Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik wil ALTIJD root zijn.  (gelezen 8210 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ik wil ALTIJD root zijn.
« Reactie #50 Gepost op: 2010/12/07, 12:03:53 »
Precies. Het gaat in deze verdere gedachtenwisseling niet om het altijd-root-zijn. Dat is immers te dol voor woorden en puur slecht.

In dit draadje is op een gegeven ogenblik een interessant zijstraatje ingeslagen. Namelijk hoe je, wanneer het wel nodig en nuttig is om wat langer rootbevoegdheid in de terminal te hebben, het beste te werk kunt gaan. Het gaat dus allang niet meer over de beginvraag. 
Erg oneens. Dat het niet aan te raden is weten we nu wel. De TS begon zijn bericht er al mee. Ik ben het eens met het feit dat je daar dan zeker nog wel 1 waarschuwing over mag geven. Maar daarna moet je gewoon de TS helpen met zijn probleem. Sta je daar niet achter, negeer dit topic dan gewoon. Wil je lekker hierover gaan discussiëren, open een apart onderwerp. Want nu is dit topic 4 pagina's groot. En volgens mij heeft de TS amper meegedaan, en ik gok zo dat zijn probleem niet is opgelost...

Nou, nou..... Als je de moeite zou hebben genomen om dit draadje geheel door te lezen voordat je reageerde, dan zou je dit bericht hebben gezien: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ik-wil-altijd-root-zijn/msg678731/#msg678731

De vraagsteller gaf dus zelf aan, dat zijn vraag voldoende was beantwoord. Het zijstraatje is pas daarna ingeslagen. En daar heeft dus niemand last van gehad.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ik wil ALTIJD root zijn.
« Reactie #51 Gepost op: 2010/12/07, 12:16:04 »
Oei, ik dacht dat ik het helemaal had gevolgd, maar blijkbaar toch een stukje overgeslagen, excuses. Het begin en het eind had ik gevolgd, en die zijn net richting offtopic.
Er staat trouwens (nog) geen [OPGELOST] in de titel, dus heel duidelijk was het ook weer niet. ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ik wil ALTIJD root zijn.
« Reactie #52 Gepost op: 2010/12/07, 12:21:20 »
@Rachid:
Excuus aanvaard en zand erover. :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ik wil ALTIJD root zijn.
« Reactie #53 Gepost op: 2010/12/07, 12:23:52 »
en ik gok zo dat zijn probleem niet is opgelost...
Ik zal in het vervolg wat minder gokken, dat is nergens goed voor.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Ik wil ALTIJD root zijn.
« Reactie #54 Gepost op: 2010/12/08, 00:24:04 »
<GRAPPIG>Yeaaah ik ga het nu ook proberen en kom later terug op het forum als ik problemen heb </GRAPPIG>..

offtopic: Naah.. in het begin had ik wel enige problemen maar nu helemaal geen enkel vind het zelfs fijn :P

Offline jaczdh

  • Lid
Re: Ik wil ALTIJD root zijn.
« Reactie #55 Gepost op: 2010/12/08, 00:53:17 »
Zeer leerzaam!
Of ik het ooit nodig heb......? Denk het niet, maar wel bedankt voor de discussie!

Re: Ik wil ALTIJD root zijn.
« Reactie #56 Gepost op: 2011/01/01, 02:35:28 »

Tijdens de installatie is er geen mogelijkheid om een root account aan te maken. Dat is standaard in Ubuntu. In de meeste andere distro's is dit wel mogelijk.
Als je als écht als root wil werken kan je dat enkel door een password aan te maken voor root. sudo passwd root Of: inloggen in recovery mode en daar in de rootshell een wachtwoord instellen voor root. Maar dit is dus NIET veilig, tenzij je NIET aangesloten bent met de buitenwereld. Anders staat de deur dus wagenwijd open.
Dat vetgedrukte commando is dus voldoende om grafisch in te loggen als root, althans in 10.04 lts waar ik mee werk nu (uitgeprobeerd en werkt goed) Krijg ik toch nog een beetje Windows gevoel bij Ubuntu... ???

NB: de laatste regel was meer als schertsopmerking bedoeld dus
« Laatst bewerkt op: 2011/01/01, 14:35:37 door cjmanschot »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ik wil ALTIJD root zijn.
« Reactie #57 Gepost op: 2011/01/01, 10:21:15 »
Krijg ik toch nog een beetje Windows gevoel bij Ubuntu... ???
* Je moet het zelf doen. Het is ook iets dat de argeloze gebruiker niet zomaar per ongeluk zal kunnen doen.
* Op zich is er niets mis mee een root account te hebben. Vele linux distro's hebben dit. Ubuntu niet, om hierboven vermelde redenen.
* Inloggen als root is weer iets dat de argeloze gebruiker niet zomaar per ongeluk zal kunnen doen. Ook dat doe je bewust.
* Ook in een standaard ubuntu systeem kan je met verkeerde commando's met sudo ervoor zware schade toebrengen aan je systeem. Maar weer: dat doe je dan zelf. In linux heb je alle vrijheid. Om je systeem goed te beheren en om het te vernielen.

In Windows krijgt een stukje software zomaar de kans om systeembrede ingrepen te doen. Dat wordt als normaal bevonden.