu mapje opent, vind je daar "Uninstall-Ubuntu.exe". Dit haalt die Wubi-installatie (én die dualboot) van je PC.
Daarna zien we wel wat jouw verdere problemen zijn.
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD